Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4861 ggr
Caspianowner
0

Färgen på hästen ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som kan säga vad den här hästen har för färg ?

Hon är 1 år. bilden är taget nu ikväll.

Mamman är skimmel och pappan är brun, vars mamma såg ut som hon här på bild.

Lorita
0

Gulbrun skulle jag tippa men måste veta mammans grundfärg

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Buuc
0

Jag skulle också satsa på gulbrun/ljusbork. Har hon ål??

Ahnna
0

Gulbrun.

Om farmor såg likadan ut är det väl troligare att hingsten egentligen är gulbrun, inte att mamman har ett gulanlag? Vissa gulbruna är ju väldigt mörka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Caspianowner
0

Jo hon har en stark mörk ål rakt över ryggen, ner mot svansen.

Hennes mamma var född brun och hennes pappa är vanligt brun. hans far var fux.

Caspianowner
0

Nu sa jag nog fel. så här ska det va, Hennes pappas pappa var fux

Lorita
0

#5 kan någon av föräldrarna burit gulanlag = varit gulbrun eller isabel?

Caspianowner
0

Så här ser hennes pappa ut, vanligt brun.  Saknar ål.

Caspianowner
0

Så här såg hennes farmor ut. Idag är det stoet mer ljusare. efter att hon kom att bli 11 år.

AnnaLundin
0

Jag skulle vilja säja att det är en skimmel född brun.

exitingsvillemo
0

en skimmel född brun tror jag inte att det är vad grundar du de på?

Lägger in en bild på mitt sto, skimmel född brun.

Vad hade hon för färg vid födseln? Brun?

Mest troligt är ju att det finns ett gulanlag ngnstans!

Hur betäcktes stoet? Handbetäckning? det finns ingen risk att det är fel pappa?

exitingsvillemo
0

oj, glömde bilden :O)

exitingsvillemo
0

jag skulle säga att din häst är gulbrun till färgen, men detta måste naturligtvis styrkas med stammen.

#2 det finns inget som heter bork i dag, utan färgen benämns gulbrun :O)

Peppe
0

det är väl inte omöjligt att pappan är mörkt gulbrun.

finns det fler avkommor efter honom?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

kan ett gulanlag ligga dolt?

exitingsvillemo
0

finns det ingen bild på mamman? Hon har inget gulanlag? vad hade mammans föräldrar för färg?

Hon kan ju ha ett gulanlag som blekts bort vid skimlingen.

Men mest troligt är väl att det kommer från pappan då farmor uppenbarligen bär på anlaget

AnnaLundin
0

#10 - jag grundar det på att det ser ut som en blandning av bruna och vita hårstrån på kroppen. I mina ögon finns inget som talar för gult, den är alldeles för rödaktig i det färgade för det.

De flesta skimlar gör som din, blir grå oavsett födelsefärg. Men det finns en och annan som inte gör det direkt, kom ihåg att detta var en ettåring!

Fler foton på hästen ifråga, helst i helfigur, skulle förmodligen underlätta färgbestämningen. Sen vore det intressant att få veta stammen på den för att kunna utreda vilka färger som är genetiskt möjliga.

Eftersom mamman är skimmel och pappan är brun så är det fullt möjligt rent genetiskt att det är en skimmel född brun…

Bobby
0

Vilken ras är det på hästen?

exitingsvillemo
0

tycker ändå inte att det ser ut som en bruning mitt i skimlande. För ljus. Det bruna borde vara mer brunt då.

Tycker inte alls att hon är för rödaktig i färgen,

exitingsvillemo
0

#7 pappan kan mycket väl vara mörkgulbrun, ål är inte självklar. Ålen på gulbruna hästar är inte en riktig ål, utan bildas eftersom gulanlaget bleker mindre just längst ryggens mitlinje.

En mörkgulbrun häst kan se ut som en vanlig brun och det finns säkerligen många felreggade.

Har pappan fler avkommor? Vad har dom för färg?

Eftersom farmor bär på gulanlaget, är det mest troligt att hingsten bär på det, fast i en mörkare ton som "lurar" ögat, han i sin tur har nedärvt det till din  unghäst.

Har du "otur" kanske hon även ärvt skimelsnlag från sin mor och då kommer denna vackra färg att blekas bort.

Peppe
0

#14 nej, kan inte ligga dolt

AnnaLundin
0

#18 - hur mörkt eller ljust det är beror väl främst på hur stor andel vita hårstrån det är på kroppen.

jag skulle vilja se fler bilder och gärna en bild på den som föl.

/Anna, ID-kontrollant

exitingsvillemo
0

Jag fortsätter att hålla på at hon är gulbrun, men det är min gissning. Jag personligen tycker att det varkar mest troligt att hennes pappa som sagt är mörkgulbrun.

Skulle dock också vilja se henne som föl eller åtminstonne få veta hennes födelsefärg, har hon inte ändrat färg så kan man väl slå fast vid att det är en gulbrun häst.

exitingsvillemo
0

på kortet ser man anydan till mörka ben samt öronbräm.

men som sagt, svårt när man inte vet hur hon såg ut som bäbis

AnnaLundin
0

#22 - om pannan var den bruna som visades foto på så är den INTE mörkgulbrun… En såpass rödbrun häst har inget gulanlag. De mörkgulbruna hästar som misstas som bruna är inte alls sådär röda i färgen.

Vore intressant att veta vad det är för ras. Jag får arabkänsla av bilden på den bruna hästen och är det en arab så är gulanlaget uteslutet, för det finns inte i den rasen.

Caspianowner
0

Här kommer benen på den 1 åriga hästen.

Caspianowner
0

Stoet är handbetäckt, det var vi som utförde det. och på toppen, hästen är DNA härstamninsverifierad. allt är styrkt.

Vid födseln hade det här stoet samma färg som idag. 

Hennes mamma föddes med samma färg. Men som 4 åring vart hon skimmel över en natt.

exitingsvillemo
0

kan hennes mamma ha ett gulanlag? vilken färg har mormor och morfar?

exitingsvillemo
0

Är den född med den färgen så kan vi alltså stryka att det är en brun häst som börjat skimla.

Tycker inte att hon liknar ljusbrun heller, tittar man bara hästen så ser den ut att vara gulbrun, men gulanlaget måste isåfall komma från ngnstans!

Det här blir bara mer och mer spännande :O)

Buuc
0

Lite förvirrande att läsa allt detta.. x) Hon kanske är konstant skimmel? Eller… äsch, hennes föräldrar är ju inte skimmlar.. eller.. äsh. xD

exitingsvillemo
0

Champagne-anlaget då?

Citat ur hästens färger: "anlagets verkan på hästar med brun grundfärg ger en häst med gula täckhår och brun man, svans och bruna fötter.

vad är det för ras?

exitingsvillemo
0

konstantskimmel är hon definitivt INTE.

exitingsvillemo
0

hennes mamma är skimmel, men avblekbar skimmel och konstant är två helt olika färger ;)

Ahnna
0

Är hennes mamma alltså "skimmel född gulbrun"? Då är det väl inte helt otroligt att avkomman är gulbrun, eller också "skimmel född gulbrun"?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

precis, men enligt inlägg nr4 står det att mamman är född brun.

exitingsvillemo
0

men om mamman är född med samma färg som unghästen så skulle jag noga vilja säga skimmel född gulbrun, beroende på stoets föräldrar, ngn måste ju bära anlaget

Caspianowner
0

# 27 Mormor till 1 åringen är född brun, blev skimmel

Morfar till 1 åringen är född brun är fortfarande brun.

Morfar se bild.

Lorita
0

#36 när det gäller gulanlaget måste en av föräldrarna ha det och då syns det. Vilken av föräldrarna är gulbrun/isabell?

Bild på mamma och pappa häst som föl skulle underlätta.

Caspianowner
0

Kan tillägga att 1 åriga stoet har en härstamningsverifierad stamtavla, varför vi kan vara säkra på hennes stam.

Hennes farfars färg:  han var fux med samma färg på manen som kroppen.

Caspianowner
0

Ska reda ut det hela med mig själv igen. Mamman till 1 åringen är född med samma färg som 1 åringen och blev skimmel som 4 åring.

Det är 1 åringens mormor som var född brun och blev skimmel som 2 åring.

Caspianowner
0

En helbild på 1 åringen.

Det är ett Caspiskt sto.

Lorita
0

#37 skimmel är ytterligare en gen.

snabb färglära

en häst har grundfärgerna svart eller fux (fux saknar anlag för svart)

om hästen har en gen som begränsar utbredingen av svart och är svart då blir den brun, fux som inte har svart där händer inget.

Det var grundfärgerna.

sen på det finns det gener som gulanlag, bleker det röda, en brun blir gulbrun och en fux isabell.

Detta en en egen gen "på eller av"

samma med skimmel en egen gen

så det är inte en gen som styr hästens färg, det är många gener i samverkan.

När det gäller gulaanlaget så måste det synas, finns ett anlag så är den på, skimmeln är ett annat anlag som också syns om det finns.

Nu letar vi gulaanlag, hästen på bild #0 har inget vitt kring ögonen och kommer troligen inte att börja skimla och skimmel har inget med grundfärgen att göra.

exitingsvillemo
0

vad står det i mammans papper att hon är född för färg då?

Din häst måste vara gulbrun, men nu gäller det bara att hitta vem det kommer ifrån :O)

djuvfeldt
0

jag tippar på gulbrun.. kan inte tänka mig vad det annars är? det finns många exempel på hingstar som fått fel färg i pappren! Bernstein och Ravell kallades bruna  länge…

exitingsvillemo
0

japp, tror också på gulbrun

AnnaLundin
0

Efter att ha sett helkroppsbilden så är jag enig, den är gulbrun.

exitingsvillemo
0

men vi vill fortfarande veta från vem färgen kommer! :O)

exitingsvillemo
0

har du inga helkroppsbilder på mamma och mormor?

Helst då som föl el unghäst så grundfärgen syns

exitingsvillemo
0

är inne och spanar på din hemsida nu för att kolla vad jag hittar :) verkligen fina djur dom där…

AnnaLundin
0

#46 - om mamman är född med samma färg som pållen tråden handlar om så är svaret på gåtan löst. Färgen kommer från mamman, även om hon nu är skimmel så att den fina färgen är "bortblekt".

Caspianowner
0

Då kvarstår frågan, vart kommer då gulbruna färgen från, till 1 åringens mamma ?

! åringens mammas mamma är född brun och blev skimmel och 1 åringens mammas pappa född brun är ännu brun, 13 år senare.

Kan fux, svart vara en av anledningarna ? som ligger längre bak ?

Lorita
0

Vad är mammans föräldar för färg då?

Svart och fux har inget med gulanlag att göra, gulssvart är väll svårt att se att det är?

Peppe
0

#51 tänkte samma sak när hon nämde fux och svart, finns det nån "svart" bakom måntro som egentligen är gulsvart?

exitingsvillemo
0

om mormor är född brun, kan det inte vara så att hon är född gulbrun?

I inlägg #4 skrev du att mamma var född brun, men det har vi ju kommit fram till nu att hon var född gulbrun, kanske samma med mormor.

Mormor eller morfar måste ha ett gulanlag om mamman har det

Storvreten
0

Kan hon vara någon black? Typ röd black? Eller är jag helt ute och cyklar XD Jag tyckte hon såg lite speciell ut. Vad heter pappan? :) Min kompis morbror har ett stuteri med kaspiska hästar :) Tänkte om jag känner igen ^^

Peppe
0

#54 ja nu är du nog ute och cyklar för rödback är hon definitivt inte Flört

För att vara black krävs en knivskarp ål, mask på huvet (inte djuret mask utan ett mörkare huvud) och framför allt ett blackanlag. Manen är flerfärgad eftersom ålen fortsätter upp. zebraränder på benen förekommer ofta

just rödblackarna är lite speciella, men det är nog överkurs. men en sak är säker, en rödblack får inte ha ett enda svart hårstrå på kroppen nån stans

exitingsvillemo
0

rödblack har fux som grundfärg och alltså är inga svarta hår tillåtna på en sådan!

hon är inte black överhuvudtaget, finns inget blackanlag.

Storvreten
0

Förlåt då ;) Men jag glömde bort benen :P Men hon kan ha vaaarit ljusrödblack och sedan nu skimlar hon :P men jag vet inget om hästen, alltså hur hon har sett ut och så och dessutom bara la jag in en gissning :P Satte spinn i era huvudet ;)

MalinSandman
0

om jag har fattat rätt så har mamman till hästen ( 1åringen) varit gulbrund vid födseln , men sedan id 4 års ålder blivit skimmel.
Då kan det juh vara så att 1 åringen också blir skimmel efter något år , då om man tittar på magen på bilden i inlägg 40 , så ser man att hästen är väldigt ljus på vissa ställen , och det kan hända som jag redan nämnt att hästen också blir skimmel!

Men för tillfället är hästen gulbrun :)  vacker var den också :P

exitingsvillemo
0

#57 nej hon kan ALDRIG varit ljusrödblack, eftersom hon har svarta ben

exitingsvillemo
0

det är samma sak som att säga att en häst är född fux, men sen blev den brun… Det går liksom inte

Caspianowner
0

Jag vet inte om den här bilden hälper.

1 åriga stoet är hon som springer sist i ledet, och hennes mormor är i mitten.

Hästen som springer i täten är dotter till till 1 åringens mormor, som springer i mitten.

1 åringens mormor som är på bild, är född vanligt brun. Hon har fått  tidigare en avkomma som ser ut som 1 åringen.  En hingst som kom att ha kvar färgen, även som 5 åring. och ett sto som sen skimla av som 4 åring, som nu är mor till den här 1 åringen. De två ( hingsten och mor till 1 åringen ) var inte efter samma hingst.

Varför det måste vara från det här stoet ( mormor till 1 åringen) som färgen kommer ifrån. Men 1 åringens mormors föräldrar är  fadern vanligt brun och mamma skimmel. född brun.

1 åringens farmor är skimmel, född brun. hennes pappa som finns på bild sen tidigare, är vanligt brun. Hans far i sin tur var fux och hans mor är skimmel, född brun.

Tror inte att det här går att reda ut vart färgen har kommit ifrån. Rasen är ännu i sin linda och den information man kan hämta upp om bakomliggande individerna är bygda på uppfödarnas eget tyckande, som tolkningar ,och de är inte allt för tillförlitliga.

Lorita
0

Gul-anlaget måste finnas hos någon av föräldrarna, det gula syns alltid och kan inte ligga dolt.

Det är som bruna ögon har du ett anlag för bruna ögon så är du brunögd. Har båda föräldrarna blå ögon så kan barnet bara få blå ögon. Enkel och logisk genetik.

Caspianowner
0

# 62

Betyder det att om hon får nu en avkomma i sin framtid, som inte är gulbrun, så lär den avkomman inte kunna själv få en gulbrun avkomma, om nu inte den hingsten till den avkomman är själv gulbrun ?

Peppe
0

#63 exakt

Avkomman måste ha gulanlag för att föra det vidare. men det måste inte vara just gulbrun, den kan vara isabell (fux med gulanlag), gulsvart (svart med gulanlag) eller cremello (dubbelgul, kan endast bli om hon betäcks med en annan gul hingst)

Caspianowner
0

Tusen tack alla ni här, för er hjälp !