Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 5632 ggr
[japptravare]
0

Ridspö :@

Ridspön har man ju för att förstärka sina hjälper. Men en hel del verkar inte fatta det, bl a denna ryttaren :@ Blir så förbannad när jag ser sånt

http://youtube.com/watch?v=18K_zByHZfo&feature=related

[japptravare]
0

Detta är samma ryttare tror jag. Lyssna hur man hör henne mälla med spöet, det kallar jag för misshandel. hästen är ju rädd för hindret och tro inte hennes häst får beröm när h*n hoppar.

http://youtube.com/watch?v=siQCw6VyDnI&feature=related

Anna
0

Herregud, inte konstigt att hästen inte hoppar! Helt galet. Man ser ju på hästen att den är både rädd och väldigt stressad. Fy vad hemskt att se!

Har aldrig slått en häst som vägrat, när Windy vägrar är det MITT fel - för att jag slutar rida innan hindret och lägger henne fel avståndsmässigt. Så då gör jag bara en volt och rider an igen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

wewwa
0

Nu har jag inte kollat på länken, men tyvärr verkar det finnas många som tror att spöet är till för att slå… Sen finns det tyvärr vissa ridskolor som inte lär ut detta speciellt bra oxå.

SHV-Pysen
0

Det finns så många märkliga människor. Jag är inte ens förvånad eller arg eller någonting. sorgligt nog har jag blivit så van vid sådana här saker. Lite irriterad blev man kanske för att dem slår hästen så men som sagt, sett så mkt liknande både film och verklighet och hört en hel del också..

Marija
0

Håller med #2 fullt ut.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

GucciDior
0

Samma tjej och samma häst tror jag.. Kolla hur nervös och rädd hästen är!

http://youtube.com/watch?v=nm-RE5ANV5Q&feature=related

Spiritinthesky
0

ASSÅ :@ jag blir så otroligt arg m, dom fattar verkligen inte vad ridning går ut på. tvinga ni över era hästar , men ni ska fan inte tro att ni kmr nånstans ,, USH förra sånna människor :O

men sen att m,an aldrig slår till hästen med spöt när den stannar , det måste man visst göra i vissa lägen , 99% av alla stopp är ryttaen , men sen finns det hästar som stannar av ren tjurighet, sånna hästar ska inte bli hopphästar , men eftersom alla hästar måste hoppas, måste dom hästarna få sej ett slag på röven om dom stannar på ett litet hinder på typ 30 cm, det tror jag alla här vet, även om alla vill låta enomrt duktiga o snälla o aldrig slår till sina hästar ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Bobby
0

Håller med er andra till fullo… Men: En del spön låter väldigt mycket, inte i detta fallet tyvärr.

neonrosa
0

Ååh vad arg man blir! Stackars häst, den blir ju jättestressad.

berry
0

alltså hur i h*lvete kan van behandla en häst så! ååh, jag blir rasande! jag menar det är ALLTID människans fel om hästen vägrara, alltid! Stackars häst :(

[chriistina]
0

Usch =/ Liksom vem skulle inte bli rädd om man blev slagen när man gjorde fel. det är så hemskt, men det värsta är att de visar upp det också :O

oliviakarelius
0

Usch vad hemskt , på den sista filmen var ju ryttaren rädd såg de ut som , för hon kom ju i mini fart och vilken häst hoppar i sån där liten fart ?

Mkarlsson
0

Asså blir så sur :@  Förstår inte hur ryttaren ränker, liksom, även om hästen hoppar så är det nästan bättre att den inte gör det om man vet att den endast hoppar i rädslan på att bli slagen, nej usch ! ':@ :@ :@

malin-nilsson
0

Fy f*n,  det är ju dock inte rätt o slå hästen ju, 

hon kan hoppa av och låta någon annan rida hästen tycker jag

Canonball
0

Stackars liten!! Hon berömmer ju inte ens när den kommer över hindret, utan fortsätter bara på nästa hinder :@ Skulle jag haft problem med en häst som vägrar inom hoppning skulle jag avsluta DIREKT efter att den hoppat, så man slutar när det går som bäst. Nej fy, vissa borde inte få rida :'(

elin
0

vilka förbannade as!
Vill ba vrida nacken av  de **********************!!
Hur fan kan man göra sådär? Hur kan man med ett samvete slå sin bästa vän?Gråter
SVIN!! *kokar av ilska*

/Elin

svampi
0

håller med #17! Herregud vilken skuldkänsla jag skulle ha…Anvälnder knappt spöt när jag rider.

Lizzan
0

Herregud…

MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

varför en häst vägrar på et hinder är ALLTID ryttarens fel ,
Det kan vara små saker den stör sig på , dex att man inte ger nog mycket tygel , att man hålller i munnen lite för hårt, att man inte håller om med skänkel nog hårt eller helt enkelt att den känner att ryttaren inte är redo ,,
Min häst, Vägrar nästan aldrig, men det är för att han litar på mig och jag litar på honom , och jag har juh som några kanske redan vet, ridit in honom själv , med mera, och då får man juh lära sig rida hästen så man vet tex, vilken galopp eller trav den ska ha för att hoppa bra, osv, 
 Rider ALDRIG min häst med varken spö eller sporrar..

copilot
0

Jag blir förbannad. oxå innom travet fins detta , fast där är stränga reglar och kann leda till diskvalifikation. I Norge är det inte tillåtet med spö i travsport. Dom har anra metoder

Peppe
0

#20 vad är det för bett du har på hästen då…? vill inte vara elak nu utan bara undrar varför du har ett sånt…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zabbio
0

#22 olika bett har olika funktion och ger olika signaler till hästen. Tränsbett ''drar upp'' huvudet och stångbett ger signaler framåt-neråt (om det andvänds rätt, men det får vi väl förutsätta). Varför nr 20 har sådant bett vet jag inte, men det kan bli ett liknande till min häst när han får sitt första bett eftersom han rids på kapson nu med ungefär samma inverkan som tränsbett. (planerar inte att sätta bett på honom i första taget ändå).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MrsKarpf
0

"när konsten tar slut, tar våldet vid"

lisette
0

eller när kunskapen tar slut tar våldet över

Kattapult
0

Visst är det hemskt att vissa männsikor inte fattar hur ett spö ska användas.

Men att använda spö och sporrar är inte fel. Spöt är ju framåtdrivande och sporrarna är är en förfining av hjälperna.

Mariaairam
0

Ussh, stakars häst..

Men kolla här http://youtube.com/watch?v=FzzG8ll8vf8&feature=related och det ser ju ut att vara samma häst o det är iaf samma användare..

Mariaairam
0

Glömde tilllägga, här rider hon verkligen helt anorlunda..

muirab
0

USCH!

Indylover
0

Hon är ju stel! Inte undra på att hästen intte hoppar! ;O Hon måste ju skänkla ordentlligt och sitta rakt i ryggen och hon reser sej för sent! ;O Osså direkt: Smisk på rumpen. De e inte rätt! ;O

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

eamus
0

usch !

min sköthäst är en "stann-ponny" (dock så tror jag hon inte tycker om att hoppa, eller får ont av sadeln då hon har skav på ryggen, men ridskolan verkar inte bry sig :@) vissa dagar hoppar hon utan att knappt kolla på hindrena, andra dagen kan hon vägra gå fram till hindret och stanna flera meter innan.
Dock är hon ridskolehäst och jag vet inte vad dom andra gr som rider lektion på henne men jag rider med spö men använer de aldrig.

nannan
0

Jag vet inte vad jag ska säga. På första hindret tycker jag hästen är allmänt dum faktiskt. Ryttaren kunde dock skött det snyggare och framförallt lugnare. Jag kan i och för sig inte ett ord franska och vet inte vad tränaren säger på filmerna, men det låter vansinnigt hysteriskt och borde kunna få vilken ryttare som helst att gå upp i varv. (Vilket givetvis inte rättfärdigar alla de slagen.)

Men! Hästen kunde för sjutton hoppat det där från stillastående, och att inte ens vilja gå nära är tönt-fasoner. På en hel del hinder lägger ryttaren hästen RIKTIGT fint, med bra avsprång, men hästen väljer att gå emot ryttarens direktiv och trampa om. Den hade fått bättre språng om den hoppat där ryttaren bad den om, och ryttaren hade kunnat följa med bättre i sprången. Om man är osäker på om hästen hoppar eller inte, om den antingen hoppar stort eller kort, så väntar man på hästen, nästan att man reser sig för sent, vilket är hundra gånger bättre än att resa sig för tidigt och kasta hästen över hindret, oftast med följd att man får hoppa själv?!

Hon rider med massor av tryck, men hade ni själva fegat om hästen vart osäker?

Det är fantastiskt kul att höra att nästan ingen av er slår till en häst om den inte vill hoppa och att ni tar på er skulden när hästen inte vill hoppa. Men ärligt, kom ner på jorden igen. Har ni aldrig vart ute på (läs LOKAL)-tävlingar? 

Skulle faktiskt vart skoj att se hur lugna och beskedliga ni håller er när era hästar inte hoppar. Ingen som vågar visa?

Kan till sist tillägga att jag minsann har pisk när jag tävlar, som jag använder om den behövs. Inte sjutton bankar jag min häst över hindren, men de flesta hästar fungerar precis likadant. De har vägrat på ett hinder, och får de inte en tillrättavisning efteråt kommer de att vägra en gång till, utav osäkerhet. (eller dumhet)

Att slå eller tillrättavisa en häst är vitt skilda saker. Men sen vet ni väl också att spöet mest är psykologiskt. Eller är era hästar inlindade i bomull när de går ute i hagen med risk för sparkar och bett från andra hästar?

Ellsa
0

Gud vad hemskt! :( :(

Virtual
0

#32 Huvudet pa spiken! Min tanke precis! Men kan tillagga att ja anvander nastan aldrig sporrar eller skarpa bett. Men stannar dom nog f*n att jag ger dom ngt rapp, om nu inte hindret ar riktigt hogt o ja lagger spranget helt fel.

nannan
0

#34 Jag trodde nästan jag skulle bli utbuad. ;) Men är det inte typiskt svenskt, att förfäras över hur andra behandlar sina djur, och berätta hur duktiga man själv är?! Eller rättare sagt, utelämna vissa bitar?! ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 - Jag håller inte med dig om att det jämt är ryttarens fel när hästen inte hoppar! Hästen jag rider vägrar för att tycker hindret är läskigt, han är tittig och feg av sig och vågar helt enkelt inte hoppa! Då är det mitt fel alltså!? Jag gör precis det han behöver för att lita på mig och våga hoppa, det vill säga bra eftergift och skänkel. Han går bäst med lite kontakt med munnen. Ibland hoppar han, ibland inte. Han är osäker, och det är inte mitt fel!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mariaairam
0

#37 Håller med dej!

Marster
0

FY FAN asså, vilka idioter det finns. Man kan inte slå över hästen över hindret. Man ser ju hur stressad hästen är, och den vill ju inte hoppa. Men så himmla SNÄLL häst som endå hoppar.

Indylover
0

Hörni hästvänliga tjejer, hon är fransk, jag kan franska! Jag ska säga till henne på skarpen…

Mariaairam
0

#40 Bra, gör det! X)

[myslaa]
0

om hon hade varit på tävling då så hade hon blivit utesluten :@  min halvfoderhäst är rätt sge ibland och då brkar jag slå till ett lätt slag på bogen för att uppmärksamma henne, hjälper itne det  tar jag lite på rumpan  men detär inte alls hårt egentligen men jag tycler det men sen såg jag denna filmen :O  jag slår skit löst gemfört med henne:O:O:O:O:O:O stackars häst:'(

[myslaa]
0

# 27 men gud:O:O:O skit vilke  skillnad?  nu rider hon snyggt men sen på ryggen är hon värsta plågan!?

Mariaairam
0

#43  Jo, värkligen skillnad. Man kan knappt tro att det är samma ryttare (är nästan säker på att det är samma ryttare ser iah ut som så.. o samma häst) Lite skumt när man rider så olika ändå.. :S  :P

Zabbio
0

Kan erkänna att jag aldrig ryckt eller slagit hästen i hoppning, någonsin. :P (det har hänt i andra sammanhang dock, inget jag är direkt stolt över.)

Senaste gången jag hoppade var barbacka i repgrimma. riktigt små hinder. (60 resp 70cm) På en travare. Men det var kul xD

Virtual
0

#45 Man sager ju aven att repgrimman ar ett av de skarpaste redkapen man kan anvande mot en hast…

[countess]
0

åhh blir så arg :'( idioter

Zabbio
0

Helt klart är det skarpt, men jag drog eller ryckte inte i tyglarna på den heller ;)

Kitty41
0

#32:
Det behöver inte vara tönt-fasoner, om människan hade ridit hästen redan som ung när den behövde få titta på hindret i lugn och ro och hon spöade sådär SAMTIDIGT som hon rycker i tyglarna förstår jag om hästen inte vill gå i närheten av just ett sånt hinder!
Ja, ETT spörapp på bogen eller på baken (står tydligt i TR) är tillåtet, men hade hon gjort sädär på tävling i Sverige hade hon fått gå till överdomaren på momangen, det kan jag lova.

Det där var inte tillrättavisning, det var rent våld.
Tillrättavisning sker omedelbart vid hindret och vid ny anridning, endast ett halv-löst rapp räcker. Hon visade tydligt för hästen att när den hade vänt sig bort från hindret fick den spö och ryck i munnen fruktansvärt många gånger för… Ingenting. Hon visade även att när man får spö som betyder 'gå framåt' egentligen 'STÅ STILL GENAST', för annars gör det ont i munnen :(

Jag kan klart säga att jag behåller lugnet och med ett rapp på bogen så kommer man över lätt som en plätt nästa gång (oftast (; )
Har ju alltid sagt att ALLT som har med Frankrike att göra är konstigt >.< men ingen lyssnar XD

Trojaa
0

J*vla idiot! först piskar hon häst stackaren sen drar hon så mycke i tyglarna åxå! Hästen vet ju inte hur den ska göra! Usch vilka människor det finns…

Lollofoto
0

varför gör inte ridläraren nåt? hon psikar ju den där lilla hästen och drar samtidigt i munnen!!

Cavello
0

Hemskt!

Jag rider oftast med spö, gärna dressyrspö då jag kan peta lite lätt på baken för att få lite mer aktivitet när rider ut eller rider dressyr. I hoppningen så rider jag med ett kort spö och om hästen skulle vägra vilket mina nuvarande medispållar faktiskt inte har gjort så ger jag hästen ett lätt tillrättavisning, inget bankande!

Skulle aldrig kunna hålla på som tjejen på filmen gjorde!

nannan
0

Vi var på lokal tävling i söndags, och ser en karl komma in på banan, sitter i stolsits, obalans och vingligt. Jag hinner tänka "oj, oj!"

Han rider mot hindret, hästen kommer taskigt på det eftersom ryttaren inte vet hur man gör, han piskar hästen, ligger baklänges i språnget, piskar lite till, rider på nästa hinder, piskar hästen över FEM hinder i rad, och kommer runt felfritt. Dessutom till prisutdelning. Tillrättavisning från domare? Glöm det!

Till saken hör att människan inte kan rida, men kvalar in till deb. fälttävlan. HUR SJUTTON SKA DET GÅ?!

Flaxii
0

Gud! o.O Inte konstigt att hästen inte hoppar, vilken häst som helst skulle antagligen känna sig osäker med en ryttare som henne på ryggen.

[MajaWrangstadh]
0

#32 Så du menar att det första stoppet var HÄSTENS EGET FEL?
Visst, klart hästen hade kunnat hoppa det där lilla hindret stillastående. Men om jag ska vara ärlig så förstår jag att den stackars hästen reagerade som den gjorde.
Det är antagligen inte första gången hästen blir slagen under hoppning, alltså känner den igen från förra gången att hoppning = bli slagen. Inte fan vill hästen hoppa om den vet att den kommer bli slagen?

Hästar är ALDRIG dumma. Reagerar hästen på ett sätt som vi skulle uppfatta dom "dumt" är det av försvar, rädsla eller något annat av hästens naturliga beteenden.
Jag rider en häst som stannar ibland. Sist var på en träning i tisdags, vi skulle hoppa ett plank som hästen tyckte var läskigt. Kan tilläggas att han är ungponny.
Jag rider an mot hindret, hästen bryter ut. Jag styr tillbaka honom och ställer honom framför hindret. Tränaren frågade: "varför vägrade han?"
Var det för att han var dum? För att han ville jävlas med mig? För att han tyckte hindret var läskigt? För att han inte orkade hoppa?
Svaret var att han tyckte hindret var lite läskigt, och jag nästan "visste" att han skulle vägra. Jag höll inte om tillräckligt med benen.
Nästa gång hoppade hästen fint. När jag höll om med benen. Stoppet var alltså det mitt fel.

Här är ett exempel. Det är jag och samma ponny som nämnts tidigare, på en tävling för ett tag sen.
http://youtube.com/watch?v=etbvt0W31Y0
Ungefär en minut in i filmen så stannar hästen två gånger på ett hinder. Jag vet inte om det syns, men jag tillrättavisar honom med spöt på halsen. Något som jag tycker var helt onödigt gjort av mig nu efteråt.
Orsaken till stoppet var kass anridning (ingen drivning) och grymt undertempo. Jag rider en alldelles för liten volt och vi kommer än en gång på en jättedålig anridning och alldelles för långsamt. Han stannar alltså igen, och nu börjar jag tänka och tar en längre väg. Fortfarande ingen bra anridning och fortfarande undertempo, men vi kommer över.
För att jag slog honom? Nej, för att jag bättrade min egna ridning och funderade över felen. Jag hade inte behövt spöt alls egentligen.

Och eftersom du frågar så kan jag säga att hästen går utan skydd i hagen och när det inte är minusgrader och regn går han även utan täcke. För att det är så han vill ha det och trivs med :)

Jag ber om ursäkt för min kassa ridning på filmen öht. ;) Spec avstånden, men eftersom han är ungponny försöker jag hjälpa honom så lite som möjligt så att han hittar taxeringen själv.

nannan
0

#55 Jag är faktiskt av en annan åsikt. Jag hävdar att en häst visst kan vara dum, på riktigt, utanatt någonsin ha blivit felbehandlad. Har en av unghästarna på jobb som jag nu ridit in, hennes hormoner spökar något fruktansvärt och man ser verkligen hur ögonen vänder sig. Hon gör inget om man sitter på ryggen, men det går inte att hantera hästen från marken. Hon kan helt enkelt inte låta bli att smaka på en. Med huggtänderna. Ett välriktat bakben får man passa sig efter på den korta promenaden till hagen. Men detta handlar endast om hormoner.

Och när det gäller unghästar, så tycker jag personligen att det är extremt viktigt att hjälpa dem på hoppbanan, så att de får positiva vibbar om det redan från början. Hästarna komemr att lösa det själv, men jag tycker absolut att det är bättre att hjälpa en häst att komma över korrekt och säkert framförallt, än att låtaden komma fel på hinder efter hinder och tillslut bygga upp ett taskigt självförtroende, som många av sveriges hästar idag lider av.

Givetvis ska man inte störa hästen, men en duktig ryttare stör inte en häst när man lägger den rätt på ett hinder. Det hamnar om jämn galopp, förmågan att läsa av situationer och ha en ordentligt grundriden häst som tar förhållning och framåtdrivning. Det är väl en baggis?

[MajaWrangstadh]
0

#56 Att låta honom komma "fel" på hinder har hjälpt honom grymt mycket i hoppningen eftersom han har fått tänka själv vad han ska göra. Hjälper jag honom även på låga höjder så kommer han aldrig att lära sig hur man taxerar.

Och varför kom detta med in i bilden? Det var hindret han stannade på som du skulle titta på. Inte avståndbedömningen.

nannan
0

Alla har vi olika tekniker, det behöver vi inte diskutera.

Personligen tycker jag att det är jobbigt att rida hästar som taxerar för mycket själv, eftersom de oftast kör sitt eget race och tycker att de har koll på situationen. Men som sagt, detta är min uppfattning. Jag är van vid att rida på ett visst vis, och jag vill gärna lägga hästarna på hinder. Right or wrong, this is my way, end of discussion.

[MajaWrangstadh]
0

Fast han ska ju också lära sig. Det är klart att man själv vill lägga honom ibland med vad gör man om man tappar stigbyglarna och alla balans några meter innan hindret och hästen inte kan taxera? Kommer helt fel, vägrar eller hoppar helknas och så flyger man av. (:

Förlåt TS för OT!

nannan
0

Maja, jag rider faktiskt inte an mot hinder om jag inte sitter i balans i sadeln. Utan stigbyglar kan man väl rida, men sitter man knas så avbryter jag givetvis anridningen!

Menar du att en häst som själv får lösa problemen lär sig att taxera bättre än en häst som fått hjälp och säkerhet som ung?

Föreställ dig hur du själv hade blivit. Om dina föräldrar knuffar ut dig ur boet, och säger "flyg". Du vet inte hur du ska göra, utan flaxar febrilt, och givetvis lär du dig att flyga. Men hade det inte kännts bättre om dina föräldrar först förklarar och visar, då vet du ju genast hur du ska göra..

Var snäll med era hästar, förklara, visa! De är inga tankeläsare, och om vi nu kommer fel på ett hinder så är det väl inte upp till hästen att lösa problemet?

Virtual
0

JAg rider ju en himla massa unghästar jämt och ständigt. För de första så hoppas dom varje dag, ibland rider vi ut först, sen in på banan o hoppa ngt språng ibland ren hoppträning och allt däremellen. Eftersom dessa häster hoppas i princip första dagen de rids ( Belgien) är de väldigt oridna till en början. Det jag kan gör är då att sitta still och inte störa, eftersom de inte förstår mina hjälper. De får alltså klara sig själva, men ändå hjälper jag ju dem lite, genom att ge stöd/mjukna med hand, skänkel, säte och röst.

Men när de blivit ridna ett tag börjar jag succesivthjälpa dem mer och mer, Då har de redan lärt sig mkt bra att taxera in själva, men hindrena blir högra opch svårare. Om då hästen ignorerar mina hjälper, så ja. Då låter jag den hamna i skiten. Tar den inte min förhållning fården skylla sig själv om den slår i benen… Det är enligt mej och mitt jobb bästa sättetr att träna en hopphäst i unga år. Kan tillägga att jag ALDRIG hamnar i fel balans över hindret, inga drag, sparkar eller dunsar.

Cattiiis
0

Det finns då männskor till allt… : <

Jappeloup
0

här är nog samma ekpage, jag skrattar åt henne:

HAHAHA!!

http://www.youtube.com/watch?v=_Zkj4Fc_YWg&NR=1

[MajaWrangstadh]
0

Men herregud, det här börjar bli som buke.
= ALLT missuppfattas.

Nej jag plågar inte min häst, om det var det du undrade.
Måste jag hoppa 70 centimetershinder och hjälpa min häst HELA TIDEN för att han inte kan taxera? När han kom så var det automatiskt att jag hjälpte honom eftersom jag hade ridit så på de hästar jag ridit innan. Provade jag att inte göra någonting på ett 30-kryss så blev allt helt fel, eftersom han inte kunde taxera. Nu har vi tränat massor på det och han har fått tänka själv, och nu går det bättre och bättre, och han tycker det är GRYMT roligt.

Det är tydligen olika från häst till häst då, för detta sättet trivs både jag och hästen med och funkar väldigt bra för oss, men det är tydligen helt omöjligt för dig. Vad spelar det för roll? Bara saker och ting fungerar, alla mår bra och har roligt så spelar det väl ingen roll hur man gör saker?

Nu lämnar jag den här tråden, tack och hej.

nannan
0

Missuppfattning är olika sätt att se på saker. Och diskutera måste man få göra. Alla får göra som de själva vill, men det är inte fel att vara lite ödmjuk och lyssna på vad andra säger. Det kommer man längst på. Ingen har rätt eller fel, utan just olika synvinklar.

Jag tycker att de bästa ryttarna ska sitta på de outbildade hästarna, och inte som nu på lokala tävlingar, orutinerade ryttare som kommer helt fel på hinder, dunsar hästarna i sadeln, tappar balansen i sprången och piskar hästarna för att de gör fel. Suck.

Carmenzita
0

fy fan för sånna ryttare! :O de borde inte ha häst elr rida över huvud taget! :O ushushush o den stackars hästen blir ju så stressad att den inte vet vart den ska ta vägen :( ushushushsushush, sen hålelr jag emd spiritinthesky att man kanske måste använda spöt 1 gång elr så, men inte som de gör som slår hästen 20 ggr på raken hårt! :O då är det verkligen inte till någon hjälp, USHUSHUSH

Indylover
0

Vad heter filmerna? Det står på alla länkar till youtube at filmen har tagits bort

Sweelin
0

man kan ju inte bara sätta sej och tok slå på hästen?

Jag själv använder inga spön då jag hoppar :/

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

nutids
0

Jag blir så arg:@ vet inte folk att ridspö ska bara förstärka hjälperna!