näring i gräset?
när böjar näringen gå ur gräset?
när börjar ni stödutfodra på betet och vad stödutfodrar ni med?
vi hoppas kunna ha våra ute till början av Sep, är så sanslöst skönt att få semester från alla dess fodringar, in/utsläpp, mockning m.m.
förra året var ju Schess halt, så hästarna stod ju mestadels inne hela sommaren för han inte fick springa och anstänga benet..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ingen aning faktiskt. Våra står på bete fortfarande och vi har sjukt mycket bete kvar, men vi börjar nog ge dom kraftfoder i augusti för att komplettera upp lite. Men de kommer stå ute hela september oxå :)
Håller med dig om att det är skönt med semester från alla måsten :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Håller med #1, i mitten eller slutet av augusti börjar vi nog stödfodra, men de går på 'bete' till sep-okt.

Det är så olika från år till år ofta går närigen ner mitt i sommaren för att sen sätta fart igen, då det regnar lite mer och det börjar växa igen.
Har fått stödfodra Lyrik hela sommaren. Betet är urdåligt, så det är tur att de är bara 2 än så länge.
Har gett hö från juli, både i hagen och när han står inne i boxen. Tas in varje dag för ompysslning och matning.
Han får lusernstrå, havre, kornkross, betfor och vetekli. Mera när han motioneras. Äter även 2-4 kg hö per dag.
det ser man ju så länge dom har gräs att äta så ska man inte behöva ge hö. sen beror det ju helt på vad det e för häst o vad den har för jobb, mina går ju mer lr mindre o softar nu o så är det ju russ :) mycket tjocka med så. Det hänger ju helt på väder o vind så länge gräset är grönt så får det räcka.

Har i princip inte haft något bete alls i år. Alla utom ett sto med föl äter hö 2 gånger om dagen utöver det lilla gräs som finns. Inget bra betesår!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Säger som Lorita. Det går upp och ner. Sämst värden är det nog i juli vid torrperioden iaf. Sedan när det börar växa och ta fart igen i augusti är värdena lite högre igen osv.
Här funderar vi på att sluta stödutfodra, gräset har äntligen vuxit till sig! :D
Det är nu i juli det är dåligt med näring i gräset, sen sätter det fart igen och min erfarenhet är att det brukar vara bra krut i gräset ända tills det blir för kallt för det för att växa, på hösten. Jag har köpt ensilage med dundersupervärden (150 g smb rp/kg ts) som var skördat första veckan i oktober. Och jag har haft hästar på bete i oktober och sett dem svälla och bli fetare…
Jag börjar stödfodra (ställer ut hösilagebal) när betet börjar tryta. Mina pållar går ute dygnet runt så länge vädret tillåter och det kan vara allt från mitten av oktober till hela november.
stödfodrar bara hingsten med fibergi.. dom andra går bara på gräs o grejar de galant.. kommer gå ute september ut.. har bete så de räker o blir över..

Funderar på att börja stödfodra med lite lusern strå då vårat bete börjar och är väldigt torrt och tunt. Jag tycker att min prins har börjat tappa i hull. Vis av erfarenheten sedan tidigare höstar att är han tunn innan får jag slita under hela hösten och vintern med att få upp hullet igen på honom och få honom behålla det.
Så i år tänker jag se till att det inte händer och börja stödfodra i tid.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag började att stödutfodra min gobban med nya groov för ett par dagar sedan även utökat på natthöet. Dom kommer ju in på natten.

#11 är han inte kastrerad nu? Det är lättare att hålla dom i hull då, men lite stöd nu i torkan är inte fel.

Detta är ju så inviduellt hur dom står sig på gräset.
En o samma flock i en hage tillgodogör sig ju helt olika på gräset. Vissa sväller ju bara man nämner ordet gräs. medans andra får i princip stödfodras hela sommaren.
Man får hela tiden använda ögonen o se vad och vilka hästar som ev behöver stöttas.
Marsvin 4-ever
.
Här är skitdåligt med bete, allt har torkat. Idag började vi faktiskt stödfodra en av hästarna med hö, för han började magra.
En annan av hästarna får kraftfoder varje morgon, för han är jättedålig på att hålla hullet uppe på bete.

Ni som börjar stödutfodra! Passa er när det blir en regnperiod bara. För då blir gräset starkt igen.
#16 Ingen risk med det betet Lyrik går på. Är helt bortbränt på vissa ställen. I skogen finns det lite bete kvar, men där går de ej så mkt.
Har stödfodrat honom hela sommaren med lusern, korn, havre, betfor och vetekli. Nu även hö, 3-4 kg per dag.