Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4136 ggr
Thorsson
0

Äntligen satt den!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var mamma med till stallet, Vi hade med oss en massa utrustning till hans sår! ^^ Han ser ut som en krigshjälte i skallen nu! ^^ *fniss* Såret ser fint ut och det går framåt! :) Red på bett idag igen, han börjar gå bra på det igen och det blev barbacka pga mina kläder ;) Mjukisbyxor & platta dojjor ^^ Värmde upp på halvlpnga tyglar massa volter, volt över bom, böt varv, mer volter, ställde, han började själv söka sig framåt/neråt!!:D Kortade tyglarna lite och ställde lite til och formade han, han gick i jättefin form, och på tygeln, och vra jättefin i munnen, bar sig själv i skritt i båda varven.. När vi skulle trava tänkte jag direkt, det kommer gå och helvette när mamma säger, tänk bara på att ni ska trava, tänk inte på att han kommer att öka osv. Vi fixade detta även i trav, han var urduktig!! Gick lite sämre i vänstervarv, men det är hans stela varv, så jag förstår! Efter detta så stack vi ut och skrittade, klättrade i en backe och sedan hem :) Sedan ska han börja få lite mat nu pojken! :) ni ska få se en uppställningsbild & en skritt bild, båda är mobilbilder och lite sne. Pga jag rider barbacka har jag inte ridkläder på mig..

Är så stolt över min kille <33

Uppställda! :) snygging Hans hals där! mmm, den är fin! killa lite med fingrarna på halsen manken, killa lite med hälen i sidorna, sitta tuuuungt, så står han fint på tygel på långa tyglar! :D:D
*Bry er inte om hans bandage han har runt skallen! *

Thorsson
0

Skrittar, :) mammas fina pojke <3

Ledin
0

jätte fin måste jag säga ser härligt ut :) men vad har han gjort? tänker på skadan/såret :P  men jätte fin var han iaf :)

Nordqvist
0

Lite nyfiken jag med! :P Vad fin han var! ^^ Det är kul när det går bra!

Thorsson
0

#2-3. Ingen aning. Tänkte vänja mig lite med att inte vara hos honom varenda dag, och då han går på sommarbete gör det ju inget. Var borta 2 dar, då det finns stallkamrater som kikar på hästen och syrran skulle upp och hälsa på sin häst. När jag kom dit stog han långt bort, men jag såg det på en gång!! Ser ut som om han fått in en pinne där, då man kan kalla att det är ett "hål" rakt in.. Ingen reva eller något.. Inte djupt alls, men det rinner vätska, var och blöder lite. Vilket är possitivt då skiten kommer ut. men jag är helt ovetande vad som har hänt! *se bild* (Vill helst inte ha några elaka kommentarer om såret och min skötsel av häst! Då det sköts varje dag, tvättas noga och såret är finare nu är på bild, tagen för ett par dagar sen.. Men läker det inte snart så ska vi kalla på veterinär! Han är inte längre svullen och det varar knappt ingenting nu! Tänk på att fotot är taget för 4 dagar sedan!)
tack så mycket! =)

tezzie
0

Snygg som vanligt =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Thorsson
0

Tack så mycket! :)

Thorsson
0

Kan någon fixa in mitt inlägg på ridning. Min data är seg och jag måste råkat klicka på "islandshästar" av misstag. Såg detta nu!

tezzie
0

Vad ville du ha fixat??

Thorsson
0

Mitt inlägg har hamnat på "Islandshästar"-kategorin av misstag. Skulle vilja ha den på "Ridning" istället då det var tänkt så! =)

tezzie
0

Done :-D

Hakimi
0

Härligt, så skoj är det när allt går bra! =D

Mandysan
0

#4 Observera att jag skriver detta i största välmening. :) 

SÅdana sår behöver medicin, jag ser det inte som ett bra tecken att det varar, tvärtom.. Här skulle vetrinären fått komma ut direkt, antagligen skulle det bli boxvila dygnet runt och pencillin. Speciellt när det sitter på ett så känsligt ställe. Och såret behöver luftas, ta av lindan och be vetrinär skriva ut kortisonsalva. Ridning är det inte tal om.

men detta är givetvis bara vad jag skulle ha gjort  om det var Foxen som hade ett sådant sår ;) Har tyvärr fått se hur illa sådant kan gå…

Mandysan
0

#4 Observera att jag skriver detta i största välmening. :) 

SÅdana sår behöver medicin, jag ser det inte som ett bra tecken att det varar, tvärtom.. Här skulle vetrinären fått komma ut direkt, antagligen skulle det bli boxvila dygnet runt och pencillin. Speciellt när det sitter på ett så känsligt ställe. Och såret behöver luftas, ta av lindan och be vetrinär skriva ut kortisonsalva. Ridning är det inte tal om.

men detta är givetvis bara vad jag skulle ha gjort  om det var Foxen som hade ett sådant sår ;) Har tyvärr fått se hur illa sådant kan gå…

Thorsson
0

#12. Jag förstår. Men då det läkt så fint av sig själv, och de har nästan slutat vara, svullnaden är nere osv.. Blir det inte bättre måste vi ta ut veterinären! Helt klart. Men vi avakar? lite som sagt pga hur det läkt med rengörning osv. Det är en kompress han har, denna kompressen andas och används endast för att hålla flugorna borta!

Då det är de som sagt att det är helt OK att rida, så litar jag på det, säger veterinären (om vi tar ut någon) att han ska promeneras ellr sådant, och ingen ridninge, så självklart. Litar på dom som yttrat sig, och då han är pigg och glad så tror jag itn det är någonfara. Hoppas du förstår att jag inte vill göra något för att skada min bästa vän, men då han inte verkar lida utav att bli riden med såret osv.. så kommer jag nog fortsätta med lugna skritt och trav turer. :)

Thorsson
0

#10. tack så mycket! :)
#11. ja, de är riktigt härligt! :)

Mandysan
0

#14 Förstår att du inte vill göra din häst illa :) Jag ville bara påpeka det att det kan gå väldigt illa med sådana sår och skriva hur jag skulle ha gjort. :)

Thorsson
0

#16. Jo, jag vet. :/ Och ska såklart ta ut veterinären om det inte blir bättre.

jn84
0

Kul att det blev en lyckad dag med hästen :)

Jennies förra foderhäst, Rapidash, hade ett nästan exakt likadant sår förra året på betet. Det satt precis ovanför ögat och hon hade ut veterinär flera gånger utan att det blev bättre. Till sist var vi in till klinik och röntgade och då visade det sig att det var en lös benbit som var tvungen att opereras ut.

Håll koll på tempen på din häst, den skvallrar ganska bra om hur såret mår. Fast det vet du säkert redan :)

Thorsson
0

#18. Ja, urkul! =) Usch då, låter inte kul! s: Ska kolla tempen :)

Scandi
0

jag hade tagit bort kompressen o satt ngn  fet salva  så d inte kommer skit i, så att det andas ordentligt:) finns d inte ngn nu jodopax salva?

Thorsson
0

Vi använder Jodopax gele, kankse det du menar? =) Det bara rinner, det fastnar inte ordentligt det är därför vi har kompressen, och sedan då för att flugorna inte ska kunna nå såret:)

Peppe
0

Ni har väl inte jodopax på ett öppet sår!?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

jo?

Scandi
0

nä jag menar salva, beror ju på hur pass djupt/öppet det är nu.  Det finns sårsalvor. Ny bild tack?

Thorsson
0

Ska se om jag kan ta en ny bild idag,

Scandi
0

man kan ju spola det med koksalt lösning för att få bort skiten, inte bra att tvätta med för mkt jodopax.

Thorsson
0

okey, men jag ska se till att fixa bild, om inte minnet sviker, så får ni se, :)

Molla
0

Mina Tips:
Tvätta såret varje dag så länge det såsar med koksalt (sårtvätt) eller vanligt tvål och vatten. Såsar det mycket, så att huden under börjar bli irriterad, lägg på ex vaselin som skydd där. På själva såret skulle jag lägga ett tjockt lager aloevera salva (propolis är jättebra) eller helosan. Men då vill det till att såret inte är för djupt (tänkte om det behövde sys). Det är ju ett svårt ställe att linda om, och jag kan tänka mig att han vill klia sig där när det börjar läka… svårt. Men att ha det öppet kanske funkar?

Hästar dör inte av lite sår. Och att sätta in antibiotika i tid och otid är ju inte att rekomendera (med tanke på resistenta bakterier).

elin
0

skulle helt klart ringt vet.

/Elin

Peppe
0

Jodopax ska inte användas på öppna sår, vet du vem VV är som har Cassandra? Hon fick världens utskällning av veterinären när hon använt det på ett sår. Hon hade gjort allt mycket värre med jodopaxen än det varit om hon låtit bli

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#28. Var kan man köpa propolis? Ne, tror inte att det beövs sys. Inte så djupt.

#29. Vi ska göra det. Vi sak göra det så ska vi ta, vaccination, och munkoll samtiidigt!

#30. Jag vet vem VV är, :) Detta ser fint ut, nu kör vi utan jodopax men med kompress =)

Marster
0

Har också hört att man inte ska ha jodopax på öppet sår då det fräter.

olympiathurfjell
0

va kul

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Molla
0

#31 http://www.foreverliving.se/sv/hem Där är produkterna iaf. återförsäljare finna väl överallt! =)

Kan starkt rekomendera propolisen, heat lotion, sårtvätten och vanliga aloevera cremen!
(propolisen sitter bättre än vanlig genomskinliga aloe cremen, därför passar den djur bättre!!!)

joooossan
0

Va kul att allt går bra ! Lycka till i fortsättningen :D

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Thorsson
0

#32. Vad ska man annars ha jodopax till om inte till sår?
#33. Tack så mycket!=)
#34. Tack för länken ska kika!
#35. Tack så hemskt mycket =)!

Ska ringa Sara Nyman (veterinär) och höra med henne, får se vad hon säger. Såret läker fint, men läker för snabbt, så ja.. varet stannar inne istället för att komma ut.

lisette
0

#36 det är främst till infekterade sår man har jodopax - om ens då.

min jodopax använde vi till stalltvätt förra året.

Thorsson
0

#37. Okey :)

Hästen har ingen feber,

underbaraste
0

Om såret läker fint och hästen inte har någon feber låter det ju inte nödvändigt att ta ut vet, att ringa är ju därimot gratis och dom kan ju ge bra råd om vad du borde göra.

Thorsson
0

#39. Såret läker för fort, så vi är rädda att varet ska stanna inne, istället för att komma ut. Vi klämmer när vi trättar rent osv, men han är fortfarande svullen och ömmar lite. Vi ska ta ut veterinären, för han ska vaccineras och så ska han få sina tänder kollade! Såret behöver ändåså kollas av en veterinär,

carrrrrooooo
0

#40 det låter som en bra ide:) alltid bäst att vara på den säkra sidan.. sånna sår kan bli väldigt otäcka om man inte behandlar..

Thorsson
0

#40. Ja exakt, även om vi ville vänta för att se om vi kunde behandla det så betyder det inte att veterinären inte ska komma ut och kika! =)

carrrrrooooo
0

#42 Precis låter väldigt klockt:)

Molla
0

#40 Om ni tar bort skorpan varje dag när ni tvättar kommer såret att läka innifrån! =)

carrrrrooooo
0

#44 bra tips:)

Star
0

Min förra medryuttarhäst fick extrema sår på sommaren som inte gick o läka förrens hösten. efeteråt fick vi veta att det var såkallade sommarsår. Har jag för mig rätt så e det att det bor pyttesmå larver i såret. det vi fick göra var att göra rent såret o så hade ägaren ått utskrivet nån sorts pencelin som skulle sprutas i såret.

lisette
0

#44 gäller att få bort allt svallkött med bara.

Thorsson
0

#44. Det är det vi gör. Men har har svullen så det verkar vara var kvar, även om det inte kommer något när vi lämmer det vi kan! =)

Molla
0

#47Ska man ta bort svallkött så måste man ju använda skalpell och de bör ju inte vem som helst göra. Jag har aldrig haft problem med svallkött på sår som inte stått öppna i flera månader, då kommer svallköttet. På ett vanligt sår som Thorsson´s behöver man inte tänka på det.

#48 Är han mycket svullen? För en liten svullnad är ju normalt vid ett sår. Sen vet ni ju inte om han har smällt i skallen när såret uppstod, kan ju vara svullen av den anledningen också. Håller ni såret öppet, tvättar varje dag och håller det fritt från flugor kommer det att läka fint!! Men håll koll på feber och om såret blir värre ist för att läka! =) (väller det ut var när ni trycker förresten?)

lisette
0

#49 gnugga med gröna sidan på en disksvamp när du rengör såret så får du inget svallkött.

Molla
0

#50 Usch låter verkligen inte skönt. Det skulle jag aldrig göra. Vi har 25 hästar, och har under flera år haft ungefär så många hästar, och har aldrig besvärats av svallkött.

lisette
0

du ruggar ju upp såret o får bort all död hud, sedan läker det innefrån. blir jättebra.

Thorsson
0

#49. Jag tycker det, men men.. Jag är så nojjig och förvärrar allt, då han är min bäbis, men på bilden är det en pil och en ring, i ringen är han svulle och ner mot ganachen *stavning* Sedan lite vid sidan av såret! Vid ringen så tycker jag det är mycket svullen, för istället för "hålan" där så är det typ rakt. Kan se om jag kan ta bild, snart! Det kommer var blandat med vätska gör det, så inte rent var. Sedan blöder det lite. Han har inte haft fber änså länge, den kollar vi morgon och kväll!

lisette
0

men alltså, om det fortfarande är svullet o varar efter en vecka så måste ni ju ta ut veterinären.

Thorsson
0

Åker till kiniken på Måndag!

bonde
0

Hur har det gått? Har du varit på kliniken idag?

Thorsson
0

Finns en tråd som heter " Hemma från veterinärbesöket!!=)" där finns lite info!