Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1364 ggr
Lotties
0

Går ner i vikt

Hej, min islands häst som är 27 (?) börjar bli smal han är pigg i övrigt men han börjar bli smalare nå tips på foder som gör honom "fetare"?

Ledin
0

äldre hästar går lätt ner i vikt du ska ge han fetare foder, men samtidigt ska han ju inte bli överpigg heller. Korn,matolja,kli jag har gett ett sto extra mycket av korn o olja o det hjälpte henne hålla hullet bra på vintern sen fick hon lusern o fritillgång på hö hela natten. Går din häst ute så ta in den o ge den extra mat.

gejsa
0

Har du kollat tänderna? Går hästen på bete nu bara? Kan ju isf behöva stödutfodras med protein.

Alex
0

Vad får han nu, och hur mycket? Jag skulle starta med lusern, väldigt proteinrikt och hjälper de flesta hästar med hullet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotties
0

han äter ca 2 dl betfor om man mäter i torrt 5 dl korn 2 havre olja foderjäst  2 gånger varje dag och går i stora hager med mycket gräs han är ganska kräsen av sig och vill inte äta allt te.x lusern och hö vill han inte ha på sommaren bara gräs

Lotties
0

#2 ja jag har kollat tänderna och vetten säger att han aldrig har sett så fina tänder på en så gammal häst

Lotties
0

Putt ^^

Pia-Lena
0

Stöper du kornet?

Lotties
0

#7 nej det gör jag inte .__.

Ledin
0

hmm han får ju rätt bra ändå å tänderna var ju fina…. ger du hel korn lr krossad det går iaf att öka den.

Lotties
0

#9 Han får hel korn :) vi har testat att öka och då äter han inte upp allt :/

Mandysan
0

#10 Hel korn är inte lämpligt hästfoder då kärnan är så hård så hästarna inte kan tillgodose sig näringen. Så jag skulle byta ut det mot krossadkorn om det är möjligt. :)

Lotties
0

#11 elr jag tror det är hel korn det är min mamma som köper och jag har inte kollat riktigt om det är hel :S