Sänkel döv häst?
Jag har en häst som inte lyssnar nå bra på sänklarna han kickar i bland mot dom för att han blir sur och vill inte gå framåt, men iallafall så när jag vill trycka ut han på spåret då han jenar så trycker han sig mot sänklarna han lyssnar inte alls och det är så klart jag vill styra han med skänklarna och mindre med handen, men det är inte så lätt när han inte lyssnar och går i mott den så vad ska jag göra för att få han mer uppmärksam på mig??
Pröva använda sporrar som förstärkningsskänkel? Bara tryck lite lätt med dem. :) Allt jag har att komma med
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Men var försiktig om du har sporrar!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Aa jag hadde sporrar förut men jag gillar inte att andvända sporrar så jag slutade med det :P
Rid med säte och vikt istället för skänkel och hand, gärna för tränare!
säger som #4. Jag rider fördet mesta med vikterna, när jag känner att jag klarar av det! Sedan rösten använder jag ibland!

Jobba hästen från marken med tryck i skänkelläget med handen. När han reagerar på det kan du byta till en dressyrpisk som du duttar med i skänkelläget tills han flyttar sig ifrån dig. Han ska hela tiden vara uppmärksam och inte flytta mer än du ber honom om. Ta hjälp av någon som kan om du är osäker.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Berätta mer Ahnna!! =) Går du vid hästens sida eller en bit ifrån? Förklara =)
Är du säker på att han vet vad skänkeln betyder?
Rid med höfter och vikt snarare än skänkel (en tränare i centrerad ridning kan vara bra att ha, eller en bra tränare i allmänhet som rider mycket med vikt).
Crow gjorde likadant förut, men vande sig naturligt vid att skänkeln nuddade ibland och accepterar att jag flyttar honom med den nu. :) Fast jag brukar inte behöva använda underskänkeln alls.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#7 Du kan stå vid sidan eller framför hästen, beroende på om du har pisk eller använder handen. Om du står vid sidan kan du stå med ryggen mot hästen huvud och be honom flytta i sidled. Var noga med att inte knuffa undan hästen, utan "skänkla" med handen och beröm så fort hästen flyttar sig. När du säger att han ska stanna så ska han stanna, annars får ni börja med att öva på det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Trodde du hade nån mirakelkur ;)