Går ner i vikt
Hej, min islands häst som är 27 (?) börjar bli smal han är pigg i övrigt men han börjar bli smalare nå tips på foder som gör honom "fetare"?
äldre hästar går lätt ner i vikt du ska ge han fetare foder, men samtidigt ska han ju inte bli överpigg heller. Korn,matolja,kli jag har gett ett sto extra mycket av korn o olja o det hjälpte henne hålla hullet bra på vintern sen fick hon lusern o fritillgång på hö hela natten. Går din häst ute så ta in den o ge den extra mat.

Har du kollat tänderna? Går hästen på bete nu bara? Kan ju isf behöva stödutfodras med protein.
Vad får han nu, och hur mycket? Jag skulle starta med lusern, väldigt proteinrikt och hjälper de flesta hästar med hullet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

han äter ca 2 dl betfor om man mäter i torrt 5 dl korn 2 havre olja foderjäst 2 gånger varje dag och går i stora hager med mycket gräs han är ganska kräsen av sig och vill inte äta allt te.x lusern och hö vill han inte ha på sommaren bara gräs

#2 ja jag har kollat tänderna och vetten säger att han aldrig har sett så fina tänder på en så gammal häst

Putt ^^

Stöper du kornet?

#7 nej det gör jag inte .__.
hmm han får ju rätt bra ändå å tänderna var ju fina…. ger du hel korn lr krossad det går iaf att öka den.

#9 Han får hel korn :) vi har testat att öka och då äter han inte upp allt :/
#10 Hel korn är inte lämpligt hästfoder då kärnan är så hård så hästarna inte kan tillgodose sig näringen. Så jag skulle byta ut det mot krossadkorn om det är möjligt. :)

#11 elr jag tror det är hel korn det är min mamma som köper och jag har inte kollat riktigt om det är hel :S