Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 910 ggr
Evelinaesbjornsson
0

Oönskad :'(

Efter att min pappa köpte Juni som då var ett 3årigt Fjordsto till mej fick jag reda på att Juni hade allvarliga problem. Men jag ska berätta allt från början så att ni förstår vad allt handlar om mer.

Tvilling systrarna Josefin och Jenny hade fått en Fjording av deras föräldrar. Lina som hästen heter blev allt tjockare och tjockare. Och dom trodde det berodde på maten så dom jobbade hårdare och hårdare med Lina. Men en dag fick familjen en chock. Den 13 Juni 2002 fick Lina ett föl, ett stoföl. Det visade

Evelinaesbjornsson
0

Oj förlåt de blev nå fel..

Men det visade sej att Lina var tjuvbetäckt. Och ingen hade fått veta nått. Det kom  så plötsligt att dom inte visste vad dom skulle göra. Fölet fick heta Juni iaf. Jenny & Josse blev rädda för Juni då hon började bli väldigt dominant. Efter detta fick hon sina allvarliga problem: hon bestämde och lät ingen få bestämma över henne.

Efter 3 år fick jag Juni i julklapp. Juni hade vart väldigt svår att rida då hon sparkade bakut osv.. Oh det var hon även nu när jag fick henne.

Men nu när jag haft henne i 3år och fått till henne till värdens snällaste häst så kan man inte fatta att hon ha vart en livsfarlig häst. Juni sparkade mycket, hon slängde av ryttarna en efter en. Och hon slet sej ofta när man skulle ta in henne från hagen. Och när hon sprunget om en så pass att man var nära rumpan så sparkade hon.

Att sparka gör hon än idag om hon sliter sej. Men det har blivit bättre och bättre. Nu har hon blivit en jätte arbetsvillig häst som inte bråkar alls när man rider/kör. Hon är helt ny. Hon är min favvohäst.

Men många som känner till Junis bakgrund är mkt rädda för henne. Även fast dom ser mej på tävlingar och det går jätte bra så tror dom det bara är tillfälligt. Men dom förstår inte att hon är helt omställd. Från livsfarlig till bästa hästen nånsin. Skulle aldrig sälja henne för 1miljon ens.

När hon kom till mej var hon helt emot att jobba. Hon kunde inte hoppa 40cm ens. Nu är hon den arbetsvilligaste hästen nånsin och jag har hoppat 110cm med henne. Hon är helt förändrad :').

Guggeflickan
0

Vad kul att lyckats med henne Skrattande

Bilder?

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

bell
0

Det är så roligt att höra sådana här historier där häst o ryttare passar ihop :)

Fortsätt så Glad

tantnett
0

Underbart att läsa om, fick nästan en tår i ögat.

Lycka till vidare på er färd tillsammans.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

carrrrrooooo
0

shiit vilken bra text att läsa=) det var jätte roligt att läsa om er..!!.. lycka till med träningen och jag vill gärna se bilder..!!

Ledin
0

kanon kul att man kan lyckas vända så där på en häst :) all lycka i framtiden med.

J-Parnebo
0

ååh, jätte kul att läsa :D stort lycka till :)

Evelinaesbjornsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla komentarer :D<3. Känns jätte skönt att skriva av sej lite och dela med sej av händelser osv. Hon gick inte att rida barbacka förr då hon pront skulle testa, nu rider jag ut barbacka med henne :D. Rider henne utan träns i paddocken på vintrarna, och då även barbacka. Ska skicka in en länk på en film med mej och Juni.

Jag & Juni <3.

Evelinaesbjornsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Jag & Juni nu i vintras<3<3.  *http://youtube.com/watch?v=O4Og38YlfSI***

på bild: Jag & Juni hoppa 70cm.

Evelinaesbjornsson
0

Ni kan även kolla på en Omhoppning som jag och Juni gjorde i våras. Det är 70cm och vi placerades 1a :). http://youtube.com/watch?v=DjPNcHxGR-k&feature=related

Jenah
0

söt ponny du har :)

Evelinaesbjornsson
0

#11 tack :D.

Evelinaesbjornsson
0

#11 tack :D.