Sporrar
Jag vet att många här inne är emot sporrar. Men jag köpte mig faktiskt ett par sporrar igår. 15mm långa… Anledningen var att jag vill kunna förfina mina hjälper. Det funkade verkligen när jag red med dom idag! Jag kunde ge så små hjälper så det var inte sant!
-Vad har du för erfarenheter av sporrar?
har ridit med sporrar nångång för länge länge sen.. är varken för eller emot sporrar. dock måste jag påpeka på ryttare som hugger hästen i sidorna hela tiden när de har dålig balans..
Jag har en såkallad "nybörjarsporre" på mitt högra bennär jag rider dressyr pga att jag e svag i det benet eller rättare sagt i knäet pga moppeolyckan.
Jag har inget emot sporrar så länge folk vet vad dom gör och att de funkar bra med hästen.
/Elin
jag äger också bara en sporre. men det är för att den andra försvunnit. lädret har skrumpnat på den :D
#2 Har du bild på dem? Jag är oxå svag i mitt högra ben (pga sjukdom) så det kanske skulle hjälpa mig lite…
vad härligt!
rider med långa sporrar. dels så slipper jag sabba sitsen genom att måsta hålla på å driva, och dessutom så slipper hästen bli nött på, utan får en tillrättavisning direkt om den inte lyssnar på övriga hjälper… suuuper. men det gäller ju att ma vet hur man använder dem.. men så korta som du köpt (kallas ponnysporrar) är ju itne så farliga! =)
#5 Fast när hon kände att mattes skänklar var lite starkare än vanligt då gick det snabbt kan jag säga=)

Jag kan rida med sporrar ibland när jag tex ska rida lektion på ridbanan. Rider jag ut behöver jag inga sporrar. Nu är det över ett halvår sedan jag red med sporrar.

använder 15mm sporre på tävling och ibland på träning. annars har jag 20-25mm kulsporre till dressyr pass med mycket samling, och alltid vid hoppning. i skogen har jag inga sporrar.
har stenkoll på min skänklar så använder bara sporren då de behövs. peppe är välutbildad så man rider mest med säte och lår/vad och mycket känsla.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag rider bara med sporrar när jag tränar dressyr, 15mm. i skogen och när jag hoppar så blir det utan:P

Jag har haft sporrar på Musse bara någon gång, har inte varit i behov av det på honom. Tidigare när jag tävlade dressyr så red jag med 30 mm sporrar, antingen "vanliga" eller dom med kula på. Ett bra hjälpmedel att förfina hjälperna med. Håller med Ems #5
Jag e emot sporrar. De har att göra med att jag tycker att man ska kunna rida ändå, utan sporrar, inspänningstyglar å skarpa bett. De e min åsikt.

sporrar är väldigt bra när man rider dressyr. som sagt, min häst rids med lår/vad,säte och känsla. om han ändå tjaffsar emot nån gång som alla hästar gör så räcker det att jag trycker till med sporren och slipper flytta skänkeln lika mycket som när jag rider utan.
i hoppningen är han extremt svår, kan med all säkerhet säga att inte ens du jumpingqueen som rider så höga klasser skulle klara av honom de 10 första gångerna du hoppade honom. orkar inte gå in på i detalj exakt hur han vägrar och vad som krävs m.m
#12 Personligt påhopp det där!!!! Du har ju aldrig sett mej rida, jag e ganska säker att me mej i sadeln hoppar han åtminstone efter 2 försök!
Det där va taskigt Peppe!
/Elin
Rider ibland med sporrar, beror på vad det är för häst (och då är det korta sporrar) Ett tag red jag alltid med sporrar (förutom på två hästar på ridskolan som inte gillade det) men senbröt jag mina vanor lite (och den enda häst som jag verkligen behövde sporrar på hade fått sår i sidorna pga folk som inte kunde använda sporrar)
Det värsta jag varit med om var när min ridskolelärare på min första ridskola "tvingade" mig att ha på riktigt långa sporrar på en häst (kom inte riktigt ihåg varför, antar att det var för hon var seg) Men jag var inte så duktig ryttare då och hästen sprang mest och jag ville inte använda mina skänklar för att jag kände mig elak….(jag är fortfarande inte jätteduktig ryttare, men jag är betydligt bättre nu än vad jag var då)
Sen beror det ju helt på hur/vad man ska rida om man behöver ha sporrar eller ej (enligt mig)
#13 vissa här skriver utan att veta vad dom pratar om…
Jag använder sporrar när jag tycker det behövs, just nu äger jag inte ens några men ska skaffa ett par snygga trissor eftersom pålle börjat bocka i galoppen ibland.

He,he levnadsglad heter det slo!
Rider aldrig med sporrar, har aldrig ridit med det heller, vet inte om jag skulle ha haft nytta av det… Kan inte säga ifall jag är för eller emot det. Tycker det är lite onödigt kanske men å andra sidan har jag ofta/alltid spö och det kanske inte är så mycket "bättre"…
Varför har man sporrar?
OffTopic: Oftast är det roligt att läsa trådarna här, men ni kan väl ge fan i personangrepp och påståenden i klass med dagisbarnens krig i sandlådan?! Ska ni hålla på med sånt där så säger jag bara en sak: Upp till bevis, båda två!!
#18. måste bara säga (obs:ta det inte seriöst) dagisbarnen kastar sand i ögonen på varandra och slår varandra med spaden.

Bara man har tillräcklig koll på sina skänklar så ser jag inget fel med vanliga sporrar. Det kan t.o.m vara bättre än att rida utan, precis som det kan vara bättre att dutta till med spöet i vissa situationer än att sitta och nöta med verkningslösa skänklar, eller för att kunna ge riktigt små hjälper. Det är som med bett, de är så skarpa som man gör dem.

har aldrig ridit me sporrar även om ja har jätte klena skälnlar ( ja suttit fel tidigare o byggt fel muskler tror iaf de är däffö) har allti spöt i hand för att slippa sitta o nöta och lägger den mot stöveln ist de fungerar iaf bra på min sköthäst(hon är lite seg ibland på banan men brukar bli pigg om hon får sträcka ut lite i galopp ibland:P) .. är inte emot sporrar men törs själv inte använda än då ja inte riktigt har så grymm balans i alla lägen.. men sen när ja blir lite stadigare sku ja kunna tänka mej o rida me sporrar för att förfina hjälperna..men somsagt först förbättra sitsen o balansen:)
#11, jo i en perfekt värld så skulle jag åxå rida utan sporrar. men dels så vet tycker jag inte att det är bättre med att hålla på å "sparka"hästen i sidorna tills den går fram, det måste väl ändå gra ondare? och ibland behövs hjälptyglar och skarpa bett. men grejen är ju den att dessa hjälpmedel är bara bra till den som kan hantera dem rätt.
tex så har jag typ 3cm sporrar. men jag använder dem ju inte om jag inte behöver. jag är så pass kunnig att jag själv väljer när jag skänklar på med ben eller sporre, och sitter itne och hackar hästen i sidorna. jag tycker det är bättre att man skänklar på hästen någongång och om den ignorerar en så kan man trycka litet med sporren eller spöt. på så sätt slipper jag hålla på och "tjata" utan får en bra respons från början, och vi slipper bråk sinsemellan.

Åter igen, alla hjälpmedel (sporrar, spön, inspänningar osv) ska användas klokt och försiktigt.
Jag har ridit med sporrar och de hjälpte mig en del att bli av med mina flaxande ben när jag hde svårt att hålla skänkeln stilla. Jag fick en helt annan kroppsmedvetenhet, jag visste direkt när jag flaxat med benen för då gickhästen på som attan. Det tog knappt 20 minuter så var min ridning avsevärt förbättrad (detta skedde under en privatlektion för en mkt duktig ridlärare så det var ignet jag gjorde själv! hon praktiskt taget tvignade på mig sporrarna…)
Jag kommer nog att stundom fortsätta rida med sporrar i framtiden, mest för att förfina och kontrollera mina egna hjälper.
Ryttare som sitter o hackar hästarna i sidorna (ses mkt ofta hos ponnyryttare som precis börjat tävla….. no offense men jag har sett förmycket av det på en del ridskolor….) och de som både hackar o slår med pisken samtidigt….. *pang*
Jag rider dressyr med sporrar, ibland även hoppning. Windy, min häst, kan vara lite envis och sätta sig emot vad man vill, men har jag sporrar lyssnar hon alltid bättre och snabbare. Självklart sparkar jag henne aldrig med dom eller trycker hårt, utan det räcker att man snuddar vid henne så börjar hon skärpa sig om man har tur.
Jag är för sporrar - till ryttare som kan använda dom utan att göra illa hästen! Jag är emot sporrar - till ryttare som inte kan använda dom utan att göra illa hästen!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag har ridigt mycket med sporrar förut , men slutat i princip helt nu. mycket pgr att min häst hatar sporrar. Den enda gång som ja använder dom är när jag är på träning, vilket inte har blivit så ofta. Och då för att kunna driva på det där lilla extra. Men annars rider jag utan både spö och sporrar.

Jag rider med sporrar både med långa och korta och ibland med sporrar som kallas skänkelförstärkare dom ser ut som kammar. Anledningen till att jag rider med sporrar är p.g.a en trafikolycka i slutet av 80-talet. Så innan olyckan red jag ytterst sällan med sporrar.

har ett par sporrar, men har baske mig aldrig använt dom…

#13 min häst är extremt svår och jag står fast vid att du inte kan få honom att sluta vägra efter 2 ggr, inte ens Rodrigo Pessoa kan det. Han har varit med om en hel del i sitt liv som han aldrig kommer komma över.
Det var inte menat som nåt påhopp. du rider nog dina hästar jättebra (tvivlar inte en sekund, annars skulle du nog inte hoppa dom klasserna) men jag är också övertygad om att du inte skulle kunna få min häst till att hoppa 1m efter 2 försök.
#28 han kanske har ont i fötterna och inte vill hoppa pga det ;)

haha, jaso det tror du. hur förklarar du då att han redan vid 4 års ålder slängde av dåvarande ägare så hon fick åka till sjukhus och inte rida på 1 månad, och då var skodd? att han blev utslängd från 2 ridskolor för att han inte hoppade med skor, att han sålts vidare 7 gånger i sitt 13åriga liv för att han inte hoppar, trots att han gått skodd hela tiden förutom dom 2 senaste åren. jag har haft kontakt med samtliga ägare han har haft, och mer därtill. tål att funderas på du.
Nejnej, jag skrev bara att han kanske hade ont i fötterna, inte att det berodde på att han gick barfota. Du läser sånt som inte finns och antar att allt handlar om aanhcp eller skor…

ja, men han har antagligen inte haft ont i fötterna hela livet och därför vägrat. dom har ju inte ont i hovarna av skor, dom känner ju inget.
vi hoppade 105 med egen bjudning senast för en vecka sen, och löshoppade 120 för 3 veckor sen, även det med egen bjuning och det skulle han nog inte göra om han hade ont.
jag har aldrig ridit med sporrar , och jag tänker inte göra det heller. spö använder jag inte heller.
om jag inte kan rida utan hjälpmedel så är det dags att träna både mig och hästen mer. (min åsikt bara) inget illa menat mot någon.
#31. det va du som gick in på att det handlade om hästens fötter så nog ska du inte säga att peppe tror att allt handlar om AANHCP.. provocera inte om du inte kan ta ett svar..
börjar bli skapligt trött på att i var o varannan tråd som peppe skriver nån kommentar, så är det rutin att säga emot henne och påpeka att allt handlar om hästens fötter för henne, sen undrar ni varför hon pratar om det..
läge o lägga ner.
#34 Nej, det hade inget med aanhcp att göra, utan jag hade en häst som vägrade pga att hon hade ont i fötterna. Dessutom sätter man en standard på inlägg så bör man väl förvänta sig att få svar därefter…
jag har sett inlägg o kommentarer hon lagt som inte alls har med hovar att göra, men folk har fått en viss attityd mot henne. det är det jag stör mig på.
varför kunde du inte skriva sakligt då slo, o säga att du hade en häst som hade ont i fötterna istället för att lägga dit en blink. så blir det inga missförstånd. skriver man såna grejer så kan man ju inte förvänta sig nåt annat att peppe förklarar sig.
för övrigt så handlar inte detta bara om ditt inlägg slo. utan det är många fler härinne som beter sig på det sättet. kände bara att det va läge att säga nåt.
Jag gillar att använda smileysar för att påvisa att jag inte skäller eller liknande…

okay slo, det är ju bra
OffTopic: Oj, ibland ska man akta sig för vad man skriver här.
Jag vet absolut inget om folks attityder mot peppe och vet ni vad! Jag uppfattade inte alls slos kommentar (#29) som ni gjorde!
Man tolkar alltid allting utgående från sina egna referenser, det funkar ju så. Men snälla, måste ni (och som vanligt, ingen nämnd!!) vara så försvarsinställda hela tiden? Alla gör på sitt sätt. Låt det vara så och känn er inte så hotade av att andra inte löser saker på samma sätt som er!

#39 Amen to that!

#39 men sen har du antagligen inte hängt med i alla AANHCP-trådar. min tolkning på ditt inlägg är att man inte får säga imot nån annan. slo har sin åsikt och jag har min, jag tycker hans åsikt är knäpp och han tycker min åsikt är knäpp vad gäller AANHCP, hovar och barfotametoder. men vi vet det iallafall nu efter alla diskussioner. jag är övertygad om att slo mycket väl visste vad hans kommentar skulle dra med sig efter alla diskussioner i andra trådar och jag måste säga att jag tycker det är lite löjligt att dra upp det lite överallt där det inte hör hemma. denna tråd handlar om sporrar, inte hovar.
och när han påstår att min häst skulle ha ont i hovarna, så ta mej tusan måste jag ju försvara mig. det är inget man vanligtvis brukar slänga ur sig till någon man inte känner, speciellt inte när man aldrig har sett hästen. jag tycker det är rent ut sagt elakt att ens tänka tanken att jag skulle rida runt på en häst som har så ont i hovarna att han inte hoppar.
#41 knäpp har jag aldrig kallat dig eller dina metoder… Men jag förstår bara inte nyttan med det.
Okej, jag erkänner. Det var lite lågt, och jag skrev för att kolla vad reaktionen blev. Jag ber om ursäkt.

nej du har aldrig sagt det men medge att du tänkt tanken…;)
Nej, jag dömer aldrig människor på förhand faktiskt :) Och absolut inte förrän jag förstått varför personen i fråga skulle vara korkad :P

men sen har jag ju inte påstått att varken du eller jag är korkad, men jag tycker allt du har vissa resonemang som är lite…udda… har fått ett antal skrattanfall efter vissa inlägg både som du och andra har skrivit. *ROtFL*
Jo, det gjorde du senast i inlägg 41 :P Bra att du garvar, det är väl det vi är här för, roa oss och lära oss? :)
Peppe Tolkade. Men poängen var tydlig va? Att man tolkar saker och då måste tänka på att inte vara så försvarsinställd.
Du tolkar saker, jag gör det, alla gör det. Du tolkade slos kommentar på ett sätt och jag på ett annat. Skulle jag ha vetat det du vet så skulle jag garanterat ha tolkat den på samma sätt. Men, jag visste inte det och därför var inte min reaktion att bli arg (eller det du blev ifall arg inte är korrekt).
slo Lågt… mycket lågt 
Sen måste jag säga att jag visst tror att du dömer människor på förhand… det gör alla (hm, har jag sagt det förut? ^^)

"slo har sin åsikt och jag har min, jag tycker hans åsikt är knäpp och han tycker min åsikt är knäpp vad gäller AANHCP, hovar och barfotametoder"
#47 tro vad du vill, jag gör det inte så det märks, vad jag vet ;)
#48 NEJ! jag har aldrig sagt att din åsikt är korkad, men jag förstår inte nyttan med det och därför är det inte intressant för mej :P
slo, det där var nog lika lågt som glocalnet
hehe
men nu har ni halkat ifrån ämnet tror jag…
sporrar har man på ryttarens fot
inte på hästens hov 

Hi hi mycket roligt jen. håller med dig. Vi halkar ofta bort från ämnena. Fast jag är lika medskyldig jag med så…..men inte här iaf.
jag är ofta lika skyldig själv 

Ja, det är vi nog allihop. Typ nu tex. *fniss*
#50 tass som tass? :D
Gonatt på er, dårar :P

Så här ser jag dina tecken slo!
:D
:P
Vad betyder dom?

tror dom betyder :D =
och :P =
. Rätta mig om ja har fel.
:D betyder glad med öppen mun. kolla från sidan, luta huvudet åt vänster som Slo skrev.. prickarna är ögonen och D:et är munnen…
exakt anna!! :P

Ok, förstår! Lite långsökt istället för att skriva ut gubben kanske. Så P:et är tungan då?

;) =
:) =
:D =
:P =
:( =
:o =
:/ =
i vissa fall.

Kanse han tycker de går fortare å gö så. Vad vet ja

Oj då! Det var ju likt faktist. Nu förstår jag hur ni menar. Ni måste tänka på att jag är gammal. Hänger inte med i svängarna riktigt. *ler* igen. Mycket enklare att skriva. Gammaldags som jag är. he he
Fördelen med "teckensmileysar" är ju att man kan göra så många fler ^^' ( är tex en) nackdelen är ju att kanske inte alla förstår O.o;; (tog tex mig ett tag att lära mig vad XP betydde)
Men om man skulle återgå till ämnet: Så länge man kan använda dem (och hästen inte tycker illa om det) så tycker inte jag att det är fel med sporrar (eller nåt annat hjälpmedel för den delen)

det finns ju en anledning till varför det heter WINDOWS XP ! *LOL!* (=Lauching Out Loud)
#28 Okejj, förlåten! MEN har Roddan provat då? Läste att din häst flyttat mkt. En häst ja har nu va lika dan. Men hon har aldrig stannat me mej. INte ens när hon gick svår med senskada…

#65 nej, men han har gått lektioner för både Lisen bratt och Peder fredricsson då hans förra ägare känner dom och brukar hjälpa till där. dom gav upp direkt med honom.
#66 Men dom är långt ifrån Rodriga Pessoa! Roddan skulle aldrig sätta på ett sånt därnt groteskt bett i munnen som Magic Bengtson hade…
Men förklöra gärna närmre vad din häst gör:) Så ja förstår bättre
varför vill ni tvinga en häst att hoppa om den så uppenbart inte vill?? jag vill jobba MED min häst, inte att den är min lilla slav som jag kan tvinga över hinder? nu missförstår jag er säkert, hoppas jag, men det lät sååå illa. om en häst hoppar med senskada måste den ju verkligen vara tillräckligt intutad att den ska hoppa så den tycker det är bättre med ont i senan än att bli tillsagd… tycker hellre det tyder på något som en häst som blivit otroligt tilltyglad, än att det beror på en perfekt ansats eller dyl..
har min häst skadat sig så hoppas jag då att hon inte hoppar, av respekt för hästen, inte att hon hoppar för att hon är rädd att få tillsägese efter. när tova hade ont i kotlederna (innan jag visste) så började hon stanna på hinder. jag förstod direkt att något var fel och kollade upp henne. när hon var frisk igen hoppade hon glatt igen. har aldrig piskat henne för att hon stannat. vill hon inte hoppa så vill hon inte. (givetvis kan man inte ignorera en häst som är jäklig, men just hoppa tycker jag är en sak hästen måste få vara med och bestämma, och göra för att det är kul)

det finns hästar som skulle hoppa med brutet ben om de va så. har en bara 1,5km härifårn som hoppade allt som kom framför näsan på henne (fort gick det oxå) som sen visade sig ha kotledsinflammation i båda fram.
vad tråkigt att inte kunna se på sin häst vad som gör ont och inte…
håller med dig helt å hållet ems. bra sagt. mkt bra sagt!
tack hjullan… kände att jag kommer nog få äta upp det utlägget…. men tycker man så tycker man.. har få se allt för många människor piska sina hästar över hinderna så hästarna fått sår och tappat päls.. när försvann konsten? hästar jag ser på tävling, som aldrig stannar, oavsett väg eller tempo, hoppar för allt dom kan, och så vet jag att förr bara stannade den, tills den fick en sån tillsägelse att den aldrig kommer stanna igen.. jag ser hellre till att jag rider ordentligt och om jag gör fel, så får jag evta det.. vad lär vi oss annars?
så varför ska du äta upp det? skulle inte jag göra. nu tänkte jag säga nåt riktigt grovt men ska nog inte späda på mer. :D
håller med dig igen. det är bara grymt att göra så.. :| spikar innanför benskydden är rätt populärt har jag också hört..
om ni undrar så är jag FÖR dödsstraff.
är åxå för dödsstraff! haha

Håller med dig också ems.
#68 jag håller också med dig, en ärlig häst börjar inte "dumma" sig utan anledning.
så var det för mig och min häst nu i sommar. han började gå konstigt (framtung) och ibland fick han för sig att stanna?? han var inte sig själv. han haltade inte, men gick jättekonstigt??
när veterinär kom ut och gjorde böjprov så visade sig att han är halt. inte konstigt att han gick annorlunda! hästen har ju ont!.
jag rider med sporrar när jag kör dressyr :).. men det är bara för att förstärka hjälperna lite.. Lykka är så himla känslig, så när man hoppar så hjälper med bara med att göra en halvhalt, så fattar hon galopp.. så är det ute också, oftast.. I dressyren är hon också jättelyhörd, men sporrar gör allting ännu bättre :)
#68 Missförstånd tror jag! Tro inte att ja kommer bli arg för att du skrev så. Du skrev ju ARTIGT vad DU tyckte! Den hästen som har senskada kom till mej för snart två år sen. Hennes mamma dog när hon föddes och hon har bytt ägara ungefär en gång i halvåret fram till elva års ålder. Hon kan inte skritta än, å de flesta av de gammla ryttarena blev så frustrerade att de piskade (!) upp henne när hon inte skrittade. Honhr aldrig i hela sitt liv gått på svagare bett än pessoa när hon kom till mej, heller aldrig gått utan sporrar eller i rätt form! Hon hoppade dåligt, men vi såg att hon hade kapacitet. JAg fick upp ett förtroende för henne. OM du läst i tidigare trådar så klarar hon knappt att jag rör mej en meter hit eller dit, ibland måste jag åka dit på nätterna! Hon stannade massor när jag fick henne, men efter en hopplektion har hon aldrig mer stannat för mej, inte ens när ja debuterade svår å blundade(!) in i trekombinationen! En kompis skulle provhoppade henneå hon gick knappt över 80 cm!
#71 #75 och #76 läs ovan!

#78# Varför sitter du och försvarar dig i denna tråd om du vet att du inte gör fel. Nu var det ju inte dig vi menade.
Utan rent allmänt. Iaf gjorde jag det. 
jag riktade inte mitt inlägg emot någon alls! utan skrev allmänt om vad jag erfor av min häst.
#79 och #80 Men ni höll med ett inlägg som jag försvarde mej emot. Å då blev det ju aotomatiskt till er?

när jag red på ridskola så sa min ridlärare åt mig att skaffa ett par sporrar när jag skulle börja i träningsgrupp eftersom jag verkade lämna mina benmuskler hemma när jag åker till ridskolan
….skaffade också ett par 15 mm sporrar och när jag visade henne dem sa hon att jag inte behövde vara så himla rädd för att ta i med benen i pållarna för de var så korta….själv tyckte jag att jag inte skulle ha sporrar för mina skänklar är inte alltid på rätt plats
…men men använde de bara ngn gång….
fridak. du behöver nog itne oroa dig. jag tipsar åxå mina elevr att använda sporrar ibland. dels så brukar man få mycket bättre sits, och man lär ig fort att använda dem!
#83 en kompis satt alltid å for runt med skänklarna, hennes ridinstruktör sa till henne att ta på sporrar för att hennes häst var så känslig så hon kunde intye röra skänklarna en mm. Hon lärde sej… Men kanske inte bästa sättet enligt mej…

Jag rider med sporrar ibland för att jag är väldigt liten på min häst och behöver förstärka skänklarna ibland. :P
#68# Det behöver inte betyda att hästen inte vågar stanna. Man kan aldrig tvinga en häst, vill den stanna så gör den det. Men det kan betyda att hästen ÄLSKAR att hoppa och den ser bara hindret och koncentrerar sig på det istället för benen.

Jag rider med sporrar ibland för att jag är väldigt liten på min häst och behöver förstärka skänklarna ibland. :P
#68# Det behöver inte betyda att hästen inte vågar stanna. Man kan aldrig tvinga en häst, vill den stanna så gör den det. Men det kan betyda att hästen ÄLSKAR att hoppa och den ser bara hindret och koncentrerar sig på det istället för benen.
#86 Tack för stödet:D
ninatoy. man KAN tvinga en häst.
#78- håller med gejsa. varför riktar du ditt svar mot oss sådär? har jag ens sagt nåt om din häst?

Hjullan: Det beror på, Världens mest svårlastade häst är nog väldigt svår att tvinga in i transporten, som Malin Baryard själv har uttryckt det "hästar väger ca 600 kg och det är omöjligt att få de som man själv vill om det sätter sig på tvären!" Vill en häst inte , så vill den inte. Då kan man inte tvinga den, jo man kan möjligtvis köpa en kranlyft och lyfta hästen över hindret, men det funkar inte på tävlingar.
#89 Samma svar till dej som till henne! Ni höll med en, som jag svarade. Alltså så svarade jag ju er oxå…
#90 Roligt sagt.. Fick ett gott skratt här i väntan på dressyren på TV!

#91# kanal? :D
#92 eurosport Eller SVT 24…
ja men det hon skrev va väl inte riktat mot dig eller?
#90. haha nja, men du komemr nog rätt långt på spö och sporrar! alltså, lasta är givetvis svårt och det är åxå svårt att piska in en häst i transporten, men det går. men att få en häst att hoppa som inte vill är betydligt lättare. vet supermånga gånger man ser folk som piskar sina hästar över hindrena.
men nu handlade ju inte tråden om hinder och vilja hoppa, utan om sporrar.

#95# Ja , om man är ute och tittar på tövlingar men då ger ju hästarna sig tillslut. Men en häst som ALDRIG ger sig kan man inte tvinga. Och ja, det finns sånna hästar, jag har aldrig träffat nån, finns kanske inte i Sverige men det finns.
#96, haha ja det finns alltid undantag för allt.. =)
#94 Jo hon menade mej!
jag skrv till både dig och peppe, ni som höll diskussionen om hoppa/inte.. menade inget illa mot er, bara att det lät så hemskt med en häst som inte vågar stanna, som jag förstod det, men nu när dt berättat hur det låt till så är ju dt en annan sak
#99 Jag vet om att du inte menade nåt illa. Men bar att du förstog. Jag kan ju inte be henne stanna heller…

Påtal om sporrar… Såg ni hästen Clinton (skimmel) med ryttaren Dick från Belgien, i Aachen idag? Vadå märken… Stackars häst!
Jag undrar varför hela världseliten har sporrar, kan de inte rida eller? Jo det måste de kunna annars hade de inte hoppat i VM.