Drar åt vänster i skogen?
När vi är ute i skogen och rider och den mer känsliga damen går först (Sillen) kan det ibland hända att hon helt plötsligt sliter sig åt vänster, rakt in i skogen eller vad som nu står i vägen.
Frågan är hur man skulle kunna förebygga detta? Har provat olika metoder bla. att ställa henne åt höger vid kritiska tillfällen men hon är så stark så det är omöjligt att hålla kvar henne.
Ibland går hon jättefint först och ibland får hon gå bakom trygga Disa. Skogen har hon varit i hundratals gånger men hon kan vara lite fjantig och se spöken bakom varje sten. Ledarskapet på marken funkar bra!
Det händer nästan bara i skritt och hon drar alltid åt vänster så hon måste vara starkare i ena sidan, eller?
Har ni några förslag?

#1 Går ni in i skogen då? Tänkte om hon är så stark att du inte kan styra henne åt annat håll?
*** Kärleken övervinner allt ***
#2 Japp, det gör hon! I enstaka fall går det att styra undan henne men oftast så lyckas hon med att dra åt vänster.
Det svåra är dock att veta om hon bara vill bråka lite eller blir "rädd" för något på vägen. Hon är ju lite harig av sig med Disa vet man mer säkert.
Har tänkt på någon lösning med att förstärka högertygeln så att hon inte drar åt vänster? Dock skulle anordningen bara sitta på vissa stunder i skogen och inte hela tiden så att hon inte skulle bli stel.

Vad jobbigt, då vinner hon alltså varje gång?
*** Kärleken övervinner allt ***
Så där är mitt medryttarsto också! Fast inte vänster, utan alla möjliga håll som man kan gå åt går bra på henne, bara hon inte gör som jag säger (rakt fram). När jag vill svänga vill hon gå rakt fram ibland också..
Men ja, hon fick ju lära sig av sin fodervärd att det är okej att bestämma över människan så hon testar mig gång på gång. Det går i perioder med henne också. Vissa dagar är hon jättelydig, andra dagar vill hon bestämma allt!
Jag och ägaren försöker lära henne att hon inte alls bestämmer nu.. Så när hon drar så där åt sidan mitt under turen så är vi bara bestämda och totalvägrar att låta henne gå dit. Lägger spöet mot hennes bog och driver förbi henne. :)
#4 Inte exakt varje men nästan! Hon är lite lurig eftersom hon går in i skogen och då vill man ju inte skrapas mot ett träd.
#5 Sånt är klurigt! Både jag, kompisen som också är medryttare och ägarna har försökt att vänja henne av med det men det är svårt då hon är väldigt tittig av sig.
Men om man skulle fästa en tygelända eller liknande genom högra bettringen och sedan spänna fast den i sadelgjorden så att hon inte kan dra åt vänster, tror ni att det skulle fungera? Så att hon lär sig att det inte funkar att dra. Tygeln ska ju inte sitta på jämnt utan bara de stunder hon blir extra bråkig.

går det inte att dra runt henne åt vänster då? alltså ifall hon vänder så fortsätter du ta i vänstertygeln så hon går hela varvet runt?
Sen så kan man ju "klatcha" till hon på rumpan precis i ögonblicket hon ska vända så hon får något annat att tänka på? såpass att hon blir lite ställd så hon inte kommer ihåg att tänka på att hon var påväg i skogen.
Jag är ganska dålig på sånt här men det har funkat på dom jag har ridit som gjort sådär…
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
Håller med #7.
Hästen jag rider har en förmåga att försöka vända hemåt emellanåt. Men då låter jag honom vända, och sedan gör två minivolter åt det håll han ville vända. Tillslut blir han less och slutar. Då går han snällt framåt och försöker inte ens vända för han vet att det bara blir jobbigare.
#7 Att dra henne åt vänster fungerar ibland sålänge hon inte har gått imellan något träd. Klatchen på rumpan fungerar tyvärr inte för då blir hon bara uppstressad, på Disa fungerar det däremot att bara lägga spöet lite lätt på halsen eller säga nej om hon vill vända men Sillen är lite mer rädd/envis.
#8 Den metoden brukar jag köra när hon inte riktigt vill stå still när jag sitter upp, efter ett tag tröttnar hon på att snurra runt. Ska prova den metoden nu med men risken är att hon vill dra sig hemåt istället.
Men tack för alla tips, ska ut och rida nu vid lunch så skriver sedan hur det har gått :D

Du kan ju prova att tvinga henne att vända åt vänster? Typ, när du känner att hon är påväg att göra det så liksom bestämmer du själv och inte hon att ni ska till vänster.
Annars kan du prova att värma upp henne på ridbanan eller liknande först, typ, rida på en högervolt hela tiden, klappa på henne mycket, och så. När ni rider ut så kan du klappa henne ibland när hon inte går mot vänster.
Eller så kan du ha med dig nån som rider bredvid er, på vänster sida alltså. Då kan hon ju inte svänga dit..
Provade att använda metoden idag med att förstärka högertygeln en stund och det gick över förväntan, hon ville gärna svänga men om jag bara tog lite lätt i högertygeln så höll hon sig där hon skulle.
#10 Hon struntar totalt i om Disa går på vänstersidan utan hon svänger ändå när hon får för sig det. Men idag mot mitten/slutet av ridturen skötte hon sig kanon och gick rakt fram, först tom ;)
Dock hade hon extremt mycket överskottsenergi så hon skuttade fram i skritten ibörjan och ville galoppera så fort man la till skänkeln men efter en 2 h tur i skogen så lyssnade hon riktigt fint och var mjuk och fin i handen.