träna att gå i form??
någon som kan ge några tips om hur jag ska träna mitt sto i att gå i form med nacken?? innan jag köpte henne så är hon inte tränad på det någonting..:( vad tycker ni om inspänningstygel eller halsförlängare??… ska jag börja använda det någon gång i veckan??
snälla någon som kan hjälpa?? vill att hon ska gå i fin form=)

Att gå i form kommer från bakenpartiet på hästen, hästen trampa under sig och bär sig, lyfter fram och hamnar när den blir musklar i en snygg form.
Rid hästen lågt och sikta på att få den att trampa under sig.
Inspänningstyglar kröker bara på halsen, undertrampet får du allt rida fram själv.
Jag tycker du ska använda halsförlängare. Det funkar myket bra. Ett av mina Fjordston har alltid haft problem med att gå i form. Och då köpte vi en sådan och nu behöver man inte använda den längre då hon fungerar jätte bra utan :).
Jag tkr du ska prova en sådan.
Tack så mycket för hjälpen=)
#2 jag ska testa ett sådant=) hur ofta red du med det??..
#3 Jag red med det 3ggr sen behövdes det inte mer :). Dock ska man ej rida ut med en halsförlängare av säkerhetsskäl. Så du får lov att arbeta hästen så gått det går om du vill ha ner på tygeln.
Jag tycker inte att du ska rida med hjälptyglar. Rid för en instruktör och så småningom kommer undertrampet och därefter den fina formen.
#4 oki tack=) ska testa någon gång kanske bara för att se hur hon går om hon verkligen inte trivs i det så tar jag bort den direkt=).. vill att hon ska tycka att det är roligt..
#5 oki.. ska kolla runt efter tränare nära mig och se om någon passar mig=)

jag tycker som 1 att du ska först försöka få henne att trampa under sig. Formen i nacken kommer nästan alltid av sig själv när det släpper i bakpartiet. Med hjälptyglar lär du henne mest att det är rätt form att böja på nacken. Men det kan ju också vara ett alternativ om hon inte sänker sig själv :) det bästa är att prova och se vad som passar bäst. Håller med dom andra, försök att träna regelbundet för tränare för det tjänar du jättemycket på i längden ! ^^
// Amanda
#7 oki tack=) men hur tränar man att hon ska trampa under sig på bäst sätt??.. har hört att ma ska hålla emot mycket i tyglarna och samtidigt ha breda tag om tyglartna stämmer detta??.. hur ska man träna?? hur tränar ni??
#8 Rid mkt lösgörande övningar för tränare! Det du har hört är rent ut sagt bullshit. Välvningen av ryggen, bjudningen och trampet kommer av träning, träning och mera träning! Inte "hålla emot mycket i tyglarna och samtidigt ha breda tag om tyglartna", det kallas vardagligen för sågning…

#8 tyglarna ska man aldrig hålla emot mycket med, jag tycker du ska skaffa dig en tränare om du vill gå vidare med hästen.
#9 okey.. jo jag trodde inte att det var en sån bra källa heller:( tur att jag inte har testat det ännu:) ska kolla upp några tränare nära mig sen ska jag kolla vilken som passar oss bäst=) får kolla runt lite men tror inte att det finns så många här i Nyköpingstrakten:(.. förlåt om jag verkar trög nu men vad menar du med lösgörande??
Tack för all hjälp=)
#11 Rörelser som gör hästen mjuk, tex sidvärtsrörelser, skolor, volter, övergångar, tempoväxlingar..

carrrrrooooo hur mycket har du ridigt innan du skaffade häst?
#12 okey tack=).. jo sånt jobbar jag mycket med=) får fortsätta att jobba och jobba med henne!!… ska försöka att hitta någon bra tränare till oss=)

Är du ute efter en tränare som kommer till dig eller kan du åka till tränaren med häst?
#8 Rid så mkt som möjligt med sätet ist för händerna.
Mkt volter, cavaletti, trav i låg form, vanliga ridvägar såsom serpentiner mm.
Snälla, snälla inte hjälptyglar.. en häst är inte samlad för att halsen böjs. Det är ryggen som ska upp och bakbenen som ska under hästen. Man söker en häst som accepterar handen och slappnar av i halsen och länger den. en ''halsförlängare'' drar ihop halsen och skapar snarare spänningar. (ner med huvudet och in med nosen.. hästen ska sträcka ut hela halsen ner mot marken ofta, kanske var 5e-10e minut, hålls den i en statisk ställning blir det ju snarast kramp i musklerna; långt ifrån avslappning. Hur ska hästen på ett bekvämt sätt sträcka ut halsen med gummisnodd på?)
Enda vägen till samling är att rida rätt. Man måste först lära sig kontrollera sin egen kropp (jag är bara på grunden än, men bara att ''sitt ner med höger höft och tryck bakåt samtidigt som du tänker snett innåt'' blir jättesvårt..) Och det är ingen fara om hästen inte går samlat, så länge den går avspänt. Samling kommer senare. Och krök på nacken kommer siste eftersom det är ett tecken på att hästen jobbar rätt.
dvs hästen jobbar rätt = fin huvudpositon.
Fin huvudosition är INTE = jobba rätt
Du behöver någon som kan hjälpa dig att rida rätt. Fram tills dess, jobba på att hålla hästen avslappnad, gå i serpentiner ochså vidare med så lite kontakt på tygeln du bara kan. Försök svänga med benen, genom att vrida dig ditåt du ska och låta dina ben ''följa'' din rörelse, utan att ta i tygeln. De flesta travare är faktiskt väldigt känsliga och brukar inte behöva mycket mer än så.
Lycka till!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#17 Mkt bra skrivet.
#18 tack, skönt att få lite bekräftelse :)
Jag använde halsförlängare på lord, men den var inte inspänd alls, den var där för att han skulle förstå att han får gå med näsan i backen, jag hade den 1-2ggr när jag red på 4månader. För han kika på fåglar och sänkte ryggen så in i baljan! Så när han slappna av någorlunda och förstog att han fick gå och såsa med nosen i backen så bort med den, fort som tusan, så börjades det göras volter hela tiden, gick ställd, alltid på en volt på långa tyglar så han förstog "nosen i backen", Så började han arbeta, detta utan halsförlängare, eller någon hjälptygel alls. Han longerades 2 ggr på halsförlängare med, sedan tog vi bort den när han insett att det går bra med nosen i backen och han arbetar fint där med. Han går i fin form i skritt och trav. Vi skrittar och travar endast nu.
#13 jätte länge 6 år på ridskola och några år var jag medryttare har även ridigt på kompisars hästar.. men jag visste inte hur man tränar hästen att gå samlad=) med det lärde jag mig nu=)
#17 okey.. absolut.. ska inte köpa en halsförlängare… ska träna mycket med henne istället så kommer hon nog aatt bli en jätte fin häst=) ska börja som du sa att styra med benen.. men det värsta är att hon är väldigt känslig med skänklarna, hon har aldrig blivit riktigt skänklad utan hon är van vid röstkomandon, så hon är väldigt känslig vid magen..:( men man kan nog bara flytta lite på sig??.. får ut och prova idag=) vi går mycket volter ihop.. det är speciellt i traven som hon drar upp huvudet:(
Tack för alla tips..
#21. Det var lord med, skit känslig, men det har han blivit bättre på, nu kan man faktiskt snudda vid honom utan att han flyger i luften! Du hade ett varmblodsto va? Gått på travet?
#22 okey:) hon är inte så rädd utan hon tycker det är så roligt att springa och vara först..=) jo hon är ett sto på 9 år.. jo det har hon:( hon startade några gånger… vill så gärna att hon ska börja gå fint med sin nacke och med benen under sig.. men ska börja träna nu på allvar=)
När de går på traven, spänns ju deras huvuden högt upp, de springer med högt huvud för att kunna springa fortare. Detta kan vara det hon har med sig! Trav= högt huvud för henne.
Det du kan gör är att du rider på långa tyglar i skritt, varje gång hon sänker sitt huvudet, om hon så går med nosen i backen, klappa och beröm med rösten. Alltid samma ton i rösten när du berömmer muntligt. Du börjar jobba på volter med långa tyglar försöka hjälpa och styra med skänklarna, du kortar tyglarna lite, med de ska vara långa så hon kan gå med långhals, men så att du kan ställa henne lite.
När hon funkar fint och går avslappnad med lågt huvud i skritten börjar du trava, höjer hon då huvudet sakta ner till skritt, när hon går med lågt huvud, lägre än hon brukar beröm, om du säger "bra" kan hon förväxla det med trav. Det gjorde Lord, så det fick blir "duktig" osv. men varje gång som hon höjjer huvudet sakta ner till skritt. Så hon vet att hon får gå med lågt huvud, hon ska inte gå med högt. J
ag använde halsförlängare på lord 2 ggr vid ridning, och 2 ggr vid longeringen, men plockade genast bor den när han förstog, att han får gå med huvdet nere och lunka på. När han gjorde detta med mig från marken så var det dags att sitta upp och göra om det där! Lycka till =)
#24 Tack det lätt jätte bra=) guud vill till stallet på en gång och testa=) ska tänka på det du har sagt sen idag när jag ska rida=) ska värkligen jobba ordentligt med henne nu.. jo det är just i traven hon höjer huvudet och drar väldigt mycket.. men nu ska jag få ordning på detta..:) Tack för all hjälp det var värkligen roligt att läsa… ska börja med alla tipsen redan idag=)
#25. ta det lugnt bara! Ha tåla mod och testa inte alla tips idag, det viktigaste är att ta det lugnt och lyssna på sin häst!
#26 jo det är klart:) ska se hur hon reagerar på om jag försöker visa med mina ben(man kan som sagt inte skänkla på henne..) men hon kan ju galoppskänkeln
men hon blir jätte tjurig om man skänklar, då lägger hon öronen bakåt direkt och om man fortsätter så kan hon sparka rakt ut:S.. men jag ska ta det försiktigt och ta steg för steg.. ska även försöka att hitta någon bra tränare som kan hjälpa mig:)
ja, hitta en tränare, sedan använd rösten om det går bätre, jag behöver bara tänka trav och anända sisten på lord så vips! :)
#24 tar dom upp huvudet för att springa fortare ? det trodde inte jag ;o däremot tar dom upp huvudet efter en snabb galopp tex, för att hålla balansen när dom ska stanna :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
jo jag smackar pytte lite så vips så har hon trav:P.. men jag vill att hon ska lyssna på mina ben när vi ska svänga istället för att jag ska visa med tyglarna..:) men får träna långsamt.. ska kålla efter någon tränare inärheten..:) tack för alla tips..
#29. Det är väl så va att när dom får upphuvudet, halsen så kan de väl springa fortare, då de inte har huvudet där och halsen som blockerar lite eller hur man ska säga. Låter helt fel, men är inte bra på att förklara. Men en häst kan ju inte springa särskillt fort med huvudet lågt, den kan ju öka farten ju högre upp huvudet kommer! :)
#31 jo precis.. men det ser ju inte så fint ut när huvudet är så långt upp:P.. vill att hon ska börja gå med en böjd nacke:)

#29. käken finns mycet till för att stötta trötta hästar som vill ta ner huvudet efter 1000m i hårt tempo. då kan dom lägga sig i käken ch hitta ett stöd som gör att dom orkar en bit till :). Det finns självklart hästar och ponnier som inte behöver någon käk heller. T.ex. så har sveriges bästa fyraåriga russ ingen käk när han springer…..

#33 Måste man inte ha käk när man tävlar trav?
Du behöver absolut inte använda benen när du skänklar, man kan skänkla med bara höfterna. ;) Funkar inte det så gå ner till knäna, och när knäna inte räcker blir det hälen.
Det är lite svårt att få rätt på höfterna, men prova att ändra din vikt (UTAN att vika dig i sidan, bara itt tyngre på ena sittbenet) och se om hon flyttar sig sidledes åt något håll. Kom ihåg vilken höft du satt tyngre på och vilket håll hon flyttade sig, så har ni lärt er en sidvärtsrörelse som är bra för lydnad, att lugna ner (ger henne nåt att tänka på) och för att börja samla. Du kanske tycker att hon går åt fel håll, men jag försäkrar att till 99% om hon reagerar på att du ''sitter till'' så reagerar hon rätt och du har inte riktigt koll på vilken signal du gav. :3 (jag får försöka ta Cow till vänster om jag vill ha honom till höger, ridläraren säger att jag sitter på rätt höft men det känns fel.. xD)
För att fltta bogen vrider du höfter och överkropp ditåt u ska. Knäna kan gott följa med också, men du behöver inte röra henne med benen (om hon inte struntar i dig då)
Fast öva på att röra dina ben och lägga emot dem utan att begära något med resten a kroppen, så att hon lär sig acceptera skänkeln. Och bli inte arg på henne om hon flyttar sig för skänkeln fast du egentligen inte tänkte att hon skulle göra det, men ignorera henne om hon börjar studsa och protestera för att du nuddar henne :)
#35 tack så jätte mycket:) det var jätte bra tips:) ska kolla hur hon reagerar på mina höfter nästa gång jag rider..!!.. tack så jätte mycket för hjälpen det var jätte intressant att läsa..!
Hoppas det hjälper :)
#21 6 år på ridskola tycker inte jag är jättemycket direkt! Jag red 9 år på ridskola, tog även privatlektioner, har gått på ridläger och ett mångtal hopp/dressyr kurser. Förra året fick jag egen häst. Rider fortfarande på ridskola och tar privatlektioner mm. Man blir aldrig fullärd! Jag har lärt mig MASSOR på det knappa året jag har haft egen häst. Och det genom lektioner med också genom att bara vara i stallet och kollat när andra rider. Både på högre och lägre nivåer än jag själv är på.
Även många andra här på RiF rider på ridskola och har gjort det längre än du. Inget illa menat med det jag skriver dock.
Ursäkta trådkapningen men blev så förvånad över att du tyckte att 6 år är jättelänge.
#38 nej, jag tycker inte det är jätte länge, men jag känner att jag klarar av att ha en egen häst eftersom min mamma oxå har ridit och jag har många kompisar som har hästar:) (några av dom är på väldigt hög nivå) och några har haft lektioner med oss:) jag lär mig mycket av andra, rider ibland tillsammans med andra och då ser jag hur domj gör:) men jag tänkte att här inne finns det en massa kunnigt folk:) ..

man kan ju inte skaffa häst när man är full lärd, det är liksom lite sent i livet 
men vissa grunder som att veta hur man rider en häst i form och att riding kräver tåla mod, bör man ha, det ärm in övertygelse.