Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1699 ggr
carrrrrooooo
0

Pullarträns??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla=) jag har ett 9årigt varmblodssto som är väldigt het av sig=) hon har ett tredelat bett och jagv vill inte använda mig av något starkare bett.. men tror ni att jag skulle få bättre kontroll över henne med ett pullarträns??.. när används ett pullarträns?? har inte hört så mycket om ett sådant.. någon som kan hjälpa??

Evelinaesbjornsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett av mina Fjordston är otroligt het. Hon är mer fullblod än fjording trots att hon är helt ren. Vi använder 3 delat på henne. Men blir hon allt för het går vi in med pessoa. Det är ett bett där du kan kontrolera styrkan genom att flytta sidstycket från stora ringen till en liten ring över. Samt kan du flytta tyglarna från den stora till två andra ringar. Dock blir bettet otroligt starkt om du ha sidstycket längst upp oh ryglarna längst ner.

Använder D-bett på en annan av mina fjordingar men oftast använder jag Pessoa då hon är en bvestämd häst som gör som hon vill om man ej ha kontroll.

Jag & Juni på bilden.

Denna kommentar har tagits bort.
Evelinaesbjornsson
0

Datan dampa därför blev det 2 lika dana :S. Ursäkta.

carrrrrooooo
0

hehe ingen fara.. men har du testat att använda pullarträns eller vet du något om det??.. vill inte använda ett starkare bett eftersom hon är ganska känslig endå.. för om man använder starkare bett så stegrar hon sig:S vill att jag ska ha kontrol utan att använda ett starkare bett.. kan pullarträns hjälpa??

carrrrrooooo
0

putt

Akerberg
0

Nej, jag tror inte det gör någon skillnad. Den har ingen bromsande effekt, det är bara något som folk har fått för sig. I andra länder heter den kryssnosgrimma och mexikansk nosgrimma.

Rid mer dressyr för att få hästen att lyssna på dig (ska jag säga… som har dragkamp varje ridtur på den svarta…)

Pessoabett är inget bra någonstans, använd inte det, prova hellre ett kimlewick/jaktkandar eller ett pelham (rakt!) med dubbla tyglar (inte delta, då kan du får du stångeffekt hela tiden, men har du två tyglar kan du ta i stången när du känner att du behöver det)

MLphoto
0

Jag har hört att remontnosgrimman är bra för heta hästar. Men vet inte hurvida det stämmer. Råder dig verkligen inte till att betsla upp, träna mer i stället o ta hjälp av en duktig dressyrtränare.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Spiritinthesky
0

#7 remontnosgrimma är bra om hästen lägger tungan över bettet (: jag har det på min D-ponny, då han lägger tungan över bettet och mestadels springer rakt fram när han blir för pigg. jag har Pullar på paddie, hon är mkt mkt pigg och det funkar jättebra (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

sophiia
0

kan det finnas nån orsak till att hon blir het då? rädd eller något sådant för ibland kan det misstolkas. islänningen jag rider får tråkigt och sticker ibland han måst4e man hålla igång så han får tänka hela tiden, försök med det, gör serpentiner när du går på raksträckor osv.

carrrrrooooo
0

tack..!!..

#9 hon blir het för att hon tycker det är så roligt att dra iväg..!!.. man ser att hon är glad..=) får träna och träna=) så kanske det hjälper:)

vill inte ha ett starkare bett..!..

MLphoto
0

#8 Jo iza jag vet, men jag har hört att det är bra för heta hästar också ;)  Men som sagt, hurvida det stämmer har jag inte en aning om.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

exitingsvillemo
0

Kimblewick bettet är super och blir inte starkare om du är mjuk i handen, det är mycket kedjan som gör det.

Jag hade ett kulbett till mitt fullblod, som hon gick jättebra på! Samma sak där, bara du är mjuk i handen.

Är hon känslig i munnen tycker jag att du ska undvika tvådelade bett då dessa borde räknas som mkt skarpa eftersom det kan vika sig vid tygeltag och "peta" hästen i gommen.

Ett rakt bett är det "mildaste" för en hästmun, det ligger alltid rakt, kan inte vika sig. Kan varmt rekomendera filmen "BETSLING" av Anders Eriksson.

Prova även att släppa ner bettet lite i munnen på henne… Läng sidostyckena. Att det ska finnas två rynkor i mungipan är en MYT, varför låta hästen gå med förhållning hela tiden? Vilket det ju blir om bettet sitter för högt, det gör att när DU tar i tygeln för att göra en "riktig" förhållning, måste du ta i hårdare bara för att få effekt.

Hoppas att du förstod mitt virriga inlägg :O)

carrrrrooooo
0

#12 jodå jag förstår=) men som sagt vill jag nog inte byta bett eftersom hon endå lyssnar bra på detta bett förutom om hon drar iväg i travet eller i galoppen.. jag har 3-delat bett nu.. jag tänkte om pullarträns skulle vara bra för en "het" häst??:)