Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1987 ggr
bebbe
0

Ny hingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tänkt köpa en ny fästeman till mina små tigrinnor, i vilken färg ska jag börja leta för att få störst chans att få tigrerade föl?Fundersam

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

E_hjo
0

Åh, så sööt! Räcka ut tungan

bebbe
0

Är här ingen som kan det här med genteknik? eller är det ingen som vill svara???

E_hjo
0

Öum… En Tirgrerad hingst? haha  Skrattande

Ja_det_är_Kiara
0

Vad menar du med tigrerad? Det finns ju en massa varianterGlad

E_hjo
0

Jasså…. Fundersam

Ja_det_är_Kiara
0

Ja, frågan är hur stor risk för homozygot bebbe vill ta, hade jag varit bebbe så hade jag åkt till Danmark och köpt mig en redan godkänd hingst (knabstrupper), visat honom i Sverige och sen även låtigt honom gå i den svenska knabstrupper aveln. Då är frågan tigrerad, heterozygot eller homozygot en men mycket vitt från början i alla fall.

Sussie (heterozygot), det själv med enfärgad hingst 50% tigrerat,

med en heterozygot hingst blir det 50% heterozygota föl 25% homozygota och 25% enfärgade,

med en homozygot hingst blir det 50 % homozygota föl och 50 % heterozygota föl.

Frågan är hur svåra dom homozygota är att sälja, sen är det inte säkert att fölen blir vita med prickar det beror på hur föräldrarna har för utbredningsgen för vitt och det styrs av ett annat gen par. Förutom det så vill man ju ha en hingst som passar ihop i extriören också och där kommer det svåra.

E_hjo
0

Vad är homozygot?

bebbe
0

om jag köper t,ex en fux till mina prickiga ston hur stor är då chansen för prickiga föl?

Sehvrin
0

#7 Varje gen (nästan iaf) finns i två uppsättningar, är man homozygot för nåt så har man två likadana gener för detta (i det här fallet två gener för tigrerat)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ja_det_är_Kiara
0

#7 Bra fråga, det är när hästen har två anlag och en homozygot häst kan se lite knepig ut om det vill sig illa. Tiger genen är dominant så vill man får mest "snygga" tigrar så ska man använda en häst med dubbla tigeranlag (homozygot) med en enfärgad häst, det är det mest optimala om man är ute efter färg, men nu är avel mer än färg.

Bebbe har ju redan heterozygota ston (ett tiger anlag) då är frågan hur mycket konstiga och ibland lite spöklika hästar hon vill ha. Om hon väljer en mörk enfärgad hingst då får hon ju 50 % oftast snyggt tigrerade och resten enfärgade, men som sagt det är frågan om vad hon vill ha. Ibland har jag sett att det finns godkända shetlands ponny hingstar* tillsalu till vettig peng, varför inte, då kan hon ju ta emot andras ston också.

*En shetlands ponny är aldrig tigrerad

(#8 och #9 hann komma medan jag skrev)

Ja_det_är_Kiara
0

50% och jag skulle välja en mörk hingst med mycket mörkt bak i stammen för att få markerade prickar.

E_hjo
0

Då förstår jag.
Men.. Hur kan en shettis som är tigrerad vara godkänd då? =/

Ja_det_är_Kiara
0

Oj, där utryckte jag mig otydligt, jag tänkte mig en enfärgad shetlandsponny (mörkbrun/svart). Det är helt riktigt en tigrerad shetlandsponny finns inte, då kan den inte vara godkänd.

E_hjo
0

Jahaa =)

emsems
0

way out of my league..

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 först vill jag tacka för svaret, sen påpeka att jag inte skrev shetland,  och sist men inte minst undrar jag om och i såfall vilken av mina hästar du tycker ser spöklik ut

Ja_det_är_Kiara
0

Oj, oj det var jag som skrev shetland och en snygg shetlandhingst skulle inte vara fel, enfärgad mörkbrun eller svart. Jag menade att vissa homozygoter ser spöklika ut, det ljusa vid ögonen mm, det var inte dina hästar jag menade utan färgen som sådan. Som min man brukar säga den ser ju möglig ut, då menar han en homozygot. Det optimala det är en homozygot hingst och enfärgade ston, men det var ju inte ursprungsmaterialet på ston.

bebbe
0

Ok då förstår jag,Glad

Thinka
0

Hmmm, attans jag kan inte se filerna, det står bara att sidan har flyttats??? Bebbe är det en "stor" häst du ska ha?(läs hingst).

Ja_det_är_Kiara
0

#19 Det, var en ny ponnyhingst det var tal om men färgen ärver lika på dom storaFlört

Thinka
0

ok då är jag med