Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 857 ggr
Nattali
0

ridbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer lite bilder. vill alltid förbättra min ridning så slänger ut lite bilder så kanske ni kan säga vad som jag gör fel och rätt? :)

Nattali
0

bild 2

Nattali
0

bild 3

Nattali
0

bild 4

Cilla89a
0

luta dig en aningen bakåt, så du kan få mer krafft att rida hästen bakifrån och framåt, ser ut som du håller rätt hårt, spänner dig och faller framåt..
Slappna av i ben och låt dem bli långa..
Jag hade nog gärna längt stigläderna nått hål också..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Nattali
0

#4 okej, tack så jätte mkt! det ska jag tänka på tills nästa ridpass :)

Struten
0

Rulla axlarna lite bakåt så du inte kurar dig. Tänk lite att bröstkorgen ska upp mot taket/himmlen, så kommer du bära överlivet bättre

Tänk på handställningen så du inte lägger ned handen(kan vara spöet som spökar).

Lägg om spöet så de inte pekar uppåt, det ska ligga snett nedåt bakåt.

Tänk på att tåna ska peka framåt inte utåt.

Lägg trampet i hälen ist för att spänna knät.

Och på sista bilden ser det ut som att du vill på o gunga med i galoppen med överlivet, därav framåtlutningen, försök tänka på att överlivet ska vara stilla och sträck på dig (de är svårt att säga utifrån en bild men det ser iaf ut som att överlivet gungar med)

Och framför allt! Titta inte ned på hästen, den kommer vara kvar där även om du tittar upp, den försvinner inte;P

I stora drag ser det väldigt fint ut, du har en fin grundsits :)

Men det svårt att se saker på bild så det jag har komenterat kanske inte alls är så i verkligheten och jag kanske låter lite gnällig över småsaker, men efter ett år av nästan enbart sitsträning har man blivit lite hjärntvättad;P

Spiritinthesky
0

jag skulle också äga att luta sej en aning bakåt, och få lååååånga ben :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

elin
0

Jag tycker sadeln ser ut att ligga långt fram?

Sen tycker jag de som ser som om du är spänd i överlivet.
Ser ut som du låser din axlar och ner till handen.

/Elin

Gacke
0

Det ser ut som att du sitter väldigt mycket "uppe på hästen" Du kommer inte riktigt ned i sadeln vilket ger dig en ostabil och stel sits.

Fokusera på att våga släppa ned benen kring hästens sidor och mjuka upp dina muskler i bäckenet.Så att du kan komma ned i sadeln.

Sitt upp och skritta i gång, stretcha ut din innersida lår genom att föra benet rakt ut från hästen. Gör så på båda benen. Sedan tar du stigbyglarna igen, med avslappnade ben. Försök att förlänga dina ben genom att i varje utandning skicka luften ned genom benen och tänk dig att benen ska rinna ned mot marken.

I varje andning ska du försöka tänka på att komma närmare hästen, du ska smälta ned i sadeln. Andas in samla kraft, andas ut och smält samman med hästen.

Skritta så tills du känner dig avslappnad och lång, sedan är det viktigt att du kommer i håg att andas när du börjar jobba hästen igen, så att du inte börjar spänna dig igen.

Ett bra knep för att inte spänna sig på hästryggen är att ge alla hjälper samtidigt som du andas ut. Det är svårt att spänna sig när man andas ut.