Islands VM
Tack vare bra sponsorer mm kunde Islands Vm utföras på ett bra sätt och sverige tog flera Medaljer.
Är det någon här med Islänningar?
Min pappa födde tidigare upp islänningar och haft turridning mm
Så visst är jag fortfaronde intresserad (bor ju i Vallentuna här är det mkt Islands folk).
Vårt stall var tidigare för Islänningar. de som bodde här tidigare tävlade och födde upp i mindre skala så det har blivit lite byggändringar sedan vi flyttade hit (måtten).
/Linda

Japp!
Jag har en 3 årig islänning. Heter Feill från Mjöserud.

Hur går det med Fille?
-Jätte nyfiken
mvh Linda

Jo då det går jättebra. En lite nätt tjej satt på honom i juli en gång. Han gick framåt i skritt och verkade nästan helt opåverkad av att hon satt på honom. Vi ska sätta fart med både Sorro och Fille nästa år. Då är det inridning.

Hej jag brukar rida på islandshästar och det är kul.Speciellt i deras tölt.

Hej!
Jag har 2 isisar en 26 årig vallac och ett 7 årigt sto.
Jag har varit ponny ryttare i yngre dar men nu så har jag 2 egna så valet var självklart för mig, är fullkomligt gaaalen i islandhästar.
Kan inte tänka mig o byta isf skulle det vara något kallblod Tinker kanske men dom saknar ju den xtra gångarten. men men…..

Jag har jobbat på turridning, jobbat på islandshästgård i Tyskland, haft två egna och en islänning på försäljning. Jag måste vara underlig för att jag har aldrig blivit helt biten av hästrasen, visst är det trevliga turboladdade hästar, men om jag skulle vara tvungen att välja skulle jag hellre ta en varmblodig storhäst.
Jag antar att jag är lite konstig =) De flesta tenderar ju att bli så bitna av rasen. Om jag hade gård skulle jag kunna tänka mig att ha en av varje, skulle jag bara kunna ha en häst skulle det bli en stor.

Ja, du är konstig stenis! *ler*
Du kan ju ha som jag 2 halvblod, en islänning och en fjording. Då kan man byta häst beroende på hur man vill rida eller kanske köra vagn. *skrattar högt* Tur det inte hörs hur jag skrattar.
Du som har en syster som föder upp islänningar och har turridning. Har inte ens du blivit biten. Konstigt!

Jag håller med dig gejsa huuuur kan man ha jobbat på turridning och inte blivit islandsfrälst, närå jag förstår helt ,tänk om alla skulle älska islandhästar (oj vad många vi skulle ha) men… men…
Men gejsa ska du inte ge upp dom andra raserna o fortsätta med isisar du har ju en salig blandning, *flinar för mig själv* men o andra sidan så lär man väl alldrig tröttna, är man trött på istadig fjording, så byter man till halvblod, är man trött på att ha stege varje gång man ska rida ja då tar man isisen o tvärtom.
Tja varför inte!

Nej, men hör du du du, Istadig fjording! Min fjording är det snällaste som går i ett par hästskor. Det är min första häst. När jag köpte henne så kunde jag inte alls rida. Ändå red jag in henne. Då kanske du förstår hur snäll hon är.
Har en tjej i stallet som skulle ge min dotter Elin lektion. Hon sa att vi nog behövde fodra upp henne så att hon blev pigg. Hon tyckte att hon var så slö som en 28 årig häst ung. Jag sa, att tyvärr det går nog inte hon har detta humör och är så här sävlig. Har ju haft henne sedan hon var 3 år är 11 år nu. Om vi skulle fodra henne pigg så blir hon dum/pigg och hoppar för stenar bl a. Så hon är så här sa vi då.
Hon går ju fram överallt vi kör henne med rockard osv. osv. Hade tänkt sälja henne en gång men då sa min gubbe: du kommer att ångra dig hela ditt liv. Tänk så snäll hon är. Så därför är hon kvar. Ha ha.
Halvblod har jag ju för att jag gillar att rida dressyr. Visst det går med fjordingen också men hon är ilte mer tungriden för mig. Jag har ju lite ont i kroppen så jag orkar inte så mycket. Islänningen är för den härliga tölten som jag längtar till. Men visst är storleken lagom håller helt med dig. Är ju bara 148 cm i höjden så……
Men jag behåller nog mina 4 hästar ett tag till. Tycker att det ska bli kul att få variera ridningen sedan så som jag vill. Det är inte många som kan göra. Skryt, skryt…..

Hi hi! tyckte jag var lite kul!
Nä jag håller med dig det är inte många som kan göra det!
Men vad sa du fille är han 148cm "dra på trissor" han är ju bara 3år eller? oh fy fan han blir jätte stor.
Ok nu fick du tyst på mig ett tag *flinar*

Nej, nej, nej och åter nej. Det är JAG som bara är 148 cm hög. Ha, ha ha
Fille är nog ung 135 cm vid manken. Förstår att du missförstod mig när jag läser om vad jag skrev.

Herre gud! jag tänkte väl "jösses" funderade vad det var för jätte isis du hade ha ha ha .
Det var ju kul!

#13 i Tyskland hade jag hand om två "småpojkar" den ena var 149 den andra var 154. Det var nästan så att jag frågade vad de hade fått för broilerfoder i nappflaskan när de var yngre =)

Hej
Vi (pappa) hade oxå en uppfödning (förövrigt halvbror till Sota)
som blev 149cm Grimmur (Grim) Isabell valack är runt 18 år idag.
E Hrafinkettel (Stavas nog inte så) U:Hrydja
Vet någon något om honom så vore det kul att få träffa honom igen.
/Linda

#13 Ja, det kan bli lite fel ibland. Har man bråttom som jag har ibland när jag skriver och jag inte läser om det så kan det bli väldigt fel.
Kraftig är han min Fille men inte så hög iaf. Han är en riktig dammsugare. Står alltid kvar till sist när dom andra har blivit mätta av höet ute.

Svar till er..(ang stenis)
-Min pappa har haft turridning och vi har fött upp Islandshästar och jag jobbade extra som turledare i Bålsta men inte jag heller blev Islandsbiten faktist.
Jag tycker att det är kul att rida Islänningar ute i skog och mark men träningen gör jag häldre på mina stora hästar.
Jag och pappa har blivit osams otaliga gånger faktist.
Ha det gott/Linda

#17 Ja, det är lika med mig. Ägde ju en islänning en kort period i början av min ridkarriär. Men blev inte heller särskilt "biten" av det. Men jag säger ju inte nej när man har råd att ha flera olika sorter. Desto roligare blir det ju att rida när man kan välja hur, vem och vad man vill rida för dagen.
Nu är han ju inte inriden än så det kommer ju att dröja en massa år innan han är det eftersom han bara är 3 år. Tänkte på min 20 åriga halvblodsvalack som kanske inte orkar bli riden en vacker dag. Då har jag ju andra hästar att ta till när den dagen kommer.
Det gäller att tänka framåt vet du! *ler*

Javisst! alla kan ju inte ha precis samma intresse, mellan min syster och mig kan det bli lite osämja ibland eftersom hon då har två varmblod och en korsnings ponny som nog inte är ponny längre.
vi har ju så olika syn på hästar och träning jag andvänder mig av klassisk islandsritt och mycket horseman ship, och det gör inte hon kan jag säga.
Så visst skiljer det mellan häst raser! själv skulle jag inte vilja ha varmblod eller liknande isf skulle det vara kallblod *ler* om jag nångång skulle byta ras.
Jag tycker det verkligen är en utmaning att utbilda en islandshäst eftersom gångarterna ställer till mycket, man har liksom 5gångarter som ställer till det i huvudet på henne men kul är det.

På tal om stora islandshästar ringde på en som var 148 som 5åring tror jag, en vallac som då växer ett tag till och jag då som inte är mer än 152cm.
Men det blev en liten rödhårig Rökkvadis som ca 130cm över marken med uselt humör och vet vad hon vill, istället för en stor maffig vallac på 148cm.
Tja! när man ser det så här så undrar man hur man prioriterar!
Däremot så bor det en liten islänning här som inte är mer än en b-ponny, tydligen så var dom så små från början, nu är dom liksom förvuxna.
Nä! jag tycker om små hästar men som liksom är mycket häst ändå om ni förstår vad jag menar.
Tänk oftast så är man en varmblods människa eller en kallblods människa förutom gejsa hi hi. som lite av varje!

Du är rolig du! Glömde säga dig sist vi pratade över nätet, lycka till i helgen på din prövapåtävling.
Jag tycker också om små hästar men tyvärr så är ju halvblod lite större än islänningar. Men själva ridningen på halvblod gillar jag. Men jag ska ju rida in fille som en vanlig häst. Sedan får jag väl lämna bort honom för tölt antar jag. För det är jag ingen expert på precis.

Tänk att jag gör mitt bästa hi hi!
Oj !!! ja just det hade jag glömt bort nästan! hmmm kanske ska träna lite idag.