boggie vs enkelaxat
ni som både kört boggie och enkelaxat, är det någon märkbar skillnad?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jag har inte körkort men andvänt båda två. Så här tycker min man som har kört dessa transportet. Boggin var något stabilare men vart besviken på att den var svajig, jag trodde att man skulle slippa det men det gjorde vi inte. Nu körde vi endas 1 häst i den kanske den blir stabilare med 2? Sen tycker han att det kan kännas säkrare med att det e 2 däck om det blir punka på vägen. Ska vi köpa en transoprt ska vi ha en vanlig dels är den billigare o man kan då lägga ut den extra slanten på annat tillval.

En boggi är mer stabil på vägen men svår att backa och du kan aldrig dra fram den för hand för den är för tung.
En enkel är billigare i däck. :)
#2, Jag har dragit fram en boogie för hand, o jag är inte speciellt stark :P
Har förövrigt inte kört släp själv, men det märks en tydlig skillnad endå, boggien ligger väldigt mycket stadigare på vägen än ett enkelaxlat. :-)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Ett enkelaxlat släp är lättare att flytta för hand och rullar även lättare bakom bilen vilket ger lägre bränsleförbrukning. Smidigt och "billigt" helt enkelt.
En boggie är stabilare och har bättre komfort för hästarna men rullmotståndet med 4 hjul gör att den blir tyngre att dra och även tung att flytta för hand. Lastkapaciteten är ofta större men om man endast har B-körkort kan man ändå inte dra ett tungt släp även om man har en bil som klarar det.
Vi har "äkta" boggie på vår transport vilket ger en otroligt bra komfort i släpet på dåliga vägar.
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

#3# Ja, jag orkar inte det iaf.
o vad är en äkta boggi? #4?
På en äkta boggie rör sig axlarna oberoende av varandra vilket gör att det alltid är ett hjulpar i marken även på en gropig väg. På en "vanlig" boggie kan axlarna inte röra sig utan det är mer ett släp med fyra hjul där hjulen alltid är på samma nivå, om du förstår vad jag menar?
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
#8 - förtydligar det du skrev
Om man kör nerför en trottoarkant med en "äkta boggi" så rullar varje hjul nerför kanten för sig, med en "tandemaxlad" så kommer ena hjulet hänga i luften tills båda når marken.
Det behöver inte alls dra mer bränsle att köra med boggisläp jämfört med enkelaxlat, om de ligger bra bakom bilen. Det är snarare vikten bakom bilen och släpets luftmotstånd som gör att det drar mer bränsle.
Sen angående backning så vill jag inte påstå att det är svårare att backa med boggisläp än med enkelaxlat, bara annorlunda. Det som skiljer är att det är lite "trögare" att få boggisläpet att svänga eftersom man måste få däcken att glida i sidled på underlaget, i och med att de inte är svängbara. Det är bara en vanesak.
Boggisläp är normalt bara marginellt tyngre att dra rakt framåt/bakåt för hand, däremot är de svåra att svänga - av samma skäl som vid backning.
Jag själv kommer aldrig köpa något annat än släp med äkta boggi i framtiden, har ett sådant redan nu. Boggisläpet är stadigare för hästarna att stå i och fördelar vikten på ett bättre sätt.
/yrkeschaffis
Svår fråga. Jag har kört både och. Om man inte utgår från lastkapacitet mm så…
Har i flera år hyrt transport för att köra Manda o Tösen till o från bete. (Snälla hästar att köra) Kört både med enkelaxel o boggie. Så det har varit x antal olika transporter.
Alla har varit olika. Vissa enkelaxlade har legat hur bra som helst andra vingliga. Likadant med boggie ( fast dom är ju lite stadigare). Har kört med 3 olika volvos under åren.
Har märkt att det skiljer sig mycket mellan märken mm på transporten och i kombinationen bil o transport. Så jag kan inte säga om det ena är bättre än det andra. Är så mycket som spelar in.
Har även kört många olika hästar i transport under åren i travstall så det är inte bara mina jag har erfarenhet av.
Tog M o T som exempel eftersom jag vet hur dom är att köra i transporter.
Jag tycker att boggiesläppen följer bättre, På vårt släp känns det nästan som man kör utan någonting,.
Ett tomt boggisläp som inte har "äkta boggi" blir väldigt skumpigt bakom bilen, men med last i märks inte skumpandet.
aha så den boj vi körde va allså inte en äkta boggi se där jag bra svarat :) därför jag itne fick en wow kännsla antar jag.