Ponny-Dressyr
När man ofta ser dressyr är det stora hästar som gör svåra rörelser.
Men jag har aldrig sett en liten ponny göra t.ex piaff med ryttare,
Någon som sett det?

Min första D-ponny kunde piaff passage och levader, men ofta kan inte ryttaren så mycket att man kan lära hästen det.

Nån gång har man väl , men tror som Lorita att många "ponny-barn" inte har tillräckligt med kunskap att lära sin häst så svåra rörelser ^^

i en gammal tidning finns bild på en 11 årig tjej som sitter på sitt 6åriga russ och rider piaff
Går inte Blacky igenom besiktningen så ska vi köra på i dressyren sen istället (inte tävla bara träna) med målet att rida en högre grad av samling om några år om vi hinner så långt utan att nåt oväntat händer
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Här är en ponny som håller på att lära, halvbror till min Kiara

Jaha gills det från marken? En shettis i stallet piafferar mer än gärna. gör det alltid när han blir het och itne vill stå still framför vagnen
inte han på bilden men samma ägare iaf ^^

#5 det måste det ju göras för man tränar piaff från marken med stora hästar också.

#6 ja men på marken är ju lite vanligare än under ryttare. under ryttare ser man ju inte många ponnyer som utför högre samling

#7 hur många stora hästar ser du göra piaffer?

I första inlägget så står det ju ; Men jag har aldrig sett en liten ponny göra t.ex piaff med ryttare,
Därför tror jag att japptravare främst syftade på svåra rörelser under ryttare ^^

jag har.På en film jag har den hetter egen häst.Jag mins inte vad ryttaren hette

Min d-ponny gör alla grandprix rörelser =) Nu rids han dock inte längre, men hans passage va toppklass och serierna stensäkra, förutom allt det kan han även stegra sig :P

#8 ja det är betydligt vanligare än ponnyer iaf! varför alltid så motvals?
ingår det ens piaff/passage/piruetter i ponnyklasser?

#4# Men gud, ingen som reagerar på åldern på barnet som ser ut att sitta själv???
Hoppas verkligen att fotot är trickat. Ett 5 månaders barn kan väl knappt sitta själv ens. Och då ännu mindre rida själv.

#13 Jag tror knappast han rider helt själv. Dom har väl bara tagit bilden snabbt liksom.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#12 nej, absolut inte, inte ens byten…

#15 precis…
då är det ju ganska naturligt att stora hästar oftare tränas till de här sakerna än ponnyer som "inte behöver dom" i tävlingssammanhang