Hackamore info
Vad är Hackamore för något. Har hört många som säger att de är en skit dålig sak som inte borde få användas. Och många som inte kan rida utan den. Men vad är de för nått och varför har man den. Är det någon som kan förklara? ^^
Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden så lägger den här. Flytta om den ligger fel…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Hackmore är som ett slags bett. Fast i stället för att påverka i munnnen blir det tryck över nosryggen. Den har även en hävstång och är därför ett väldigt starkt "bett".
Om man inte kan använda nhackamore så är det väl lika "farligt" som vilket annat bett som helst… Det gäller bara att kunna rida/köra med det utan att skada.
#2 Visserligen men det är betydligt vanligare med ett felspänt hackmore än ngt annat bett…

om hästen har tex har sår i munnen är dom jättebra tkr jag!
Hackamore verkar med tryck på nosryggen, under hakan och på nacken. Det kan vara svårt att ta ledande tygeltag när man rider med hack och dressyr-finlir brukar vara omöjligt att få till, tycker jag.
Det är ett bettlöst bett. Det är skarpt och vad jag vet kan man knäcka nosryggen om man drar i den

okej. tack för alla svar ^^,
Vad tycker ni om det då??
Använder ni det?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
#7 Jag tycker om att variera mig med hackmore. Mestadels för att träna mig själv och göra mig mjukare i handen. Rider dock inte med det så ofta utan ibland, för att variera sig :)

jag tycker bättre om hackamoore än bett :) Red en het häst under 7 månader på bara hacket. Gick hur bra som helst, nu är jag hur mjuk som helst i händerna, dock lite väl i bland men det blir ju bättre för pållen :)
#6 jag tro inte nosrygge kan knäckas "bgara" av att man drar i den , men om hästen skulle komma lös och trampa på sin tygel, då knäcks nosryggen välldigt lätt. :/
av denna anledning vågar jag inte rida med hackamore, har ridit med det många gånger, men aldrig på mina egna (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
10. de va yp så ja mena …
#10 Ett felaktigt spänt hackmore kan knäcka nosryggen mkt lätt!
Jag har ju använt hackamore på min skötponny sen att han behövde ta bort en bit av sin tunga, problemet med hackamore är att sec en ponny kan hitta flera sätt att komma undan hackamoret, ex lägga all sin tyngd i hackamoret, köra ner huvudet extermt långt ner o sen gasa på. då får mn ingen kraft alls, man måste få hästen mjuk o då är det bra om man har tunnor som man kör barrelrace med. Vi hade en sån övning en gång o då skulle man rida i skritt trav o galopp så nära o jämt som möjligt ett helt varav runt alla tunnor o Obelix blev då jättemjuk när han fick böja nacken mm.
Men hackamore är inte det bästa att använda. spec inte på en häst som redan är lite het innan. o som sagt knäcka nosryggen kan hända och har säkert hänt [har inte hört om någon men,,]
en häst som har sår i munnen brukar man ha hackamore på. känner felar som använt det. o för vissa fungerar det bättre än för andra!
8D
Jag har ridigt en ridskoleponny på hackamore ett tag, och denna ponny gick helt underbart med detta.
Nu när han har bett är han skit hård i munnen då han lysnar dåligt på det och alla drar han i munnen gämt.
Så är det bara rätt spänt och man vet vad man gör så tycker jag det är super.
det är inget "fel" på hackamor. Oerhört synd att så många tycker det borde förbjudas.. .. för många hästar är hackamor något behagligt då de kan tycka att ett bett i munnen är otäckt.
Men det finns givetvis en baksida på hackamor, det är för det första ett väldigt starkt redskap, och för det andra går det inte att ta hjälpande tyggeltag och det går inte häller att "leda" hästen då tyglarna sitter fast i skänklaran som själv sitter fast i "nosgrimman" och då blir skänklarna som fast. Det blir inte som ett bette att det är rörligt. Hoppas du förstod ;)
men här är ett litet tips om styrning med hackamore:
när du styr. gör det mkt med skänklarna+sits, det är ju dt som är meningen . men när du leder med händerna försök styra båda händerna! EX: du skqa svänga åt vänster: ett litet ledande tygeltag med vänster tygel o sen ett litet tryck med höger hand+tygel mot vänster. det fungerar jättebra för mig! ^^,
aqsså på vissa ponnyer/hästar är hackamore ett extremt bra val ex när den får sår i munnen. ömm i munnen mm, men vissa ponnier/hästar fungerar sämre än andra! kom ihåg dt ;D