Vanlig box -> utebox?
Hej! Till hösten kommer antagligen våra pållar att få ta och flytta ut. Jättebra för Foxens bronkit men kanske inte fullt så bra för Corall. Han blir otroligt lätt nerkyld och ofta redigt förkyld på vintern. Antar att han kommer bli sjuk ännu lättare i utebox 
Tjocka täcken är givet, men hur gör vi med grovfodret? Vi har ju ett med riktigt bra värden. Vågar vi ge honom fri tillgång (han är väldigt lättfödd)? Det kommer inte finnas någon halm att tugga på utan han kommer få ta och stå på spån.

har ni möjlighet att köpa in halm och ha på stuteriet? för isf så kan du slänga till honom hö och halm att pilla med under natten.
#1 Det finns halm (det är vad som ingår i hyran, vi betalar extra för spån) men dels för Foxens skull och dels för att det är lättare/blir snyggare med spån vill vi inte ha halm..
Fri tillgång på något stråfoder.
Går de utan mat i magen fräts den långsamt sönder av galla/nedbrytande syror som finns där för att ta hand om maten, hos hästar droppar den hela tiden, men hos oss rinner det bara till när vi har ätit. Så går hästen utan strå några timmar regelbundet är risken hög för magsår, de upptäcks inte alltid men en äldre undersökning visade att 80% av hästarna på spån, utan fri tillgång på hö/halm hade magsår när de dog.
Om du inte vill skita ner spånbädden kan du ju hänga upp halm i hönät, eller som vi har det; en höhäck i golvnivå (hos oss är det ett par plankor/brädor som skär av ett hörn. Vi har en för hö och en för halm, fungerar jättebra. Kolla bara mellanrummet mellan brädor+brädor och golv så att ingen hov kan komma i och fastna). Golvnivå är ju som bekant bästa äthöjden; mindre damm i ögonen och bättre ställning på halsen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 alltså vi ger våra hästar väldigt mkt även om det nite är fri tillgång :P Små mängder fördelat på många mål. Men det är ju det att han blir så rackarns fet om han ska äta silage hela tiden..=/ Höhäck tvivlar jag att stallägaren går med på och hönät tycker jag är rent ut sagt obehagligt att lämna hästen ensam med..
Jag ska höra med stallägaren idag vad hon tycker, ev kan de ta in ett torrt hösilage (som visserligen är samma sak som en bronkitattack á Foxen, men hon kan ju äta mer av det blöta).
Alla andra hästarna är svårfödda (tom shettisarna kan ha fri tillgång + äta rejält med kraftfoder), våra rider vi rejält men de blir ändå tjocka av att titta på maten…=/
Men torrt hösilage borde innehålla mer näring per kilo, eftersom det inte är så mycket vatten som spär ut det?
Ja, ibland går det ju inte att ordna det optimalt.
#5 Nope, det blöta innehåller mer per kilo TS, det torra har riktigt urkassa värden ;) Hoppas bara på att hon vill ta hem det!
Ah, ok :P trodde det var oanalyserat hö.. x)
#7 Över min döda kropp ;) Där vi stod förut var det oanalyserat, här har vi analys på allt :D

det finns ju hönät som inte är i nät, mer som höpåse med ett hål som hästen kan äta ur. http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_pic.htm&$22301=5230
#9 Har sett dem men tycker fortfarande att det känns lite fel…=/
http://www.sundhast.se/iframe_highwall.htm Kanske något sånt skulle passa. Fri tillgång men endå inte.
Glömde! Det är viktigt att rutorna är 5x5cm. Om de är större så får de för mycket mat i sig.
#11 Tvivlar på att stallägaren går med på ngt sådant…
Fick inte tag på henne idag, ska försöka imorgon igen..

#8. Vi har aldrig analyserat något hö. Ändå är våra hästar aldrig sjuka och lever tills de blir över 30 år ;)
#14 Efter ridskolan vägrar jag utfodra med hö som inte är analyserat. Det kan innehålla mögel och man vet eg inte vad man ger hästen…

#10 sådant har jag t brago o det är verkligen kanon!

#15. Det kan lika gärna mögla under vintern. Eller skickar ni in analyser löpande under hela året?
#15 den hygieniska kvaliteten kan man se lätt utan analys, men näringsbiten går inte att se.
Om man däremot är vaken och ser tecknen i tid kan man klara sig bra utan att analysera, innan hästen blir för tunn eller tjock. En liten pytte dos extra mineraler skadar inte vid oanalyserat hö, för säkerhets skull. Man har ju trots allt left utan hö analys i århundraden och gått efter hur höet ser ut, hur hästarna ser ut, och erfarenhet om vad som påverkar vid växtplatsen om höet blir fett eller magert.
#17 Japp, vi skickar in i 3-4 omgångar per år… =)