Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 1000 ggr
AusaBausa
0

Ludde på volten..hjälp!

Red på volt i dag i hagen m Ludde(ridtravare)…

inte ngt som vi gör varje dag eller månadGenerad

MEN iallafall…när han travar på volten så "tappar" han bakbenen…snubblar med dem o tappar flytet i traven…

vad kan det vara som gör att det blir så? Ngt jobbigt o rida honom…

tezzie
0

Folly gör samma sak ibland….

"skönt" att höra att man inte är ensam ;)

Hon blir bättre efter ett tag när hon börjar slappna av och om jag jobbar med mycket lösgörande uppgifter innan, typ tempoväxlingar, skänkelvikningar, fram/bakdelsvändningar…

*** Kärleken övervinner allt ***

BeatriceHolmberg
0

En häst på ridskolan brukar göra så när han blir trött.

Peppe
0

Om vi utgår ifrån att det inte är nåt fel på honom …(vilket kanske borde kollas?)

…Så skulle jag börja med att kolla om du verkligen har tryck i traven. många som rider ridtravare är "rädda" för att rida på lite med energi. eftersom ridtravarna ofta vill springa fort rakt fram. våga trycka på honom så han travar ordentligt, det behöver inte gå fortare för det (halvhalter). då kan de "tappa" benen. annars föreslår jag bommar/cavaletti till att börja med =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

#1 där har du ett exempel som KAN vara det jag skrev i början av #3. efter tempoväxlingar kommer hennes bakben igång = bättre tryck i bak och mer tramp =)

så tempoväxlingar läggar jag till i #3. samt övergångar mellan skritt-trav, halt-trav och tvärtom.

AusaBausa
0

…förmodligen kan det ju vara att han är stel och inte är van o gå på volten..

brukar jobba honom i serpentiner, småvolter, fram- och bakdelsvändning, skänkelvikningar men kanske det är när han är otränad o ovan..

har funderat på patellaupphakning, men kan det vara det???

AusaBausa
0

jobbar på det också som du skriver #4 men kanske det bara är oträning? blir bättre om man rider oftare på volten..? MEN låter ju mga ggr bli o rida på volten pga hans hackiga trav…funkar bra ute i markerna..

tezzie
0

Nja, vid patella så blir det ju mera som en låsning i benet

*** Kärleken övervinner allt ***

AusaBausa
0

aha då är det inte det…

får kanske be ngn mer kunnig komma o kolla när jag rider…

Peppe
0

#6 det är ju svårt att ge tips så här över internet, man ser ju liksom inte. men lite mer konsekvent kan man ofta bli, speciellt om man är hobbyryttare som inte tränar för någon =) se till att han startar kvickt och omedelbart, riktig trav direkt. gör massor av övergångar (alltså var 5-10 meter)

som sagt vet jag ju inte om det är problemet, men sånna saker behöver de flesta hobbyryttare träna på =) jag tränar detta dagligen. det kan du mycket väl göra i skogen!

AusaBausa
0

#9 övergångar..menade du från skritt t trav snabbt o sen tvärtom?

han är dock rätt snabb i traven o kommer upp i fart snabbt..hrm ja lika svårt o förklara hur han gör o vad jag gör :-/

får väl be ngn filma oss…o kanske vågar jag lägga upp den här..

Ja jag tränar en del skänkelvikningar fram- o bakdelsvändningar när jag rider ut även halter..men svårt o vara själv o rida..

har en tjej som gärna vill träna mig men jag har ingen egen transport så det är "lite" krångligt och komma dit ibland o jag har ju ingenstans o rida m bra underlag. Trist för det hade varit kul!!

Peppe
0

#10 det jag menar är konsekvens

om du t ex rider i skogen så bestämmer du att vid det trädet är det halt. då ska det vara halt där också. vid det trädet är det trav, osv. sätt upp små mål =) detta hjälper faktiskt väldigt mycket, även om det nu inte är det som är fel =)

när du gör halt, ta inte i munnen (i början kan du behöva ta lite, men undvik). träna på att stanna för sätet. detta tar tid om man är ovan, och hästen ovan. men träna på =) har tränat med Blacky nu i ett år och han stannar så fort jag sitter till, även från galopp. (förutom i hoppning, då glömmer han bort det helt)

Cilla89a
0

Jag är inne på samma spår som Peppe, att han har fördålig energi i volten, och inte orkar hålla igång traven ordentligt då..
Jag hade gjort mycket styrketräning..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

Jag tror minsann jag flöt iväg lite från energin till lydnadsridning istället, som är det roligaste jag vet XD

AusaBausa
0

aha..jo men konsekvent är jag nog oftast..har jag tänkt mig att han ska göra en grej vid ett visst ställe så gör jag det o han också… kanske svårt m galoppen men oftast får han till galoppen direkt…värre förr när han slängtravade sig in i galoppen o mga ggr travade m bakbenen o galopperade frambenen, hrm! Men INTE nu! Ska dock bli bättre på o ta mig i väg och rida för ngn..

Peppe
0

Låter bra =) det är roligt att träna för folk =)

AusaBausa
0

#12 kan va som du skriver ang för lite tempo i traven.. han är ju grymt otränad så det kan ju stämma…

styrketräningsförslag, mer än klättring?

lisette
0

sand! ut med dig till stranden!

AusaBausa
0

men har ju ingen bra sandstrand här jag bor ju vid skånes skärgård :-)

men får väl ta mig mot Åhusstrand då..o bada med alla de andra som vill bada..säääkert poppis!

lisette
0

men rinkaby då. är där inte sandstrand+ annars åker du till hundbadet i yngsjö. där får man bada m hästar.

AusaBausa
0

jo då skojade bara..men visst hade det varit kul o fått synen på alla auhusbors gapande munnar när jag kommer galopperande på stranden, hihi!

Jo ska dit(rinkaby militärområde) o rida m jobbarkompisen ngn gång o så ska ni  hit ju;-D

pippa__
0

jag vill me dej till stranden!! Behöver oxå träna mina muskler!!!

AusaBausa
0

mmm vi kan ta en promenad där i morgon,hihi!

Fluum
0

jag tror som några här ovan att han är ovan och inte riktigt "får med sig bakbenen" ;) tror inte att det är värre än att han bara inte är van att gå på volt. Träna på volter, åttor och serpentiner då får han träna på att gå ställd och böjd och även att räta ut sig. =)f ramdelsvänding och sidvärtsrörelser fungerar också välldigt bra =)