Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1368 ggr
kemikal
0

Sitta ned i traven

Jag skulle vilja bli bättre på att sitta ned i traven. På en del hästar går det bra, men har de lite större steg känns det genast som om jag börjar studsa åt alla håll… Det känns inte kul, inte för mig och säkert ännu mindre för hästen, och det gör det väldigt svårt att jobba hästen i traven. Har ni några bra tips? Några övningar som är bra, saker man speciellt ska tänka på…

emsems
0

träna träna träna…! tillslut så blir man bättre bara! att rida i lite lägre tempo brukar hjälpa till, men det är ju inget man kan rida i för alltid. försök att träna och verkligen hitta tempot. brukar tipsa mina elever om att räkna som när man lärde sig rida lätt,  1 2 1 2 osv men att man sitter. tappar man balansen så rider man lätt något steg och börjar om.

annat som är bra är att tvinga sig sitta ner hela tiden. tex rida utan stigbyglar eller barbacka… hoppas det börjar lösa sig för dig!

[Anna-N]
0

Jag tycker det hjälper att rida utan stigbyglar. Man kommer längre ner i sadeln och balansen tränas upp och man får framförallt en stadigare sits. Blicken är A och O. Så fort man tittar ner eller åt sidan, börjas det studsas i sadeln.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med Anna, rid utan stigbyglar. Du sitter bättre i sadeln och kommer längre ner med hälarna..

Jag kan inte sitta i traven med stigbyglar, bara utan..

kemikal
0

Tack för hjälpen :) Tempot är nåt jag får jobba ganska mycket med, vare sig jag vill sitta ned eller inte, då hästen jag rider alltid har lite bråttom. Igår prövade jag rida lite utan stigbyglar, i lugnt tempo, och det gick hyfsat. Dock blir hon lätt uttråkad när jag gör övningar som fokuserar mer på mig själv :P Sen är jag lite orolig för att hennes rygg ska ta skada om jag skumpar för mycket, då hon inte är så vältränad än.

emsems
0

kemikal.. försök se till att hon går i form, eller iaf med lågt huvud när du ska träna detta om du tror att det studsar mycket på ryggen. om du har svårt för att både rida henne i form och träna att sitta ner samtidigt, så ta hjälp av något hjälpmedel, tex inspänningar eller dyl, (vad du har tillgång till) så arbetar hon med ryggen och kommer bli betydligt mindre störd av ditt studsande! =)

kemikal
0

Okej, det ska jag göra. Hon sänker oftast huvudet själv bara jag får henne att lugna sig lite och inte bara vilja rusa, men det går med varierande resultat. Jag tycker jag får henne att gå ganska bra i skritten, men i trav är det svårare, och det känns som om det blir värre av att jag inte har samma stadiga sits och liksom kan "sitta tungt" för att lugna henne. Inte vet jag heller om jag studsar så mycket som jag tror, jag kanske är lite för orolig, men hellre åt det hållet än tvärtom :)

emsems
0

haha ja, ofta känns det värre än det är… jag tror du bara får träna på och bita ihop ;)

kemikal
0

Jo det är väl så :) Nu hade jag behövt ta en tur på den polska valacken som fanns på min ridskola när jag var yngre…maken till omöjlig trav har jag då aldrig stött på, efter den skulle vilken annan häst som helst kännas som en töltande islänning… :D

emsems
0

hahaha finns många sådana =)

kemikal
0

:)

Anna
0

Jag själv brukar inte tänka på det, och försöka sitta djupt ner i sadeln utan att spänna sig. Då går det bättre än om man verkligen tvingar sig själv att sitta ner och på så sätt spänner man sig mer.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

kemikal
0

Jo, fast det där med att slappna av är lite av en konst i sig, det blir ju lätt så att man spänner sig när man känner att man börjar studsa…

[slo]
0

Slappna av är grunden till att kunna rida mjukt över huvud taget… Jag brukar göra så att när jag känner att jag spänner mig, gör halt och dra upp axlarna så långt det bara går, släpp ner igen och ta några djuupa, låånga andetag. Funkar kanon, men det ser lite lustigt ut har jag fått höra ;)

kemikal
0

Hehe, det kan man väl stå ut med bara det funkar ;)

CBA
0

Kemikal- Jobba med mycket halvhalter och halter i både skritt och trav (kanske framför allt i traven) så kommer hästen automatiskt börja invänta nästa halt eller halvhalt vilket som följd får att hästen sänker tempot.

När du sitter ner i traven tänk på att inte spänna sätet, insidan av låren eller nedre delen av ryggen. Spänner du dig där blir du stumm i kroppen och det blir stutsigare i sadeln. Slappna av i knäna, föreställ dig att du ska (ursäkta uttrycket) "suga dig fast med din nedre region i sadeln" , räta upp dig och rulla fram dina höfter så du har vikten på bäckenbenet istället för enbart på sittknölarna din rygg blir rakare och det är lättare att vara följsam i ryggslutet. Magmusklerna och ryggslutet ska fungera som en fjädrande gummisnodd.

Sen är det jätte bra det slo säger att stanna upp när man känner att man sitter spännt i sadeln…ta några djupa andetag upp med axlarna till öronen och rulla bak dom samtidigt som du sänker ner axlarna igen.

Lycka till :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[slo]
0

#15 haha, jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste det där ;)

CBA
0

#16 *skratt* de flesta förstår vad man menar då iaf när man försöker förklara…för er killar blir det ju svårt att göra precis så som jag skrev iom ni inte har samma nedre region som tjeter har så för er del får det väl bli den bakre nedre regionen *he he he*

Äh, f´låt…jag skämms……NOT…*muahahaha*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

kemikal
0

CBA: Låter bra, så jag får försöka med det idag :) Snart får jag börja ta med mig kom-ihåg-lappar med alla bra tips jag får så jag kan smygkika när jag rider ;)

Äsch, bättre en lätt grovt tolkad förklaring, än en dålig förklaring :D

NinaToy
0

Kemikal! När jag ska sitta ner så har jag inga stigbyglar, utan tvingar mig ner, men man kan ju skumpa ändå! :P När jag spänner magen allt vad jag kan så slutar jag studsa helt. :P Det är jobbigt men det funkar. :) Sen så ska man försöka hänga med, känna rytmen och gunga med lixom och inte komma i otakt. Gummisnoddar är jättebra till en början med för då kan man koncentrera sig på sig själv. Försök hålla handen still (vet inte om du gör det för har aldrig sett sig rida.) :P För jag tror att ryck i munnen när man sitter ner i traven är värre än skump i sadeln. Håll om hästen och låt den gå i en avslappnad lugn trav istället för att hålla in den, för då spänner den sig lätt och då är det omöjligt att sitta ner. Lycka till! :)

[slo]
0

#17 hehe, jo jag förstår också vad du menar ;) Men jag diskuterade faktiskt det här med några kompisar (både tjejer och killar, ryttare och icke ryttare) och jag vet faktiskt inte hur "vi killar" sitter när vi rider, alla tjejer + killen som inte rider var helt säkra på att sitta som ni gör skulle göra väldans ont… :P Måste komma ihåg att kolla det idag :)

kemikal
0

#19 Ska jobba på mina magmuskler då, så får vi se om det hjälper något :) Vet inte hur bra jag är på att hålla händerna stilla, tar lite hjälp av mantag ibland också för att vara säker på att åtminstone dom håller sig där de ska fast resten av mig kanske studsar. Måste som sagt jobba lite mer med tempot, så jag kan få, som du säger, en lugn och avslappnad trav.

#20 Ja, gör det, och berätta för oss vetgiriga :P

# Det blev inte så mycket travövningar idag pga dåligt underlag. Men jag fick testa balansen lite ändå, Grezna är tydligen rädd för grupper av kamouflageklädda ynglingar (kanske var en och annan tjej också) som joggar längs vägen eller sitter i en hög i diket och pustar…

lisette
0

#19 jag fick faktiskt lära mig det på westernridskolan jag red på i usa. man ska spänna magmusklerna för att sitta still… eller ngt sånt, det hjälpte ivf när jag spände magen. hade en sjuhelsike träningsvärk sedan…

[slo]
0

Okej, nu har jag experimenterat :P

Det är ingen fara sålänge man har kontakt me sadeln hela tiden och lixom klämmer lite, då flyttar hela paketet på sig ;) Fast det har nog att göra med vad för byxor man har, inte använt vanliga ridbyxor på flera år… Men när det börjar studsa och man hamnar i otakt så är det mindre skönt :P Och om hästen hoppar undan för något och man slår i, inte heller helt skönt ;)

Nu vet ni :D

jen
0

#22 ja, spänningen av nedre magmusklerna stärker nedre delen av ryggen bra. dvs. ryggen blir starkare…

ett sätt är att rida utan stigbyglar ett tag för att få in en bra sits och träna balansen som gör det lättare att inte studsa i traven så mycket. (tjatar just nu med min dotter om det)

lisette
0

min calippo har så otroooooligt studsig trav, jag kan verkligen inte sitta ner i traven på honom, även om jag rider barbacka och jag slappnar av o spänner magmusklerna.

kemikal
0

#23 Bra, då slipper man undra :P *lägger in i arkivet för onödigt vetande*

# Lite mer magmuskler och bättre sits kan ju aldrig vara fel, även bortsett från traven. Tycker att jag redan känner lite skillnad när jag sitter på en häst med lugnare trav, efter den senaste tidens funderingar och övningar. Men med Grezna får jag nog öva mer.