Vänt på dygnet
Nu äntligen har vi lyckats fixa så vi kan vända på dygnet åt hästarna! De har ju verkligen lidit i den här värmen med alla insekter dagtid. Gick man ut för att hämta hästen vid fyra-tiden så ville alla med in…
Så inatt vart det premiär, de fick komma ut igen vid 22, och in vid 7 imorse. Känns hur skönt som helst att veta att hästen faktiskt står inne och slippa stressa till stallet för att ta in henne så tidigt…
Ni andra som har hästarna uppstallade under sommaren, hur har ni det? Ute som vanligt på dagen, eller har ni vänt på dygnet?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

vi har som vanligt, men hagarna är väldigt öppna och det blåser rätt ofta så det finns inte mycket flygfän.

Brukar vända på dygnet. Men i år sedan vi köpte absorbine behövs det inte.
- fel -
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

- ut kl 7-8 på morgonen
- in igen ca 13-14
- ut igen ca 17
- in ca 19-20, ridning, sover inne
vid värmebölja, annars går dom inte in på dagen. blacky kan inte va ute på nätterna
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

nu när det är så varmt, står Japp och Schrek inne mellan 12-19..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Just nu står mina inne på dagarna mellan 7-20 är det 30 grader ute så är det skönt för dom att stå inne.
#6 Precis så vi resonerar också. Även om inte flygfäna skulle irritera alltför mycket så tar ju värmen kål på stackarna… Här har luften stått nästan helt stilla de senaste dagarna också, trots öppna hagar. Och hästarna såg ut att vara väldigt nöjda över att stå inne nu under dagen istället. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

vet att vissa dagar i början på sommaren förra året så var vissa hästar lite småsvett av värmen men ingen har blivit det i år vad jag märkt.
vi kan itne ta in hästarna nu heller för en boxvägg renoveras och alla ska måla sina boxar, särskilt viktigt i år eftersom vi inte kunde göra det förra året, var precis så vi hann tvätta stallet.

#7# Finns det träd som skuggar och det är blåst ute så är det ju perfekt väder för hästarna.
Det är värre för dom som ingen skugga har i hagarna. Som där Fille står nu tex. En liten hage utan vatten och skugga. Hon tycker att dom får dricka vatten när dom kommer in. :( Jag gav dom vatten i går när jag var där. Dom drack som 17.
Men du Lorita, varför tar du in dina? Du har ju vindskydd utan broms och där borde det väl t o m vara lite kallare eftersom du har så mörkt där inne?

Just nu tar jag in dom är det 30 grader så är det och det är lika varmt i vindskyddet, stallet är mycket svalare, det är nämligen isolerat

Fast fläktar det ute är det ju bara skönt för hästarna att stå i skuggan. Vårt stall brukar vara lite kyligt inne men när det är varmt både natt och dag som det varit i en vecka nu så kyls det inte ner lika bra. Vi har ju sten runtomkring som håller kyla bra annars. Så jag tror nog att dom hellre står ute i blåsten och skuggan hos mig.

Sålänge vi tänker oss för och stänger dörrar som är mot solsidan så är det svalt i stallet även de varmaste dagarna hos oss.
har ju ingen skugga i hagen så hästarna brukar tycka det är skönt att komma in lite
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9 Som sagt, här har vi i stort sett vindstilla. Inte tillräckligt med vind i alla fall… Och med 30 grader i skuggan är det knappast svalt för hästarna oavsett hur mycket träd det finns. Dessutom är det bland träden de flesta insekterna finns…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Beror väl på var man bor ang blåsten. Har dom bara fri tillgång till vatten att dricka så lär dom inte må dåligt. Skugga och vatten är det viktigaste.
#14 Klart det beror på vart man bor, men här blåser det inte. :P Och även om det gjorde det så krävs det mycket för att hästarna (i alla fall våra, här) ska må bättre ute i solen på dagarna än på nätterna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vi har våra ute dygnet runt trots värmen. Men de har gott om skydd och skugga + att det ligger väldigt öppet vid en stor sjö så det fläktar alltid skönt där.
*** Kärleken övervinner allt ***

Mina vill in och det räcker för mig, då kan dom få komma in när det är som varmast.

ja "mitt" stall ligger vid kalmar sund och längs kusten blåser det nästan jämt.
Min ponny går i hagen hela tiden,^^
Lyrik och hans flickvän tar jag in 1 gång per dag, när Lyrik ska äta sitt kraftfoder. Får då vara inne 1 timme, ibland.
Skulle vilja ha Lyrik inne några timmar varje dag när det är så varmt, men då får väl stallägaren slag…