Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1351 ggr
tezzie
0

Krav på avelshingst?

Med anledning av Exitingsvillemos´s tråd så skapar jag här en ny där ni kan diskutera vidare på vilka krav man borde/ska ha på en avelshingst!

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Tog mig friheten att kopiera över från din tråd!

Härstamning

Imre El Thair  har egyptiska, polska och engelska blodslinjer. Farfar Ansata El Aziz kommer från det berömda stuteriet Ansata Arabian stud. Morfar Espri är en av de få arabhingstar som varit godkända för halvblodsaveln.  

Mått             Mankhöjd: 148 cm         

Exteriör

Hingst av svag rastyp. Väldigt vackra ögon, bred hals. Brant bog, välmarkerad manke, omusklat kors. Välbenad från sidan, hjulig bak Passartad kort skritt. Markbunden kort trav.

Arabtyp, huvud, hals

Överlinje, kropp

Extremiteter, rörelsernas korrekthet

Skritt

Trav

Summa

Poäng:

5

6

7

4

5

27

Hälsotillstånd

Visad utan väsentliga veterinära anmärkningar. Klinikbesiktning och röntgen utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter

Hingsten har genomfört ett godkänt ridprov.

Alex
0

Mina krav är bra lynne, bra stam (som jag gillar, och som passar ihop med stoets stam), bra bedömning både exteriört och ridegenskapligt. En hingst som stärker stoets bra egenskaper och väger upp de sämre, en som liknar henne i kroppstypen, huvudet och gångartsmässigt. Och sen självklart en hingst jag gillar personligen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Han är avelsvärderad, det betyder visad men utan tillräckliga poäng och veterinärt frisk för dagen.

snitt hästen har högre en vad han har i poäng, han borde haft minst 35 poäng och absolut inte en fyra på något.

Det är bara att beklaga att han inte är skuren Gråter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mandysan
0

Jag är ganska så kräsen i mitt hingstval. Men med tanke på dagens uppsjö av hingstar kanske man borde vara det?! Har ännu inget sto att betäcka men drömma kan man ;) Iaf, detta är mina krav:

1. Hingsten ska ha minst 38 p
  2. Genomfört godkänt ridprov
  3. God hoppteknik samt en stark vilja att hoppa
  4. Stabilt psyke
  5. Vara mellan 155-165 cm
  6. Väga upp stoets mindre bra sidor
  7. Gärna ha meriterade avkommor
  8. Ha inga defekter som KAN vara ärftliga

Det är väl de viktigaste och jag kommer vara lika petig när det gäller stoet :P (Om ngn undrar så nej, jag ska inte betäcka Foxen då jag satsar högt och risken finns att en avkomma efter henne inte skulle klara att nå så långt som jag vill)…

bell
0

Jag lade in lite intressant om Imre El Thairs bedöming från 2004.  Tidigare tråd 

Svårt att välja hingst generellt men vid en 50 poängs skala tycker jag att hingst till andras ston borde ha minst 40poäng.

För mig personligen krävs ett mycket bra psyke. Skönhet utan känsla? Nej där tar jag känslan först!

lisette
0

Bild på bell

bell

2008-08-01
19:48

Hantera inlägg

Det tidigare Avelsvärderings resultatet var ifrån 2007. Här är ett som visar hur han var 2004. DVS samma år som betäkningen skedde. Jag har ingen aning om vem som visade men 2004 fick han en 7a på skritten och 2007 en 4a. Gångarterna kan vara mycket svåra att få rättvisa på en visningsdag. 2004 visades många hingstar medans 2007 bara 5. 

utfärdat Grevagården 2004-03-20

IMRE EL THAIR

Arabiskt fullblod

Brskm, vhip snp vtbff

02980176

Född 1998 hos Sjöström, Mimmi, Norberg

e. Zhami El Anzik

u. Nadjincha

e. Espri

u. Clenod

e. Expo

-  Fancy Shadow (GB)

Äg. Sjöström, Mimmi

Nystillavägen 4 813 93 TORSÅKER 0290-46081

Härstamning

IMRE EL THAIR har blandade blodslinjer med de svenska hingstarna Espri och Expo i stammen. 

Mått                      Mankhöjd: 149 cm        

Exteriör

Lågställd oädel hingst, kort bred hals. Djup bål, omarkerad manke, lång rygg. Hjulig bak. Energisk skritt. Oelastisk kort trav med svag takt.

Arabtyp, huvud, hals

Överlinje, kropp

Skritt

Trav

Summa

Poäng:

5

6

6

7

5

29

Hälsotillstånd

Utan väsentliga veterinära anmärkningar. Röntgen knäled båda bak avseende cystor utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter

Hingsten har utfört ett bruksprov med poängen:   8-6-8-6-6=34.

Beslut

Hingsten är avelsvärderad och godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Tilldelad avelsvärdesklass KL III

tezzie
0

Jag håller nog med mandysan i det mesta :)

Hade jag haft ett sto att avla på så skulle jag gärna välja denna hingst ;) http://www.flyinge.se/avelsport/hingstar/balougraph.htm

Lorita
0

Mitt sto har 40 när hon fick diplom och 41 när hon blev AB premierad. För mig så är kravet att hingsten ska var premierad och godkänd enligt rasvisa krav. Sen väljer jag fritt bland som hingstarna efter eget tycke och smak.

Jag har en lycklig valack i hagen hemma han nådde inte upp till rasvisa kraven riktigt, så nu satsar vi på en karriär som ridhäst Skrattande

Jag har ju ändå ett smörgås bord att välja på när det gäller hingstar till mitt sto.

Annette
0

Våra treårsston fick båda diplom i söndags. Den ena gick etta med 43 p och den andra fick 40 p. De är redan inbokade till hingst nästa år. En i aveln ganska oprövad hingst, men med mycket förärvningssäker stam. Jag tror mycket på denna kombination :)
Självklart är han godkänd i Sverige och har fullgjort bruksprov.

Lindbygarden
0

För mig så ska en klass III hingst inte vara i avel överhuvudtaget oavsett ras..

Visst kan gångarterna variera ngt men när jag kikar på hingst så ska inga poäng vara lägre än 7 samt är det raka 7: or så får hingsten endast 35 poäng och ja de raser som intresserar mig godkänner inga klass II hingstar.. Jo vissa hbl kan få dispens om det har grymt bra prestationer eller som Maloubet de Pleville som fick strax under klass II men 10/10 på löshoppningen och ruskigt bra stam

I Imres fall så uppnådde han inte ens 30 poäng MED sin 7:a på skritten..

Lorita
0

jag skulle aldrig godkänna en klass II hingst i min avel.

Stoet väljer inte själv vem hon ska betäckas med, det gör vi (människan) då måste vi också välja att inte styras av plånboken och även lyssna på dom som vet och kan.

Silver poäng på ett sto är OK för mig, Guld poäng på hingst bör det vara. Nu är jag lyckligt lottad och har guld flera gånger om på mitt sto.

AnnaBrandell
0

Eftersom jag är lite okunnig på området ridavel så undrar jag hur stor prisskillnad det är mellan en halvhyfsad hingst vars avkommor inte har visat någonting på tävlingsbanorna till en hingst som har höga poäng, gjort mkt bra ifrån sig på tävlingar och lämnat hyfsade avkommor?

Seminavgifter och levandefölavgifter?

En sak som man tittar mycket på när man avlar på travhästar är nedärvning av hållbarhet. ser inte så många som väger in det i sitt val av hingst på ridsidan?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Mandysan
0

#12 Har hästen 38p eller mer så är den hållbar förutsätter jag ;)

Tror inte att det är sådär jättestor prisskillnad om du väljer en klass II eller klass I hingst…

Lindbygarden
0

Prissättningen varierar rätt mkt men det är inte alls den enorma skillnaden som det kan vara hos varmblodstravarna.. En god halvblodshingst kan kosta från 7000 (språng+90dygns eller vad de nu väljer)- ca 25000 för de bästa (elit) Robin Z, Cardento mfl.. Det finns ngr importhingstar som är dyrare givetvis som ex Baloubet, Diamant De Semilly, Quidam De Revel mfl..

En hingst som inte håller för egna prestationer eller nedärver dålig hållbarhet sållas bort rätt fort.

Det finns halvblodshingstar på både naturlig och semin..

Men ser man till vad det kostar att ta fram ett föl så är det mkt lite pengar i det långa loppet ..

När det gäller Imre då som vissa har försvarat med att han är av bruksmodell eller en bruksarab.. (vilket är en skymf mot de arbhingstar som faktiskt har presterat och läömnar mkt kapabla avkommor) Så kan vi kika på hingsten Elcatero!

Han är den ende arabhingsten i Sverige som är godkänd inom halvblodsaveln.. Godkändes på 41 poäng!

Han är idag en äldre herre men har själv tävlat galopp, har utsetts till årets arabgaloppör, har lämnat flera avkommor som tävlar galopp på allra högsta nivå samt avkommor som tävlar i elit distans.. Han lämnar god storlek..

Nu har jag inte de exakta prisuppgifterna på honom men sist jag kollade var det iaf under 10000 i betäckningsavgifter.

Om man inte har råd kanske man ska spara ett år till istället?

Lindbygarden
0

"Elcatero är ensam om att ha korats till ELIT ARAB i galopp. Ingen annan har heller tilldelats titeln ÅRETS ARAB i galopp tre år i rad. "

Lindbygarden
0

Så jag skulle gärna vilja veta vad det är hos Imre som gör honom till en bra bruksarab?

Jag hittar inga resultat på honom överhuvudtaget inom ngn diciplin.. Samt ska man vara i allmän avel borde man väl har riktigt goda resultat inom ngn gren?

Detta med "bruksarab" är ett gissel då jag tycker att det ibland används som en ursäkt för en dålig individ..

Om nu ex Imre inte har ngn arabtyp och uppenbarligen är en riktigt dåligt typad arab.. Borde man inte då istället använda exempelvis en hingst av annan ras som åtminstonde fyller kraven för klass I??

Det finns flera arabhingstar som uppfyller kraven för klass I!

Sen har somliga börjat arbeta för en form av bruksprov och indelning av arabhingstar mycket pga folk använder hingstar som Imre..

Så lite längre fram om allt gå igenom så kommer inte Imres barn hamna i kvalitetsbok/ få gröna papper eller hur de nu väljer att dela upp det..

Skulle Imre gå och visas med klass I så är jag den allra första att buga och bocka samt be om ursäkt.. Men det tar jag för föga troligt..

Inte sagt att han inte är en underbar individ och kompis.. Det är han troligtvis om han har fått ngt arabtypiskt.

Anledningen till att jag här hela tiden hänvisar till Imre är pga att han idag är en av de absolut lägst bedömda arabhingstar som används i avel här i Sverige..

Lorita
0

#12 Det är just det som detta med poäng går ut på, hållbarhet och användbarhet. Använder, man en häst som är tre år till avel, då vet man ju inte om den håller, den är ju bara tre år.

Poängen sätts, så här först mellan 1-10 under fem är ovanligt att hästar får, fem är extremt dåligt.

-------------------------------------------------------------------------

Första poängen är typ, ser hästen i detta fall ut som en Arab, även här ska hästen vara propotionelig.

Andra siffran är överlinje kropp, är ryggen av rätt längd, halsen bra ansatt, korset är det rätt vinklat?

Tredje siffran är Extremiteter, ben och vinklar om vinklarna är rätt så belastas hästen rätt och blir hållbar.

Sen kommer gångarterna, skritt och trav vissa raser även galopp. Där ser man om hästen har bra steg, bara balans, bra steglängd.

----------------------------------------------------------------------

Ska man använda en hingst i avel så är det sjuor, åttor och nior någon man vill se.

Inte som denna hingst med poäng från fyra till sju han är underkänd, just för att han bedöms att inte hålla och inte har steg för att användas.

Lorita
0

Tyvärr så är det svårt att få igen pengarna man ger ut extra för att välja en bra hingst, det finns för många billiga skräphästar och för få köpare som förstår att kvalité lönar sig i längden.

Det här med avel och utställningar och premieringa är inte snobberi, det är ett sätt att säker ställa att hästarna blir hållbara. Man visar sin häst för utomstående skakunniga domare innan man använder den i avel, helt självkar för mig.

Lindbygarden
0

Det kostar dock lika mycket att föda upp en "dålig" häst som en bra

Lindbygarden
0

Det kostar dock lika mycket att föda upp en "dålig" häst som en bra

Mille
0

Oavsett sto eller hingst så tycker jag att de ska vara bedömda med klass I, undantag kan givetvis finnas.

Disskuterade det där med poängen på premieringen, att man aldrig satte något sämre än en femma på en häst…hade visst fel… Skulel aldrig kunan få för mig att använda en hingst som har fått 4or, 5or, 6or :S

Lorita
0

#19 Det är svårt att få mer betalt för ett föl med kanon stam som för ett utan stam eller brons föräldrar.

Sen kostar det mer att ha en felbyggd häst, i det långa loppet. Men som seriös uppförare med båda föräldrarna premierade med 40p eller är det ju lite trist, då i mitt fall betäckningen (B-ponny) går på ca 4000:- ……. Jag får där med 4000 kr mindre när jag säljer än den som, föder upp ostammat och/eller med tredje klassens föräldrar.

Detta har jag betäckt Kiara med

2006

Exteriör

Mankhöjd: 135 cm      Skenben: 17 cm  

Välutvecklad hingst av utmärkt rastyp, elegant, stor.  Vackert huvud, välformad hals, bra bog och kors.  Rättställd fram, något bred bak. Spänd, orytmisk skritt.  Lätt trav.

Poäng:

Typ:

Huvud, hals, bål:

Extremiteter:

Skritt:

Trav:

Summa:

9

8

8

7

8

40

2008

Exteriör

Mankhöjd: 120 cm      Skenben: 16 cm  

Hingst av utmärkt rastyp, grövre modell. Vackert huvud, bra resning, välutvecklad bakdel. Grovbent, tät fram bred bak. Ledig skritt. Bogfri trav.

Poäng:

Typ:

Huvud, hals, bål:

Extremiteter:

Skritt:

Trav:

Summa:

9

8

7

8

8

40

Så inte under 40 poäng för mig och ingen delpoäng under 6, sen har jag mycket att välja på och det gör jag efter tycke och smak.

Kiara har själv 40 Diplom och 41 AB premierning

Ändå är det svårt att få betalt för en fölunge, kan det inte vara värt 4000:- och köpa ett toppstamat föl? Förtjänsten för uppfödaren blir den samma. Synd att folk ar så dumsnåla Tyst

Mandysan
0

#22 I så fall är jag väl dumsnål ;)

Räknade ut att ett halvblodsföl skulle kosta mig ca 30 000 att producera och ha i ett år. Då tycker jag att det är lite saftigt att betala uppåt 50 000 för en som är född samma år…

Lorita
0

#23 vad tror du folk ger för en B-ponny då? Jag pratar om att kunna få igen dom fyra tusen jag ger för betäckning.

Sen är det dumsnål att inte betala för en bra stam och exteriör, det får man i slutändan betala till veterinären.´

#23 jag tycker du ska visa din häst innan du betäcker, får hon under 6 på något så avstå, för fölets skull.

Mandysan
0

#24 Jag ska ine betäcka Foxen ;) Därför har jag börjat kika efter ungsto… Skrev det i #4. Då jag vill komma riktigt långt i dressyren (har nationellt som mål innan jag fyller 25) och hennes gångarter inte är så pass bra. Ist ska hon få vara lite extra mamma :)

Förstår att det är skillnad på B-ponny och halvblod, men tycker som sagt att halvbloden är överprisade (har ingen koll på ponnyer så det lämnar jag osagt)…

Ledin
0

eftersom det finns så många godkända hingstar med bra psyke o allt så tycker jag inte man ska snåla med att kosta på detta man får ju ett bra föl förhoppningsvis iaf, att en halvblod på 1år kostar runt 30 000 e väl olika kolla in på hästnet o finns dom med bra stam under men ett sto kostar runt det o över oxå. En ponny gösses där kan man hitta allt från några tusen till upp så jag förstår #19 menar faktist du kan lika gärna ta en hingst av grannen o ta ett föl om du ska sälja den när den är avvand det rör sig ungefär om samma slant tyvärr. Om folk inte skulle ha sån förbaskad panik o bli av med sina föl/hästar så skulle priserna vara mycket bättre inte bara skyflar iväg dom o med det skulle säkert folk tänka på vad man väljer för hingst med. Själv hejjar jag på godkända hingstar skulle jag välja en hingst till mitt russsto skulle jag välja en med höga påäng runt 40- o uppåt finns massa fina russhingstar :) pengarna är samma oxå

Mixie
0

Ojj 29 poäng.. finns det människor som betäcker med såna hingstar?? Pinsamt! Skulle ALDRIG betäcka mitt sto med någon hingst under 40p!! Inom russaveln måste hingsten vara godkänd på minst 40 eller 38p med +poäng för tex, färg, härstamning el. meriter annars blir inte ditt föl stamboksberättigad utan hamnar i en bilaga(?)

//Mickan

[Teddy]
0

Det skulle vara intressant att kunna spå i framtiden och se vad som hänt med vår avel och 40-50 år. Tycker det är skrämmande att försvara en hingst med så låga poäng som UNDER 30. Medelpoäng i Sverige av alla bedömda hästar är 35, och kommer en hingst inte ens upp idet, ja då mår nog aveln bäst av att hingsten i fråga blir vallack.

exitingsvillemo
0

då jag 2004 inte var insatt i hästavel överhuvudtaget och inte ens visste att ALLA arabhingstar blev godkänd för avel, oavsett poäng, så blev det Imre, för jag gillade hur han såg ut och betedde sig, samt storleken på honom.

Är idag betydligt mer påläst om hästavel och kan hålla med övriga att en hingst med så låga poäng ska tas ur aveln.

Dock hade jag turen att min avkomma efter Imre blev så pass bra som hon blev, om det kommer från hingsten eller stoet låter jag vara osagt.

Jag har betydligt större krav på val av hingst idag än jag hade för 4 år sedan (kalla mig oseriös om ni vill det).

Jag tycker personligen att det är dåligt att ALLA arabhingstar blir godkända för avel oavsett poäng om målet för aveln är att få fram bättre och bättre hästar.

Skulle min hingst få poäng under 35 skulle jag nog kastrera och låta honom bli en lycklig vallack:O)

Lindbygarden
0

#29 Mmm alla är vi ju barn i början och det är inte så lätt att kunna allt. Finns väl ingen som kan visserligen, men ngnstans ska man ju börja:o)

Sen tror man ju givetvis att en hingst som är i allmän avel är av god kvalitét annars skulle han ju vara skuren eller inte användas..

Mangis
0

Jag är fruktansvärt dålig på att bedöma exteriör - det är knappt att jag kan se om benen är raka eller sneda på hästar. Typ. Men ja älskade min eldiga lilla pålla och hon fick ge mig en bäbis som ersättning (fast nu hade jag ju iofs räknat med att hon skulle vara kvar själv några år till). Mot alla odds, trots senskador och rörelsestörning (som ju faktiskt båda kan vara resultat av överträning under travtiden). När det gäller hingstval så fick jag hjälp av avelsvant folk. Spender S (som enligtr mitt tycke var billig, hela affären kostade 20 000 med seminstationens avgifter, om man inte räknar det misslyckade första året) är ingen dålig hingst, det som oroar mig är väl i så fall hållbaheten. Men det visste vi ju inte då eftersom han skadades efter betäckningen. Den 27:e september får jag "domen" på Stella. Själv tycker jag att gångarterna (främst traven) är långt över förväntan, men vilken siffra den har kan jag inte stava till :-) Klart man borde visa sin häst, avla efter förstånd oavsett om man ska ha hästen kvar själv eller inte. Men ibland är det rätt att låta hjärtat styra också…

sanne
0

Oj jag blev lite förvånad när jag började läsa denna tråd !!! är det en hingst som avelsvärderats med 27p  !?? jag skulle nog inte använda den i avel, men jag är väldigt kräsen på mina avelsdjur, vill ha guld belönade ston med bra exteriör o ben. avelshingstarna ska helst uppnå minst 40p på avelsvärdering o klara veterinär o bruks prov. kan kanske tänka mig o använda en hingst på 38-39 p om han har något så uppväger väldigt mkt ngt speciellt som jag vill ha … men det är ju upp till var o en vad man väljer att avla på, men man ska vara medveten om att det kanske inte blir som man tänkt sig om man inte är medveten om brister hos båda avelsdjuren.

[Teddy]
0

Självklart får hjärtat också styra! Och det är väl helt ok om man tar en fram en fölunge för sitt eget bruk, om man vill spara den till själv. Då har man ju en tanke bakom betäckningen.
Men att ta grannens hingst för den är nära och billig, eller bara avla på prickar eller korsa hur som haver, då tycker jag man får tänka om!!!

Lorita
0

#33 är det det? att avla ett klass tre djur för eget bruk, för mig är det väldigt egoistiskt.

#31 som du själv skriver "Jag är fruktansvärt dålig på att bedöma exteriör" det är nog där det sitter inte tidigare träning, det ska en bara häst med bra exteriör klara. det är därför man premierar för att få ett hum om hästen håller för träning.

#28 det kommer gå bakåt, och många generationers avel kommer att bli förstörd.

#25 varför, då ser du inte resultatet, ett ungsto kostar flera tusen om den har bra stam, mer än ett föl!!!!!!! Sen ska du hålla henne ett år min 24 000 kr, betäckning av bra hingst 10 000 kr och sen fölet ett år så den blir lika gammal som den du kunde köpa för 50 000,,,,,,,,24 000+24 000+10 000 = 54 000kr också inköp av ett avelssto = dumsnål. Köper du fölet direkt kan du välja både färg och temperament och kön

Mandysan
0

#34 Ungsto = föl-3 åring för mig ;) Ska ha den och tävla på i ett par år för att sedan betäcka, skrev lite luddigt i #25Skrattande Därför är stam viktigt :)

Lorita
0

#35 det är rätt men bakfram, du vill ha en bra tävlings häst med bra stam, gärna ett sto så du längre fram eventuellt kan ta ett föl. Du köper topp hästen nu och kan tänka dig att låta henne längre fram inta avelsboxen. För mig låter det helt rätt, den om du bestämmer dig för att använda en hingst med minst 40 poäng exteriört då är vi på samma nivå FlörtkvalitéSkrattande

Mandysan
0

#36 Vi får väl se vad det blir för ngn hingst Oskyldig Håller redan på och kollar..;) Fast det beror ju mkt på stoet med..

Ledin
0

jag har pratat med en kvinna som har sin underbart söta shettishingst för att det hela ska bli papper på fölen (3 ton har hon) så har hon allså betalat avelsvedering på hennes shettis den är inte alls fin fick 36 om jag inte minns fel för några årsen, det e en som itne går att säga något ont om hennes hingst jag råka nämna att jag tyckte han hade väldigt kortgrov hals till det huve han hade sen kan han inte fått många påäng för stegen gösses så har hon allså fina ston till detta som fått över 40 p den ena fick mycket höga påäng suck varför skaffar hon inte en godkänd hingst å kastrerar den hon har ursh ja tragist vad kostar det o avelsvädera en shettishingst? han har dessutom inte gjort något mera än ätit i hagen rätt bortskämnd sak med :P inget ovanligt alls med den blir bara less när folk gör det sämre.

Lorita
0

#38 det kostar kring tvåtusen att avelsvärdera en hingst Tyst 

detta kasterade jag för:

Härstamning

Fadern avelsvärderad med AB exporterad England. Modern renrasig New Forest.  

Mått             Mankhöjd: 145 cm         

Exteriör

Långlinjerad lite lågställd hingst med svag hingstkaraktär. Lång rak hals, kort brant bog, lång manke, välformat kors. Tryckt under framknä, tåvid fram. Kort markbunden skritt. Kort låst trav.Rytmisk, ganska vägvinnande och bärig galopp.

Typ

Huvud, hals & bål

Skritt

Trav

Galopp

Summa

Poäng:

7

7

6

6

6

7

39

Hälsotillstånd

Visad utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Peppe
0

#39 helt korrekt tycker jag =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

#40 vist, jag har en helt underbar ridhäst idag FlörtSkrattande

Denna kommentar har tagits bort.
bell
0

Var och tittade på New forest premieringarna på greva iår. Oj där fanns det verkligen olika kvalitet på hingstarna. Jag förvånades över vad folk hade tagit med dit… Just i så stora raser/klasser är det ju lättare att se vilka som borde vara där och vilka som redan borde kastrerats och fått gå  med polare i hagen istället :)

Innan jag lätt mitt sto gå till avel bedömdes hon på två olika premieringar 38 & 39poäng. Gjorde bruksprov. Samt mycket disskussioner med min veterinär och hovslagare. "Har hon bra ben, är hon trevlig? Kan jag få fram det jag vill? " Efter mycket velande så fick hon åka till hingst… Med 40poäng. Nu är det bara att hoppas på att det kommer ut en liten frisk krabat :)

[Teddy]
0

#34 Självklart är det egoistiskt, det är precis det jag menar!! Men om man har ett sto som är det käraste man har och vill att hon lever vidare genom en avkomma, som JAG SJÄLV behåller, då är det ju ingen som blir lidande, även om det bli en klass 6 avkomma!?

Men att upplåta sin 30-35hingst (kanske inte ens avelsvärderad) DET är helt förkastligt. Att producera avkommor utan urskiljning för att kamma hem några tusenlappar, nej tack!

Jag har ett diplomsto som fått ett föl, e en godkänd 40poängare. Jag har också nyss köpt ett sto, ej visad, och betäckt henne med hingsten ovan. Hon är köpt HELT med hjärtat, den blivande avkomman är rasren, efter stamboksberättigade föräldrar, men kommer ALDRIG att lämna gården, även om det blir en 22poängare.

Cezanne
0

För mig är det självklart att hingsten ska vara godkänd, inte ha poäng under 38, ha egna prestationer eller prestationsstam, komma från en stolinje som lämnat många goda hästar. Hingsten bör också ha tävlat själv för att därigenom visat sin hållbarhet.

Jag föder upp halvblod och har hittills använt en elithingst som är internationell svårklasshoppare, en internationell svårklasshoppare, och en ung välstammad hingst med höga poäng som hittills har blup över 100 på allt.

Att inte skära en hingst som fått 27 poäng utan istället använda honom i avel och lura stackars oinsatta borde nästan vara straffbart!