Syntetsadel
Så nu har jag en sadel jag tror kan passa varmblodet som väntas hem, om inte får den duga till att andvända som ridinsadel o sen en ny. Jag kollade runt o sen kom jag på att en sån sadel har jag vart nyfiken på dels så är dom ju så lätta jag är ju rätt kort i rocken så en lätare sadel underlättar kanske? Men hur är dom att sköta om? Jag brukar dra av sadel o tränset när jag har andvänt det med trasa o putsspray, hur gör man med syntet? Den jag ska ha är svart så jag kommer köra med svart träns med.

man ska inte använda lädertvål, läderfett eller läderolja eller andra läderprodukter.
det finns ett spray att köpa på hööks som är för syntetsadlar, finns under fliken lädervård ändå. det heter thorowgood sadelshampo och ska sprayas på sadeln. annars så ska det gå att bara torka med handduk eller så också. en i stallet har haft sin syntetsadel länge men hon har inte haft någon syntetvård av den alls och den ser fin ut ändå.
o tack för svaret med andra ord är den mycket lättskött :) jag trodde att man skulle ha en viss typ av borste o svamp o medel av olika slag för att hålla den ren :)

det enda jag vet till syntetsadlar är sprayet på hööks. blir det riktigt smutsiga får man väl ta svamp och vatten och gno bort.
Jag köpte syntetsadel igår:D den verkar passa perfekt på pålle:D
kul :) min kommer snart hem oxå men hästen är inte hemma än :) om den inte sitter klockrent så får den duga som inridningsadel iaf.
ja det blir väll at borsta av den istället ;)

som övriga har sagt - bara att spraya med "syntettvätt" och torka av, sadeln blir som ny.
De är ju så lätta att hantera också…