Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 482 ggr
JoJos
0

Ni som har Hingst

Hingsten som står i mitt stall har haft ganska svullna punkulor till och från,även ganska hårda.. tempen har pendlat mellan 37,5- 38,0 alltså ingen feber.. har haft mycke kontakt med mälarkliniken och våra distrikts vetrinärer,men ingen ger mig något konkret eller någorlunda bra svar utan de ända alla säger under dessa säkert 7 samtal och olika personer jag pratat med säger,Är han halt? vänta ett par dar o ring igen,ring om han får feber…. men hur länge ska jag vänta, han verkar juh iof inte må särskilt dåligt men man blir juh ändå orolig.

Han har aldrig betäck,han är 11 år.

JoJos
0

7 som läst ingen som svarar ??

Ledin
0

allså jag har hållt på med hingstar då welsh o shettisar men jag har inte tagit tempen på dom det e väll en normaltemp å pungkulorna dom varierar från dag till dag varma dagar e dom väll inte så hårda jag klämmer ju inte på deras pungkulor men man ser ju :P har denna hingst haft stora kulor hela livet? för det e ju så att jag har sett en som hade MEGA kulorna stackarn han kunde inte gå normalt men han vart kastrerad o vetrinären sa jaha dena grabb är ju itne svårt att se att båda e på plats det ska vara ändå rätt vanligt att vissa får stora kulor, ska man ändå inte andända dom som hingst så tycker jag att man lika gärna kan kastrera dom dels då blir det lite tryggare i stallet med (ingen hingst kan betäcka stona osv)

JoJos
0

oki, jo precis… vet inte vad jag ska säga om storleken, den ena är som ett ägg o den andra som ett Väldigt stor päron (I form) har aldrig sett något liknande… kastration har jag sagt till tjejen som äger honom att jag tycker att dom ska se på den linjen lite extra.. hingsten har även gått ner i vikt fruktansvärt mycke, reds för hårt 7 dar i veckan första 2 månaderna av betet.. nu går han sakta men säkert upp. men de skulle juh smälla till om han blev av med kulorna o han skulle väl gå upp 50 kg på en gång… :)

Molla
0

Vi harde en hingst som fick cancer i en kula. Den blev större än den andra. Han kastrerades och levde många år till.

Annars brukar vi inte gå och klämma på kulorna. Men har han normaltemp och mår bra, varför skulle det vara något fel?