Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 3000 ggr
exitingsvillemo
0

arabkorsning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

underbart arabkorsn-sto säljes

Född 2005. Jättesnäll, men högrangad.

välhanterad, vaccinerad, försäkrad och reggad i ARAB.

Lorita
0

Korsning med? Mankhöjd?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

E:arabiskt fullblod (helegypt)

U:Fullblod/Varmblod

mkh idagsläget ca 155, räknas bli 160 (ca)

exitingsvillemo
0

puttar upp detta underbara sto! Hon skulle verkligen behövas börja arbeta till hösten.

Ett kap för den som söker en riktig vän och en häst som garanterat syns i mängden, söker målmedveten ryttare som vill träna och tävla den här tjejen i framtiden.

Yuriko
0

Vem är pappan? Pris?

exitingsvillemo
0

du har PM #4

exitingsvillemo
0

putt

tezzie
0

Storlek, pris, hur mycket hanterad/jobbad idag?

*** Kärleken övervinner allt ***

exitingsvillemo
0

#7 du har PM

Maja
0

En fundering: Är det inte bätre att lägga upp all info istället för att PMa de som frågar så kan alla som är intresserade se? :)

Lindbygarden
0

Ja ut med info i tråden.o)

exitingsvillemo
0

#9#10- varför? Är ni spekulanter?

Jag väljer att dela med mig av Vilmas livshistoria till dom som är intresserad.

lisette
0

fast som köpare vill man gärna veta det mesta direkt utan att behöva fråga.

exitingsvillemo
0

Detta är en salu-annons, ingen diskussionstråd.

varför ska allt man lägger in här ifrågasättas hela tiden????

lisette
0

diskussioner när folk frågar?

Mandysan
0

En livshistoria och pris+stam är väl knappast samma sak?!

exitingsvillemo
0

jag PMar gärna pris till den som är intresserad.

vad hon är för korsning står också högre upp.

E: Imre el thair (arab)

U: varmblod/Fullblod

MKH: 155-160

Lindbygarden
0

Lycka till!

Samt hade jag varit intresserad så kan jag ju säga som så att det intresset försvann fortare än kvickt.

Försökte endast vara hjälpsam.

Milli
0

PMa gärna pris till mig om du inte vill skriva ut i tråden. Vill gärna veta lite vad hon har gjort och hur mycket hanterad hon är.

Ahnna
0

Tycker att det är säljarens ensak om denne vill skriva pris och annat i annonsen, eller om hon vill hålla det hemligt. Är man intresserad så hör man väl av sig?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

tycker jag också, förstår inte varför man orkar reta upp sig på småsaker *suck*

#17 tappar man intresset bara för att inte ALL fakta står i annonsen, så är det inte ett tillräckligt stort intresse för att jag skulle släppa min juvel till den personen.

Är man verkligen intresserad så tar man reda på det man vill veta!

exitingsvillemo
0

#18 du har PM :O)

Wiemona
0

Personligen ratar jag annonser utan pris…Tänker automatiskt: "Dyr"

joooossan
0

Men nu står det klart och tydligt att hon PMar pris om man är intresserad, detta är en annons och jag tror hon upskattar att hålla klagomål borta ;)
Jag tycker ialafall det är en riktigt snygg häst och lycka till med säjandet ! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Lindbygarden
0

Jag syftade inte på priset…

utan på mer information om hästen.. De allra flesta annonsörer får vettiga svar när de ger mer info om hästen.. Men självklart väljer man själv vad man vill skriva.. Men för min del var det bara en hjälpsam fråga därav :o) Vilket hänvisar till att jag ler= försöker vara hjälpsamt..

Ja självklart tappar jag intresset när jag får ett tyket mottagande och inte beroende på att priset inte är utsatt.. sen är fadershingsten inte heller ngt som lockar mig…

Ja självklart tappar jag intresset när jag får ett tyket mottagande och inte beroende på att priset inte är utsatt.. sen är fadershingsten inte heller ngt som lockar mig… det finns många kleti pleti arabhingstar som betäcker..

Utan det var endast för att putta upp din annons och ge dig lite hjälp med vad som många vill ha i annonsen..

JoJos
0

vill oxå ha lite mer info =)

Ahnna
0

Kan moderatorn hoppa in här, kanske? Man skriver väl inte och dissar stammen på en häst i en saluannons, skärp er!

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

Ahnna! Du behöver då inte läxa upp mig och säga att jag ska skärpa mig..absolut inte!

Dissar jag stammen? Nej, jag säger att den inte är intressant för mig.. en rätt stor skillnad va?

Men om jag när ngn påstår ngt då jag endast försöker vara hjälpsam så svarar jag att det inte beror på priset och ger anledningen till varför..

bubbelbubbel
0

tycker faktiskt inte heller att mrs-dibs gjrot något fel, som sagt är det skillnad på att dissa en stam, och säga att den inte intresserar en.

Maja
0

exitingsvillemo: Jag tänkte bara att det kanske skulle underlätta för sig om du lade upp all info på en gång så att du slipper sitta och skriva om allt hela tiden, tänkte bara vara lite snäll, men visst, du gör dom du vill, det är din häst och du som säljer så!

--------------------------------------------

..och nej, jag tycker inte heller att Mrs-Dibs har "dissat" någon stam här.

Lindbygarden
0

Det jag skulle vilja betona.. nu känner jag flera av de som skrivit här ute.. och det är att ingen med sina frågor har velat vara kritiska utan försökt vara hjälpsamma, samt en och annan intresserad också givetvis..

Ingen annan har klagat utan det var bara jag som tyckte att det var ett barskt svar på vänligt ställda frågor..

Om man betvivlar det kan man ju kika på andra saluannonser där folk frågat om priser mm..

exitingsvillemo
0

hallå hallå!!!! Kan jag som ägare till hästen ifråga få säga ett ord? Mrs-Dibs- jag ber om ursäkt om jag svarade barskt, det var inte min mening att låta le på ng vis (det låter annorlunda i huvudet och sen när man skriver ner det så blir det bara fel)

Vill då säga att din komentar : sen är fadershingsten inte heller ngt som lockar mig… det finns många kleti pleti arabhingstar som betäcker.. … var onödig.

Till alla er andra som tycker att jag valde en skithingst, Imre har inte fått några lysande poäng på visning, då han inte är rastypisk osv osv, vilket faktiskt var den anledningen som fick mig intresserad av honom.

Han har ett supertemperament, lite grövre än en arab (som jag vill ha dom) mer bruksmodell. Tycker personligen inte om renrasiga araber, tycker att dom är rentutsagt fula:O/

hursomhelst, avkommn blev MER än vad jag väntat mig, en kanonfin häst som bär upp sig själv med en fantastisk, naturlig form. Kanonfint musklad trots sparsamt tränad/utbildad.

Hur gör ni som lear annonser i tidningarna då? Ringer upp ägaren och ber denna att lägga ut en mer informerad annons?? Nä, ni hör av er och ställer de frågor ni vill ha svar på…

lisette
0

#31 ja det är klart man gör så. men för att fånga ett intresse hos köparen så skriver man ju så mkt som möjligt och gärna ett pris. jag kollar aldrig på annonser där det inte står priser. man vt ju själv vad ma nhar att röra sig med.

exitingsvillemo
0

att jag inte har satt ut ett pris betyder absolut inte att hästen är svindyr, men kan det helt enkelt inte bara få vara så? Vill jag sätta ut pris så gör jag det:)

lisette
0

ja det är klart du gör som du vill! =)

exitingsvillemo
0

:O)

Ahnna
0

Mrs-Dibs - du skrev att det var en kreti och pleti-hingst, det räcker för mig. Om du inte gillar stammen så säg ingenting då, det här är en saluannons, inte en diskussion om hingstens kvalitet. Skriver du så i andra annonser också?

Läxa upp, förresten? Jag ber alla att skärpa sig och tänka efter, något som sajtvärdarna borde ha gjort för länge sen.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#36 håller med, det var en fullständigt onödig komentar om hingsten ifråga

Lindbygarden
0

#31 kleti-pleti hingst.. dvs alla arabhingstar får lov att användas i avel så var det även innan de tog bort lagen om avelsvärdering.. Så det var endast ett svar på ett påstående. Men visst om den sårade dig så ber jag om ursäkt.  Men samtidigt kanske du själv inte ska vara lika hård i andra trådar om du nu själv inte kan ta att man är ärlig i dina:o)

Skithingst sa jag inte att han är!

Kan förstå om du hade blivit stött om jag använt just de orden och angående hans poäng så var det absolut inte endast bristande arabtyp som gjorde dem.. Vet inte vilka uppgifter du fick av hingsthållaren men det kan vi ta i pm isåfall:o) Jag har hans uppgifter från avelsvärderingen 07 samt 04 och kan isf pma dem till dig.

Samt ENDA anledningen till att jag skrev detta var just för pga din ton och att du menar på att mitt intresse var svagt pga bristande info..Vilket inte alls var fallet..

#36 Om någon påstår något om mig så svarar jag Ahnna! Samt du behöver inte vara morsa åt alla som faktiskt försöker vara hjälpsamma, sen om du väljer att försöka "tillrättavisa mig pga ett svar som jag ger trådskaparen.. fine.. men att låta övriga få sig en skopa för att du blir grinig på mig??

Skärp er! Tar jag som en mästrande och "butter" uppmaning..

Lindbygarden
0

*dubbelt*

Kan även tillägga att nej jag har inte skrivit så i ngn annan annons då jag inte heller har fått ett så trist svar på en fråga..

Jag tycker att det är att totalsåga en eventuell spekulant genom att ge ett sådant svar. Sen dessutom att spä på det genom att indrekt utmåla ngn som snudd på oseriös med sitt nästa svar bara för att man tar illa vid sig av ett snäsigt svar.

Ja då får man ett ärligt svar från mig så är det.. Men jag tror inte jag tillhör de som brukar vara otrevlig och vräka ur mig elakheter men ngnstans har även jag min gräns..

exitingsvillemo
0

#38 skriv gärna en ny tråd så får du dissa hingsten i fråga hur mycket du vill utan att jag tar illa upp, men att göra det i en annons…

Härstamning

Imre El Thair  har egyptiska, polska och engelska blodslinjer. Farfar Ansata El Aziz kommer från det berömda stuteriet Ansata Arabian stud. Morfar Espri är en av de få arabhingstar som varit godkända för halvblodsaveln.  

Mått             Mankhöjd: 148 cm         

Exteriör

Hingst av svag rastyp. Väldigt vackra ögon, bred hals. Brant bog, välmarkerad manke, omusklat kors. Välbenad från sidan, hjulig bak Passartad kort skritt. Markbunden kort trav.

Arabtyp, huvud, hals

Överlinje, kropp

Extremiteter, rörelsernas korrekthet

Skritt

Trav

Summa

Poäng:

5

6

7

4

5

27

Hälsotillstånd

Visad utan väsentliga veterinära anmärkningar. Klinikbesiktning och röntgen utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter

Hingsten har genomfört ett godkänt ridprov.

jag har ingenting att dölja ang val av hingst.

Vilma är dock inte hjulig bak, hon har fått jättefin kritik från både hovslagare och veterinärer.

sen om hingsten i fråga är lämplig för arab-aveln låter jag  ngn annan avgöra.

Ja jag har kritiserat andra inlägg på forumet och lämnat mina åsikter, men inte i en salu-annons utan enbart i diskussionstrådar, där jag anar att det är meningen att få fram andras åsikter och skapa en diskussion…

Men skapa som sagt en tråd ang arab-aveln så kan vi diskutera hingstens brister där

Lorita
0

#40 är det sant? 27 poäng och fyra på skritt????

Lindbygarden
0

#40 Men snälla jag har inte dissat hingsten…

Det är ju du som i första skedet dissar mig och jag ger dig ett svar.. Hade du inte varit så taggig hade jag inte skrivit ngt överhuvudtaget. Jag förklarade bara varför jag inte var intresserad eftersom du utgick ifrån att jag var oseriös genom att skriva som du gjorde i #17

Sen är det väl ingen som retat upp sig? Det är ju du som taggar till i dina inlägg och ingen annan..

Men visst det är en till salu annons och vi kan lämna det därhän..

Men vill du ha en enskild tråd om honom så fine…

Mandysan
0

#40 Detta är inte personligt mot dig eller illa menat;

En hingst med såpass låga poäng tycker jag inte ska användas i avel! Visste inte att sådant pågick ens utan trodde att alla rasföreningar hade lite krav på hingstarna! Jag skulle aldrig ens tänka på att betäcka mitt sto med en hingst som har mindre än 38 p. Tycker ärligt talat att det är tragiskt att en sådan hingst är godkänd för avel.

Är inte tanken med avel att förbättra och förstärka en ras? Och få fram en hållbar häst? Då spelar ju hingsten väldigt stor roll (likaså stoet)…

Caspianowner
0

Kan de här låga poängen har berott på att visaren inte kunnat visa fram den här hingsten, Imre El Thair,  så som de ska visas fram, varför dessa poäng kom att bli som de blev ?

Vill bara understyka, känner inte till hingsten i fråga, men känner till gamla bortgågna hingsten Espri.

Espri var på sin tid under 80 talets tid en ridhäst som tävlades i hoppning. En mkt söt kille o mkt trevlig herre. Har bekant som idag sitter med en gammal valack efter honom. jättetrevlig som sin far.

exitingsvillemo
0

starta en tråd om DET isåfall och inte om min unghäst på en annons!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

exitingsvillemo
0

#44 sant som du säger, inte bara hästens fel hur den rör sig på visning, det kan mycket väl vara handlern som inte för fram sin häst korrekt.

Lorita
0

#46 är den visad med högre poäng på premiering? 27 poäng är brons inte ens ett sto med så låga poäng ska gå i avel. Då får man visa igen och visa att det är ett misstag.

Lägger man en "annons" i ett diskussionsforum så får man nog räkna med diskussion.

bell
0

Det tidigare Avelsvärderings resultatet var ifrån 2007. Här är ett som visar hur han var 2004. DVS samma år som betäkningen skedde. Jag har ingen aning om vem som visade men 2004 fick han en 7a på skritten och 2007 en 4a. Gångarterna kan vara mycket svåra att få rättvisa på en visningsdag. 2004 visades många hingstar medans 2007 bara 5. 

utfärdat Grevagården 2004-03-20

IMRE EL THAIR

Arabiskt fullblod

Brskm, vhip snp vtbff

02980176

Född 1998 hos Sjöström, Mimmi, Norberg

e. Zhami El Anzik

u. Nadjincha

e. Espri

u. Clenod

e. Expo

-  Fancy Shadow (GB)

Äg. Sjöström, Mimmi

Nystillavägen 4 813 93 TORSÅKER 0290-46081

Härstamning

IMRE EL THAIR har blandade blodslinjer med de svenska hingstarna Espri och Expo i stammen. 

Mått                      Mankhöjd: 149 cm        

Exteriör

Lågställd oädel hingst, kort bred hals. Djup bål, omarkerad manke, lång rygg. Hjulig bak. Energisk skritt. Oelastisk kort trav med svag takt.

Arabtyp, huvud, hals

Överlinje, kropp

Extremiteter, rörelsernas korrekthet

Skritt

Trav

Summa

Poäng:

5

6

6

7

5

29

Hälsotillstånd

Utan väsentliga veterinära anmärkningar. Röntgen knäled båda bak avseende cystor utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter

Hingsten har utfört ett bruksprov med poängen:   8-6-8-6-6=34.

Beslut

Hingsten är avelsvärderad och godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Tilldelad avelsvärdesklass KL III

Lorita
0

Han är ju fortfarande en brons häst = ej avel.

Hur kan man komma på tanken att använda honom? OCH traven är fortfarande en femma *SUCK*

lisette
0

jag gör som så att jag låser tråden och så hänvisar vi till den nya..

Inlägget är låst för nya kommentarer