Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 725 ggr
Dalsgardi
0

Trick-träning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans!
Det här är nu mitt tredje försök till ett inlägg.. Min dator tjorvar som bara den, har väl ett dussintals virus på den.. Well well, ids inte skriva ett såpass långt inlägg igen som ändå går åt skogen sen när jag måste starta om datorn jämt. Så nu skriver jag på 'Anteckningar' så jag kan spara innan jag kopierar och klistrar in på Ridsport. Nu till saken.. Jag har en Islandsvalack på 19 år, Órion heter han. Han är pigg och vital, han beter sig som om han vore två år och fortfarande hingst.. Han är alltså väldigt envis men otroligt viljestark. Han verkar bara bli piggare för varje år som går, och tro mig, jag känner honom väl, har haft honom i 9 år :) Han är en kille med glimten i ögat, och det tycker alla, precis alla som träffat honom någon gång, han är otroligt speciell, klok. Hursomhelst så har vi jobbat hårt nu i flera herrans veckor, månader. Och jag tänkte att han ska få vila nu ett tag, så han hinner bygga upp lite muskler av allt gräs och foder han fått i sig nu i sommar. Men, jag vill inte heller bara  låta honom stå heeela dagarna, jag vill aktivera honom lite ändå. Jag vill ju självklart också umgås med min älskling. Så tänkte att jag gör lite markövningar, såsom longering och trickträning. Tyvärr blir det ingen tömkörning eftersom jag inte har grejorna här i byn.

Så jag vill mer än gärna ha tips och knep om hur man lär sin häst några trick, såsom stegra sig, sitta, ligga, plocka upp "saken".. You name it!

(Men jag vill påminna er om att han kan redan buga, pussa.. eller snarare kyssa.. Och bergsgeten kan han också.)

Så sätt igång, ge mig din hjälp!

MLphoto
0

Hur väl kan han bugan? Måste du hjälpa honom med benet eller går han ner på kommando?
Om han kan gå ner helt själv på kommando, så är nästa steg kompliment.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Dalsgardi
0

Jag håller min hand mellan hans framben, då vet han direkt vad jag vill att han ska göra. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska få honom att buga direkt, alltså helt själv på kommando.

MLphoto
0

#2, Innan han kan bugan helt befäst och själv på kommando det så ska du inte börja på något nytt trick. Om du nu ska gå efter den riktiga tricktrappan vill säga :-)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."