Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1023 ggr
Zabbio
0

Frustration, hjälptyglar och sågning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill att min häst ska böja nacken och se fin ut nuuuu!

Jo,  jag vet att nackens krökning bara orsakas av att resten av hästen går bra, och att resten av hästen inte blir bra bara för att nacken kröks.

Men utan minsta böj på nacken vågar man ju knappt lägga ut bilder. Och det går så långsaaamt.. Det är nästan, men bara nästan, så att man vill sätta halsförlängare och graman och inspänningar på kusen så att nosen åker in. Eller börja såga lite och använda rollkur eller nåt. Bara för den här böjen.

Varför bryr jag mig så mycket? Jag bor ju i ingenstans, tycker inte ens om traditionell dressyr och VET SÅ VÄL att nacken inte är viktig. Jag tycker inte ens att ihopdragna hästar utan frihet i samlingen är vackert. Men jag vill få in nosen på honom i alla fall. -_-; Och kunna visa upp nån slags pseudo dressyr..

Men snart… snart kommer vi komma någonstans. Vi kommer få de där bakbenen aktiverade, släppa överlinjen och få en lagom och fin böj på nacken. Utan vare sig hjälptyglar, sågande eller tvång. Bara en fråga om tid. Och dessutom kommer JAG bli en duktigare ryttare.. vilket jag inte blir om jag slutar lyssna på honom och använder alla genvägar bara för att få in nosen.

Och visst spenderar jag hellre ett år på att få grunden rätt, än en vecka på att dra ihop honom? :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Peppe
0

Tränar du för någon?

Tyvärr är det ju så att utan att träna kommer du inte frammåt, och då kan du vänta hur länge som helst utan att nåt händer. Ta tag i saken istället och rid för någon om du inte redan gör det =)

Det behöver inte ta så lång tid att lära dig hur du ska rida, det som tar tid är att lära om dig själv att göra rätt hela tiden och inte falla tillbaka samt att muskla hästen till att orka bära sig. men det kommer den inte göra om den inte trampar under sig nån gång. du måste ju börja i en ände som du kan bygga vidare på =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

Det finns ett uttryck, den snabba vägen är alltid den långsamma. Tar du genvägen via hjälptyglar, då kommer inte din häst att bli riden i form och då missar du värdefull tid, samtidigt som hästen lär sig att krulla ihop sig utan rätta undertrapet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ahnna
0

Om du vill ha en häst som går i bra form med korrekt samling så måste du jobba med bakdelen och ryggen i första hand. Ta hjälp av en instruktör om du inte redan gör det. Rid gärna för en akademisk intruktör om du ogillar engelsk dressyr och ihopdragna hästar.

Vissa hästar måste man visa hur de ska hålla huvudet och nacken, även om de har påskjut bakifrån. Min ena pålle är sån, henne måste man lirka lite med i ena tygeln så att hon sänker huvudet, men undertrampet och påskjutet är oftast bra ändå. Så fort man får ner huvudet lite, litegrann så kommer resten automatiskt på henne. Vi har tränat och tränat (mestadels utan instruktör av olika anledningar) och det går framåt. Men man måste hålla igång och fortsätta träna även när det inte känns lika kul.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zabbio
0

#1 +2 + 3

Jag rider för en akademisk/centrerad instruktör rätt ofta; beror på när hon har tid men ibland flera gånger i veckan, ibland några gånger i månaden.

Och som jag skrev så vet jag ju att hjälptyglar och genvägar inte är lösningen, och tänker inte gå den vägen.

Men det är allt lite frestande ändå…

Lorita
0

#4 vist är det frästande, men efter att skolat många hästar så vet man att det viktigaste man kan ge en häst är tid under utbildning.

Jag har jobbat min som jag rider in i nästan två veckor bara med av och påstigning, för att han ska stå garanterat still. Det måste ta tid, grunden måste sitta så man kan bygga vidare och få ett stadigt resultat.

Zaphix
0

#0 Jag känner samma frustration som dig ibland. Jag är absolut inge bra på att rida, har absolut ingen fallenhet för det utan har fått kämpa hårt för att nå dit jag nått (vilket inte är speciellt långt).

Tycker också att det kan vara jobbigt att visa upp mig och hästen utan att den går i någon bra form, nästan pinsamt. Men det viktigaste är ju ändå att jag vet att vi gör framsteg och jobbar bättre tillsammans. För framsteg gör vi ju varje dag.

Sen får man väl acceptera att man ligger på olika nivåer, både hos hästar och ryttare. Och jobba utifrån det, tids nog kommer din häst också böja in nosen., men våga lägga upp bilder/filmer innan dess också. För gör du det kan du ju få hjälp så att din utveckling går snabbare. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

#5 jo, jag vet..

#6 hehe..ja.. varför tycker jag om ridning när det är så fruktansvärt svårt? Har ridit i 12-13 år och det enda jag lärt mig hittils är att såga in nosen… Eller tja, de senaste månaderna har det gått framåt. Gav upp ridning helt och hållet ett tag, för jag såg bara spända och ihopdragna hästar och gav upp hoppet om att det fanns ett bra sätt. Men nu tror jag att jag hittat vad jag saknar, fast det tar tid :)

Det går ju inte att skryta med att ''min 6åring hoppar inte iväg och springer för soptunnor eller lösa kor längre'', det ska ju en häst klara. Och att jag har lyckats få glopp e gång på 3 månader är inte heller märkvärdigt eller särskilt bra, speciellt inte som det inte ens är kontrollerad galopp med en ren fattning.

Men för oss är det framsteg..

Lorita
0

#7 jag har ridit Ametist i ett år nu och vi har just börjat trava lite lätt……vaccinera dig med tid

Lorita
0

Föresten, jag tycker hon ser riktigt trevlig ut på bilden Glad

RebeccaMelander
0

Där jag rider nu använder vi hjälptyglat för att inte förstöra ryggen på hästen, och för att det ska vara lättare för nybörjare att lära sig rida och ha koll på sig själva innan dom lär sig hur det funkar att få hästen att jobba i form.

Och vi spänner inte in dom så att dom är ihoptryckta utan till deras normala form!

Ahnna
0

#10 Det där går inte ihop…

www.stuteriprecious.se

Zabbio
0

#10 säger som 11; det går inte ihop. Nybörjare och hjälptyglar är aldrig en bra kombination, och hjälptygeln påverkar inte ryggen i någon positiv bemärkelse om man inte har väldigt stor kunskap om dem.

Jag har det inte, och tror inte på hjälptyglar heller. Men jag säger inte att det inte finns en enda människa och häst i världen som inte har nytta av dem, jag tror bara inte på iden generellt för vanliga ryttare.

Men nu handlar den här tråden INTE om hjälptyglar, utan det är en skriva av mig och pepping tråd för mig och min häst. :)

#7 hehe.. när vi ''dressyrar'' är det fortfarande 100% skritt som gäller.. får en ny lektion imorron, ska be om påminnelse om det här med att länga och korta steget med sitsen, och så blir det lite baby-öppna och sluta :) Vi har lättast med sluta för tillfället:P

Tack^^ Fast det är en han ;) Och han böjer inte på nacken :( och jag är spänd som en stålfjäder..XD Ska se om jag kan få foton imorron :)

Lorita
0

#12 man måste kunna krypa (möjligen hasa rumpa) innan man kan gå, sitter inte skritten så är det ingen ide att traggla i trav.

Ametist kommer jag låta det ta lååååååååååååång tid att rida in, sen hoppas jag på att vi kommer att kunna gå lååååååååååååååååångt tillsammans, med en bra grund bakom oss.

Zabbio
0

Jo jag veeeet.. ><

Tur att ridlärraren tillåtit oss att tölta runt och ha kul i skogen iaf..XD   

Lycka till:P

carrrrrooooo
0

#0 entligen någon som har det som jag:) kände igen mig i det du skrev:) det är precis så jag menar i min tråd som jag skrev att jag vill ha hjälp att träna min häst att gå i form!!.. vill inte heller använda hjälptyglar, men vill så gärna att hon ska gå sansat och att hon ska böja på nacken..!.. någon som vet hur man ska börja träna hästen att trampa undre sig och att hästen ska börja att böja på nacken??:) Förlåt zabbio om det blev trådkapFörvånad man känner att vi sitter i samma sits:P..

Zabbio
0

Fast jag vet hur jag ska göra+har tränarhjälp..jag vill bara inte vänta ;) Men visst..sitsen är lite lik :P

Det går inte att skriva i ett forum hur du ska göra, man behöver en tränare som ser och ger tips medans du rider, specielt med grunderna. :3 Du har nog redan fått alla tips du kan få över internet vid det här laget.  Hästen böjer naken när resten av kroppen jobbar rätt:) Genom att den slappnar av i underkäken och nacken (punkt bakom öronen)

Zaphix
0

#7 För att ridning är så mycket mer än kämpande för framsteg! :)

Fortsätt du i din takt så kommer det gå så småningom. Det viktigaste är ju ändå att hästen är avslappnad och trivs med att arbeta med dig och att ni har ett bra samarbete. Det spelar ju egentligen inte så stor roll vad personer man inte känner tycker och tror om en. De personer man känner vet ju ändå vad man kan och ser ens framsteg. Och de personerna tycker i alla fall jag är viktigast.

Kämpa på!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Tack för peppingen^^

Jo..fast det är ju trevligt när folk man inte känner säger ''åååh så vackra ni är!'' XD Jag borde skaffat en frieser, folk med frisar får alltid såna kommentarer XD

Ahnna
0

#13 Mja… Jag har precis haft lite problem med skrittövningarna på min häst och frågade om råd på ett annat forum. Fick rådet att utföra övningarna i trav tills hästen fått styrkan att klara dem i skritt. Det ligger nåt i det, för det är generellt jobbigare för hästen ett utföra vissa rörelser, framförallt sidvärtes, i skritt. Det viktigaste är ju att bjudningen och schvunget bibehålls, vilket det inte gör om hästen segnar mitt i rörelsen för att den inte orkar. Då är det bättre att utföra övningarna i en annan gångart tills styrkan byggts upp.

www.stuteriprecious.se

Zabbio
0

Dressyrade idag för tränare! :D Gick jättebra! :D

Fast jag vet inte riktigt vad vi övade på..hmm.. böjning och ställning tror jag x) Gick runt på volten och försökte länga utsidan, vika in länden och få honom att söka sig lite inåt med nosen/huvudet. Så böjning och ställning var det..

Jag är väldigt stark i ena sidan och väldigt svag i andra.. så jag har suttit snett och lärt honom att ignorera hjälperna i ett varv..Oskyldig Men han lär snabbt om. Jag gör rätt när det känns som om min högra höft/rumpdel håller på att glida ner och som om jag lutar mig utåt och vrider axlarna åt fel håll när högersidan är yttersida.. (höger varv?). xD

Men han lär sig snabbt och vi fick tom lite sökning fram/ner. Det märks när han rundar sig och går rätt.

Bilder kommer när fotografen lagt upp dem på sin hemsida :)

Usch.. halvtimes ridpass och jag har träningsvärk. x)

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, har bild på träningen idag (utan ridlärare), försökte jobba med samma sak som vi påbörjat innan:)

Bilden “http://<a href=www.elfpack.com/stuff/progresscrowandzab.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />

Känns som om intresset för tråden svalnat lite..XD men det känns onödigt att skapa en ny.. x)