Måste fråga..
Min islänning gick omkull i hagen för ca. 3 veckor sedan han drog en sena sne i bogen och rättades till men blev lite uttänjd, nu har han stått på box en vecka gått lugna korta promenader dom senaste dagarna och skrittade 10 min igår, har detta hänt er någon gång och hur lång tid tog rehabeliteringen? Så himla rädd att den blir sne eller något igen om jag skrittar ut lite längre än 10 min.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

har aldrig haft en häst med senskada, men jag har därimot hört att det tar vääldigt lång tid, 6 månader innan dem är helt återställda..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Senskador i benen tar mellan 6 och 12 månader, oftast närmare 12. Hur det är med senskador i bogen vet jag inte, men senor är ju väldigt känsliga så det kan säkert ta lika lång tid.
Skrittar du vid hand eller får du skritta uppsuttet?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Nu vill jag bara påpeka att det inte är en senskada utan att senan bara hamnade lite på sniskan. Ungefär som att axeln går ur led, hoppas ni förstår mina dåliga förklaringar!
Jag skrittar uppsutten sedan igår. Han för sig Helt normalt.

Vad sade er veterinär?
att han skulle stå inne tre dagar till (1 vecka sedan) och sedan gå promenader 1 h om dagen, sista dagen var i förrgår därför skrittade jag honom igår.

Men veterinären måste väl ha sagt någonting om hur du ska/bör träna framöver? Ring och rådfråga en klinik annars, så får du säkert konkreta svar på hur lång tid det tar innan hästen är frisk.
www.stuteriprecious.se
Jo jag ska göra det men tack ni som tog er tid att svara!

Uttänjda senor är ingen barnlek heller, appropå #3. Vet flera som dras med såna skador (människor) och har gjort det i ett par år… Det blir sällan helt bra, men förhoppningsvis så var din hästs skada inte så allvarlig.
www.stuteriprecious.se
#8 jag tycker bara att det är så konstigt isf att han går och travar helt normalt nu och verkar inte ens bry sig om vad som hänt..

#9 Hur undersöktes han efter olyckan då? Det kan ju ha varit så enkelt att senan inte alls var sned? Sånt ser man ju inte på utsidan, det måste till UL.
www.stuteriprecious.se
Enligt vet behövdes ej klinikbesök.
#9 Det är en islandshäst du har också, tänk på det. ;) Det ska krävas en hel del för att de ska visa att de har ont. Kan ju ta min egen som exempel, var väl fem-sex veckor sen nu som haltade lätt (eller gick orent i alla fall) bak när jag tog in henne från hagen. Efter några dagar var det bättre, och när hon vilat en vecka efter att hon slutat visa något skulle en kompis testa att rida henne. Hon hann inte mer än sitta upp. Hästen flög iväg för minsta tryck, hon var alltså inte bra. Det är väl fyra veckor sen nu, hon har fått vila sen dess, en equiterapeut har vart och kollat på henne och behandlat, utan resultat. Så nästa stopp blir veterinären.
Den här hästen har alltså inga som helst problem med att springa. I hagen rusar hon runt, bockar och busar mer än gärna, ömmar inte någonstans när man klämmer och så på henne. Men hon går inte rent.
Så bara för att han inte visar något behöver det inte betyda att han är bra. Jag är sån som hellre väntar för länge än för kort innan jag påbörjar något, men har veterinären sagt att du kan börja rida honom nu och han verkar vara bra så är väl det rätt. Men kan ju vara vettigt att känna efter försiktigt så att han verkligen inte verkar ha ont.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#12 jo jag vet islänningar är hård som sten, dom visar nästan inget, inte när man vill iaf. Jag är precis som dig häldre ta några lugna veckor än att snabba på det hela och hästen blir dålig igen.
Herkules skrittas bara just nu, fram till att vet. kommit ut och frisk förklarat honom och självklart blir det en lugn igångsättning! Och självklart tar jag det lugnt nu och masserar, klämmer, trycker, känner innan och efter ridning. Utan att han bryr sig. Men jag tar det jätte lugnt så han hinner bli bra igen innan ridningen påbörjas riktigt igen.