Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2559 ggr
tantnett
1

Stallmobbning?

Blev fullständigt bestört då jag läste i en annan tråd orden: i vårt stall ses det ner på ridtravarägarna då dom ses som fattiga hästägare. Och detta skrevs som att så är det bara.

Snacka om att jag satte kaffet i halsen! Och trotts flera vidare svar i denna tråd var det ingen som kommenterade detta.

Kan inte begripa att inte ens en gång när folk delar samma intresse och vill väl uppnå samma syften med sin hobby skall man tydligen inte kunna komma undan detta med mobbning.

Visst jag vet att det finns överallt bland hobbyutövare. Men ALLA ni här på Ridsport iFokus hur gör ni om ni ser el märker mobbning i era stallar?

Nog kunde det väl vara något för oss härinne att jobba emot???

Marsvin 4-ever Tungan ute.

JoJos
0

jag skulle inte tollerera detta bland mina kunder! tycker det är skammlig, alla hästar är lika värda,bara de att vissa kostar mer pengar!!

Amandaaa
0

Håller med #1

Repoort
0

I "mitt" stall är vi bara två hästägare och båda har varmblodstravare, så ingen mobbing eller att vi tittar snett på varandra där inte. En fungerar som travhäst, en som ridhäst och den tredje är bara sällskap.
Jag bryr mig inte om någon tittar snett på mig för att jag har en travare. För mig är han värd miljoner och skulle inte byta ut honom för någon annan hästras.

tantnett
0

Puttar upp denna då jag tyckte det var anmärkningsvärt dålig reaktion på den.

Förvisso kan jag ju själv svara.

Turligt nog har jag själv trotts att jag varit i många stall sluppit att se och även själv uppleva mobbnig. Själv har jag en nordsvensk brukshäst och det är ju inte heller alla gånger en "godkänd ras" i allas ögon. Förvisso har jag oftast varit stallad i mindre stall så det är nog inte så utbrett där.

Men skulle jag se att någon mobbas så är jag den första att ingripa mot detta.

bell
0

Det är mitt stall, mina hästar. Så hemma är fridfullt. När Vi har åkt på kurser och semestrar ihop (totto & jag) har jag bara mött nyfikenhet och frågvishet. Jag har fläckiga kallblod &shettisar.

På ridskolan pratar vi mycket om detta med grupptillhörigheter och att alla har rätt att vara med. Trodde tidigare att man bara behövde tragla det med småbarn… Men vi har en ridledare på skolan som omger sig av några utvalda flickor dessa låter h*n göra många saker som inte borde få förekomma i ett ridskole stall. (blir så himla fel när några får rida till hagarna)

Det är den mobbningen som vi har problem med på ridskolan. Det har ju  inget med hästraser att göra men detta är tokmycket jobbigare. En vuxen människa på 35 år som tror h*n är 17 o jätte ball…….. :(

jn84
0

I vårt stall står det 11 hästar. En ponnykorsning, två(?) kallblodstravare, en varmblodstravare, 5 halvblod, en shettis och en arab.

Skulle inte säga att det finns någon som helst skillnad på dem och hur de omtalas eller omhändertas. Alla hästar är lika värda och jag har aldrig ens funderat över problemet med att travare skulle vara mindre värda. I våras köpte vi en travare utan pass och stam för 15 000. Han är helt obildad och såg ut som ett skelett. Var inte värt ens hälften av pengarna i många andra människors ögon, men han var världens snällaste och därför värd pengarna för oss.

tantnett
0

# 5  Jo det är ju det som är så hopplöst att ofta så är det vi vuxna som "bäddar" för mobbning.

Dessa tonåsrkomplexa "vuxna" med favvesvansen efter sig tillför ju mycket trubbel på ridskolorna.

Även föräldrarna har ju ett stort ansvar gällande mobbning. I min inledning i detta ämne så är det nog  föräldrarna i första hand som är ansvariga till gruppdelningen "fattiga o rika".

Beea
0

Pff! Av alla hästar i hela världen skulle jag ändå ta en ridtravare, hur mycket pengar jag än hade. De har personlighet och charm! Fattar inte varför folk ser ner på de som har ridtravare och stallmobbning är ju bara FÖR dumt! Fundersam

Peppe
0

Sånt håller på att bildas i vårat stall, fördommar (inte mobbing). De varmblodsägare som stått i vårat stall har fixat det väldigt bra själva. (att se till att vi tycket dom är idioter).
vi ger alla flera chanser men när dom upprepade gånger sköter sin häst /stallsysslorna dåligt så blir det till slut så att ingen vill ha med dom att göra. när de sen går runt och kallar folk för j*vla surf*tta så gör det ju inte saken bättre.
Säger inte att alla varmblodsägare är sådana men de i vårat stall har inte varit några trevliga prickar

Vi har haft 4 varmblod i stallet, 2 var katastrof med ägarna, en skötte sig bra men hade för lite pengar så hade inte råd med hovslagare/foder osv, den 4e skötte sig också bra men hon var egentligen "halvblodsmänniska" och hade bara varmblodet på foder ett år

så ja, fördommar har vi i stallet allihopa efter dessa erfarenheter

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Molla
0

Jag har haft häst i stall där det också stått travare. Min erfarenhet är att det är mycket ambitiösa tjejer som ägt travare och laggt ner sin själ i hästen. Tyvärr kommer de ofta inte så långt på tävlingarna, som de säkert hade gjort med en mer hopplämpad häst. Det är trist. Det blir en fråga om pengar för att kunna komma nån vart på tävlingsbanan.

Tänk om alla med ambition och naturbegåvning kunde få en bra häst. Då tror jag vi skulle få ett stort landslag!!! =D

Ledin
0

så himmla bra att ta upp detta för det e någ väldigt mycket som det ska mobbas på, jag tänker på en tjej jag vet hyrde in sin älskade ponny i mjölbyridklubb dyrt som fasen var det o jag vet att hennes päron var normala arbetare, dom betala allså stallplatsen o 2 priv lektioner i månaden väldigt många tjejer såg ner på hennes utrustning den var ju inte i senaste modet senaste färgen heller. Jag var då 15år o var där ibland bara för att min vän som ägde mina sköthästar jobbade där. Iaf jag råkade höra fnitter o saker o sen namnet på ponnyn o tjejen. Sen ståg dom dessutom rätt nära denna tjej så hon hörde ju o det va väll meningen, jag viste ju vem ponnyn var o bara sett tjejen då å då, så jag gick fram till tjejen å sa gösses du har den finaste ponnyn i hela stallet, sa även till att hon ska prata med **** om det är något som inte sämmer med folket här. Tjejerna som fnittra pep iväg med en illfart. Sen sa jag till henne att bry dig inte men våga även säga till om mobbing för det ska man itne ta du som har sån fin ponny så tror jag allt dom är svartsjuka på dig. Det gick bra för dom i hoppningen o det sved väll lite oxå antar jag. Jag tog upp detta o det startade en grupp ang att vad man har för gemensamt intresse o att man ska hålla ihop mobbing hör inte hit o den som gör det kan bli utan boxplats lr helt utesluten av ridskolan :) tycker det va jätte bra även föräldrar vart inblandade om det var något. Jag tor man behöver vara rätt hård på detta med mobbing nu är jag en sån tjej som ingen trampar på jag pratar öppet med allt o alla även dom finare folket :) visst ser jag att dom inte trivs gämnt med att en som jag pratar med dom men har man ett gemensamt intresse så tycker jag allt man kan fråga o prata med samma likartat folk ovaset statusen på sig själv. Det är tufft i alla stall tror jag tjejer är elaka o det har krypit ner i åldrarna nu förr fnissa dom i 15år ålder nu fnissar dom dumma saker vid 9år redan har ju en dotter så jag vet hur taskiga dom kan vara ursh ja elaka som bara den kan dom vara. Mer vuxna i stallen så tror jag inte det behöver bli så här.

Jag har inga fina hästar heller 2 russ o ett varmblod travare ska hem, den som klagar på att mina inte är fina lyssnar jag inte på men så har jag ett eget stall (hyr) lite skönt men lite endsamt är det skulle vart skönt med nån att rida ut med o parata tips å sont med oxå. Nu är ju denna sport/intresse dyrt o jag tillhör dom utan mycket pengar men jag har sånt som passar hästen o sitter bra helt o rent sen är det inte det senaste modet men är något bra så sparar jag å köper det (sadel padd o ja olika saker) Är den som älskar G-kås o köper en hel del där nere :)

lisette
0

tyvärr är det ju så att det är mest tjejer i stall. tjejer känner konkurrens från varandra och vill alltid hävda sig. det är ju lätt att göra det på andra som har mindre bättre saker, en häst som inte duger osv.

det är inte alla som har råd att köpa dyraste hästarna eller den finaste matchande utrustningen.

men allvarligt talat, är det i hästen/utrustnignen det sitter?

börjar man gnälla på andra hästraser och vilken utrustning man har till sin häst är man på helt fel spår.

Ledin
0

håller med med oavsett ras o saker så är det en osäkerhet jag tor att det hänger på. Men jag har ju nu en blyg o mycket osäker dotter om nån skulle mobba henne skulle detta gå rätt in på henne alla ord skulle bli skrivna i henne o jag då som mamma kan ha väldigt svårt att ta bort detta. Hon är super söt 10år, men om någon skulle säga gud vilken ful häst du har så skulle detta bli så himmla inriktat mot henne hon skulle ju bli grymt lessen, att hon sen rider bra o är gudars duktig på hästar skiter dom i. Nu kan ingen mobba henne i detta då hon rider bara hemma o vi har eget stall men ja vi ska ju börja åka o rida lektioner å man vet ju aldrig vad flicker säger bakom ryggen, om nu min dotter skulle vara taskig så skulle hon allt få be om ursäkt o tvingas åka hem till den personen o skämmas. Vad gör man då som föräldrer om man får ett barn som blir mobbad lr som mobbar? det e ju jätte svårt att laga ihop allt vad som har sagts o gjort ursh ja, jag har aldrig mobbat därimot har jag vart en som vart med dom som blivit mobbade o vilka frågor dom har inomsig kan ni inte föreställa. En spark i röven till alla som mobbar en då med stålhetta!

SofiaGenne
0

Allt är väl ändå bara fjanteri?
Att se ner på folk, för olika hästraser, olika modeller eller vad det nu kan vara? Någon som kommit längre i sin ridutbildning - varför se ner på en annan. Dom ser säkert istället upp till dig och låt dom lära, på ett fint sätt.

Vi har varit väldigt tajta i vårat stall, och där är det ändå lite si sådär med raserna. En ridskola med en privatstallsavdelning.

Vi har varit väldigt nära, jag, som då hade en welshponny & en arab (sedan kom ju även holländska ridponnyn), och tre tjejer som 2 är två år äldre än mig, dvs 17, och en 16 åring, som hade var sin connemara. En tjej som är syskon till en 17 åring, lika gammal som mig (15), har en korsningsponny. Och ännu en 16 åring som har en korsningsponny. Jag, och de 3 äldre tjejerna var ett supertajt gäng. Ingen mobbning på långt håll som jag känner det, och det känns verkligen superskönt. Trots att det var vi fyra, höll vi aldrig någon utanför. Det fanns lite fler tjejer i stallet, 2-3, och dom var alltid lika välkommna in. Så jag tycker att vårat stall har lyckats väldigt fint, faktikst!

TYVÄRR, så skilljs alla nu. JÄTTETÅKIGT! Syskonen (15 & 17 åringen) har köpt gård, och ska flytta alla sina hästar dit. 16 åringen med en connemara har flyttat sedan ett bra tag tillbaka, till en vuxen kompis stall, väldigt nytt. Den andra 16 åringen som hade en korsningsponny, har ytterligare en ponny nu, och även hon ska flytta, hon ska stå hos dom som köpte gård. Och även den sista 17 åringen, skall flytta någonstanns troligen.

Bara jag kvar av "gänget". Så fruktansvärt tråkigt. Alla vi förutom 16 åringen med korsningsponnyerna tävlade i samma Div lag och allting. Det kommer vi iof att fortsätta göra, men inte samma sak när man inte träffas varje dag o har skoj!
Men som tur är flyttar ingen pga mobbning eller liknande.. snarare för styrelsen och viss ledning då, som vi ungdomar inte har speciellt stort förtroende och gillande till tyvärr. Men så är det väl i alla stall misstänker jag..

Okej, det här blev långt, och kanske inte så mycket om mobbning så sätt.. men här är ett stall som lyckats i "ungdomsklungan" att inte få massa mobbning osv =)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Mandysan
0

I stallet jag står nu är det ingen som helst mobbing, alla är vi på samma nivå och lika mkt värda. Oavsett ras (vi har allt i från godkända welshhingstar till T-märkta ponnyer till travare i stallet).

På ridskolan där jag stod innan var det hemskt. Alla snackade skit om alla och folk såg ner på de med mindre dyra hästar (dvs vi). För personalen var våra hästar och vi inte ens hälften så mkt värda som halvbloden och tävlingsponnyerna. Trots att vi då gjorde allt för föreningen, ställde upp på allt. Men på styrelsemötena snackade de skit om oss och vi hade ingenting att aäga till om (inte ens om våra egna hästar). Till sist blev det för mkt och vi lyckades slita oss loss efter 10 års trogen tjänst och hittade drömstallet att ha våra hästar i…

Sweelin
0

I de stall jag har vart i så har det inte varit någon form av mobbning, men jag har reagerat på Ridsport.Ifokus eftersom det är många här som har kommenterat rasen Varmblod.

Jag tycker att det är mycket omoget och oprofessionellt.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
0

Jag umgås ju nästan bara med ridtravarfolk, nästan alla i min syrras stall är ridtravarfolk och jag rider ju endast varmblod om jag inte rider på ridskolan. Har varit fodervärd åt ett varmblod och är medryttare på en :)

På ridskolan pratar vi aldrig om varmblod, har inte hört nått bra om dem och inte något dåligt heller, men inga varmblod finns i stallet.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Jenah
0

Rider på en ridskola där det är runt 900 elever, och jag är bl a fadder och medlem i US-styrelsen, så jag ser det som en väldigt viktig grej att rycka in om det förekommer något sådant!!! Det är det vi jobbar för, en bättre sammanhållning, osv…

Jag har inte märkt mycket "mobbing" eller skitsnack under tiden då jag har varit med i US-styrelsen och fadder (ca 5mån), men innan hörde jag mer skitsnack. Skulle jag höra någon direkt konflikt (mer eller mindre allvarlig och orättvis, småkonflikter förekommer ju hos alla någon gång) får jag väl rycka in just då, men annars kan jag alltid berätta om något rykte som går till min ena ridlärare som är skötaransvarig och hjälper oss i US-styrelsen ibland. Annars pratar jag gärna med mina "fadderbarn" (och absolut med andra också!) om de har något problem i stallet.

tantnett
0

# 9 Kul att höra från dig. Ber hemskt mycket om ursäkt för ett tidigare inlägg då jag utryckte mig mycket klumpigt i stridens hetta.   Precis som du säger så finns det även dessa hästägare som ju inte sköter sig. Dom skapar en infekterad stämning i stallet, deras hästar kan ju även sprida ovanor som vävning samt krubbitning och man går ju och är förtvivlad över dessa stackars åtsidosatta hästar samt att man inte tåler att se dessa människor.

# 15 Att man skall behöva flytta är ju för "sjukt". Personalen på den ridskolan skulle anmälts till Svenska Ridsportsförbundet. dom är deffinitivt inte lämpliga till sina uppgifter.

# 18 Faddersystemet du skriver om låter ju förträffligt. Och som du skriver att det var mer skitsnack tidigare säger nog en hel del om din betydelse som fadder.

D

youtube1
0

po min ridskola e skotarna mycket duma jag red po en hast som e svort att rida han peka till och framot med oronen.Jag klara av honom, skotaren po den hasten sog de o blev avensjuk hon sa till sina skotar kommpisar o de borja mobba mig.Jag sa till min rid lerare hon hjelpte mig att losa problemet,hon sa bara foratt nogon klarar av en busig hast ska man inte borja mobba en.

PS.Jag love att rida busiga hastar o de gor alldeles utmarkt.Glad

Lindbygarden
0

Jag har eget stall och inga inackorderingar MEN skulle jag ha inackorderingar och/eller tjejer här som hjälper till och det skulle förekomma mobbing?

Hos oss är det noll tolerans!

tantnett
0

# 20 Toppen att din ridlärare tog tag i mobbningen direkt. Fram för flera ridlärare av denna kaliber.

Mandysan
0

#19 Antagligen kommer det bli en stämning… De har åsakat spec oss otroligt mkt smärta och våra hästar har fått ta och lida… =(

AnnaBrandell
0

Nu vet jag inte ifall detta hör hit egentligen men i våran ponnytravklubb/ travskola där jag själv är ungdomsledare är vi någonstarns mellan 20-40 ungdomar/barn i åldrarna 18 - 8 år och vi har aldrig nå tjafs bland dom unga.

vi är 5 st som är över 16 och själva tagit på oss rollen att hålla ihop gruppen!  Vi är dom som pratar med alla och ser till att alla är med!
vi har även olika hästar vissa som inte alls är några stjärntravare till dom som vinner varje lopp dom är med i! vissa av oss har inte enns en ponny men alla behandlas lika ändå! är det någon aktivitet eller dyl som kräver att du har en ponny och du vill vara med men har ingen ponny så lånar dom som har flera självklart ut en av deras!
Vi har jätteschyssta ungdomar!

Då ligger tyvärr problemet hos våra föräldrar! där är det ett j*vla skitsnack! där jämförs hästarna i tid och otid och vem som kan mest! jag tycker det är förj*vligt att det ska vara så när ungdomarna fungerar så bra!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Eve
0

jag håller verkligen med #0. Jag blev riktigt stött när jag läste det. Att ta mitt varmblodssto är bland det bästa jag har gjort. Jag har lärt mig så mycket på det. Jag får utvecklas med henne, och inget är bättre än det. Stoppa mobbing!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

youtube1
0

#22.Ja de var bra att min ridlärare hjälpte mig