Simma med häst??
brukar lägga mig över hästens rygg me händerna om halsen, blir ju ingen speciell tyngd i vattnet precis, sen så flyter man ju ganska så bra när man ligger så o har inprincip ingen kontakt me ryggen som arbetar förfullt. Men de e ja de ^^
jag tycker att man borde underlätta för hästens rygg när den simmar och flyta med liksom, med ett stadigt man-tag :O)
Sitter man gränsle över så hamnar ju din vikt över vattenytan vilket gör att du blir "tyngre" och trycker ner hästen…

Vi motionssimmade hästar en sommar i början av det glada 90 talet. Då tog vi tag i grimman och satte våra fötter på bogen… Efter en del träning så kunde vi styra ekipaget ordenkligt. det var tider det *ler drömskt* När jag nu simmar med häst det blir inte långt och inte ofta, tar jag tag i manen och "flyter" bredvid. Sitta på nej det skulle jag inte.

man ska ju inte sitta på hästar när de simmar har man hört. när vi var o badade med calle för ngt år sedan så försökte jag simma brevid, men det kändes så pass farligt brevid hans plumsande ben att jag satt på honom sen.
Jag har bara simmat med häst en gång och så släppte jag benen och höll i manen och flöt med över hästen.
Det är ingen fara att sitta på hästen när den simmar, bara man vet hur man ska göra för att underlätta för hästen!
Det beror väääääääldigt mycket på hästen hur man ska göra i sim-situationen? Men som de flesta säger, lägg dig över hästen, du väger inte mycket i vattnet, och håll i dig så gott det går.
Kan ju säga att jag har lyckats få två ponnyer, som BÅDA två är lika knasiga. När min arab kommer ut på djup, blir han som en cross eller något, som står på bakhjulet o åker i full fart! Han försöker nå botten genom att stå på bakbenen, och ramlar då nästan baklänges. Då är det ända för mig att hålla i mig och driva som fasen frammåt, haha. xD
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
#7 min häst sjunker först ner för att se om hon bottnar:P sen skjuter hon upp och börjar simma när hon fattar att hon inte gör det hehe..
#8 Asså :P Undrar om min gör något liknande då.. fast jag tror att han verkligen ogillar att komma ut på djupt vatten, han blir nervööös. (haha araber ;D) men han liksom drar ner bakbenen jättesnabbt, troligen för o se om han når botten? XD sen liksom "stegrar + hoppar" han fram, hahaha knasboll xd
MVH

Vilken bra tråd! Tänkte skapa en själv nämligen :)
Vi har ju bara varit ute och plaskat med hästarna hittills men det vore kul att simma med den.
Jag har förstått hur man gör i själva simningen, men hur styr man? Vi kan bara simma rakt ut på vårt badställe, och det vore ju förargligt om man inte lyckas vända hästen till att simma hemåt igen?
#10 Precis så har vi det också, liksom rakt ut. Men vi brukar göra så att precis när det blir djupare och det är simdags, trycker vi fram dom så dom kommer en bit ut, sedan styr vi lite som i en rund cirkel, så att vi kommer tillbaka upp strax igen =) både skönt för hästar o människor om man är osäker att simma för länge/mycket/allmänt. Att inte göra dt för länge o för svårt :) dt är bara att styra lite med tygeln, dt brukar funka.. benen bryr dom sig inte om så mycket, och lite svårt att använda dom när man ska flyta med xd
MVH

Rayhan har jag inte vågat ens försöka simma med än, men hästar som jag har ridit tidigare har jag stannat på ryggen på medan de har simmat…
Har också hört att man inte ska sitta kvar på ryggen när hästen simmar, men aldrig varför.

man ska inte sitta på en häst när den simmar ^^ kanske beror på att man trycker ner hästen när man lägger hela sin tyngd på den…? dom borde ju verkligen kämpa efter luft då "/ man ska hålla i manen (och tyglarna, det är nog n bra idé) och flyta bredvid hästen, då riskerar man inte att fastna bland hästens ben…

#13 Men hästens rygg är ju under vattnet, så det blir ju att man liksom flyter ovanpå den. För de hästar som jag har simmat med har det iaf inte varit några problem (som jag har märkt) att ha mig på..
#14 det är skillnad att sitta gränsle över med hela tyngden, och att flyta över hästens rygg, med hela din kropp i vattnet.
Försök själv att simma med ngn som sitter på dig och jämför med att ngn flyter efter dig

Sist jag badade med hästen jag hyrde över sommaren så simmade han inte utan kändes som han galopperade i vattnet (??) Lr ah, svårt å förklara men han liksom åkte upp som om han stegrade så hela halsen kom över ytan sen ett galoppsprång, sen "stegring" osv.
Jag tror inte han gillade att "simma" om jag ska vara ärlig, plaska gick därimot bra :)
#16 Precis så gjorde min b ponny, welsh, och liknande gör min arab som jag skrev i inlägg #9 & #11. Typ hoppar, det gjorde welshponnyn, och araben han springer på bakbenen, HAHA XD tror inte heller han gillar att simma precis :P men är man ökenhäst så är man..
MVH