Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 794 ggr
joooossan
0

Från början till slut..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag skrev precis när jag kom till sajen har jag köpt mig min första ridhäst, har ju alltid hållt på med trav och gör det fortfarande men har fått ett tillskott. Det började dock inte som vi hoppats, vi hade 3 timmar med bil och transport upp och började köra hemifrån vid 9-tiden dvs uppe ca. 12-tiden.. Gjorde hästen i ordning och skulle lasta men då hon endast åkt stor lastbil innan blev det väl för litet helt enkelt, hon vägrade gå in. En annan sak var att hon blev dubbelt så stressad och uppjagad av transportskydden.. Jag stod med henne ute i spöregn 2 timmar ungefär, med små resultat hela tiden. Från att vägra gå mer än 2 meter nära den till att vara halft inne. Iallafall kom min kompis hem som hästen "mellanlandat" hos då hon är imp. danmark. Hon visste hur länge vi hade stått och tog fram en longerlina, vilket jag blev mindre glad över.. Men hennes mamma och pappa sade detsamma så hade inte så mycket att säga till om, hon började trycka linan mot henne och hon fick panik.

- Ta av henne transportskydden vrålade hon, de gör mer skada än nytta ! De gör så hon får panik .

Och dum som man är gjorde man som hon sa, hon har ju endå ett försäljningsstall och haft över 50 hästar så hon vet väl vad man snackade om, så motvilligt tog jag av de och visst, hon blev lugnare tills…

De gjorde ett nytt försök med lognerlinan, Dite, som hon heter, fick panik och slängde sig och hamnade med bakbenet under lämmen. Sedan är resten en gåta, hon rev upp ett 1,5 dm långt djupt sår på FRAMbenet, hur det gick till vet vi som sagt inte.. Man såg att vad senor och ben nu kan heta :/ Klockan fyra ringde vi vet. och klockan tio var hon ute, sydde såret till klockan två på natten ! Jag bodde med henne hos min kompis i en vecka och tog hand om henne, pappa åkte hem.

Nu, 5 veckor efter är allt mycket bättre ! Hon har fått komma ut från boxvilan i tre veckor till en liten sjukhage och för en vecka sedan kunde hon släppas i en lite större hage. Såret läker och läker och hon haltar inget i skitt eller galopp men markerar något i trav, dock mindre och mindre för varje dag som går..

Är så glad att det bara bli bättre, från början visste ju inte vet. om senan eller benet var skadat men nu vet vi att de klarade sig ! :) Vi har lång väg kvar men har kommit en bra bit på vägen. Jag får ut och skritta henne varje dag så är superlycklig, min tjej bli bättre ! :D

Har tänkt fram och tillbaka, ska jag skriva av mig?- nej, det behöver jag inte.. Men igår blev jag så sjukt förvånad av att såret faktiskt har börjat läka så bra och idag gick allt så bra så kunde inte hålla det längte ! :D

Hoppas ni får en fortsatt trevlig sommar !
Josefine och Dite

Josefinejumpforjoy.blogg.se

joooossan
0

Känsliga medlemmar bör inte titta, såret när vet. kom.. (Hade självklart varit hårt lindat)

joooossan
0

Känsliga medlemmar bör inte titta, vet. har kommit ut och håller på med såret..

joooossan
0

Känsliga medlemmar bör inte titta, nysytt och färdigt, spricker dock efter en vecka och blir 50ggr värre än vad det var från början..

joooossan
0

Känsliga medlemmar KAN titta ;) Dite står klar med stort bandage och klar för natten ^^

joooossan
0

Nu, Dite står i sin hage lycklig att få vara ute och röra på sig, att få ut och skritta en runda varje dag :)

lisette
0

men stackars liten. som det såg ut!

vilket tråkigt sätt att starta på. hoppas det går bra framöver när ni ska lasta henne.

joooossan
0

#6 Ja, var väl kanske inget drömsätt av starta på, men jag försöker se det posetivt och det har faktiskt förbättrat min och hästen förtroende till varandra..

Som pricken över i:et var hon OTROLIGT rädd om sina öron, något måste hänt henne i livet men nu får jag komma nära, gosa och "hålla" i dom utan att hon slänger sig panikslaget bakåt, vid tränsningen är fortfarande osäker men det blir bättre och bättre :) Är bara glad att allt går åt rätt håll ! :D 

bilden, första gången jag red henne innan skadan :) hann dock bara bli två..

Ledin
0

o vad skönt att det har läkt så fint, vad fint sytt med antar det var en mycket skicklig vetrinär. Trist att detta hände förståss men skönt att allt är helt o att hon läcker så bra o fint. Hoppas att hon snart är ridbar, jätte fin häst. Önskar att du med fr en trevlig forsättnig på sommaren :)

lisette
0

sa veterinären ngt om skador på senorna? kommer du att kunna rida ordentligt? det kan ju ha tagit ganska illa.

jag undrar dock om skydd hjälpt? de hade kanske glidit ner?

joooossan
0

#8 Jaa, känns jättebra ! Ja, duktig va hon, en väldigt ung tjej :)

#9 Den första veterinären som kom kvällen hon skadade sig kunde inte säga något men vi har haft veterinär ute när hon är hemma med mig och han sade att det inte var något med dom och att hon skulle bli återställd då hon inte haltar och har aldrig gjort förutom då markerat i traven.. Han kände även mycket på henne och det var som det skulle. Han ska komma ut i veckan igen oxå och kolla henne, men hoppas det blir bra :)
Svårt att säga om skydden hjälpt, hade hon haft dom kanske det hade blivit något annart, svårt som sagt.
Men jag kommer ALDRIG slarva med skydd, detta är något man inte vill uppleva igen :O

AusaBausa
0

Vad skönt att allt går på rätt håll…men trist start på ert liv ihop men som du säger..pysslandet har kanske gjort att ni kommit närmre varandra än ni gjort annars..:-)

Lycka till i fortsättning…

kimmoberg
0

Shit vilken gullig häst!  :O

joooossan
0

#11 Jaa :) Tack !

#12 Va kul att du tycker det :D

NinaToy
0

Vilken snygging:)

Angående transportskydd, när min ponny stod hos min kompis till försäljning hade han aldrig det iheller, dem har inte det på sina hästar och ponnyer. Jag vet inte hur jag ställer mig mot det riktigt. När han hade transportskydd hos mig trampade han ofta av dem eller försökte, när man inte hade det stod han blixtstilla. Dem hade hästlastbil, han tyckte väldigt mkt om att stå och åka i den.

lisette
0

skydden lindar kanske in en i falsk trygghet? det kanske hjälper mot slag när hästen står o sparkar. men vid en sådan här olycka tror jag inte de hjälper alls.

Johanna
0

åh vad fin hon är! :)

NathalieN
0

ååhh.. Grymt fin häst!  Lycka till :)

joooossan
0

Med tänke på skydden, kan ju tillägga att jag lindande hennes ben sista gången när hon skulle hem istället :) Pad under och fleece över, hon blev dessutom lugnare med det..
Vet inte riktigt vad jag ska säga om själva skydden, de hjälper ju säkert i många situationer men tror även som i mitt fall att de skulle gjort mer skada än nytta.. När min två-åring såldes hade de köpt skydd och ni kan ju själv tänka er hur en två-årig hingst reagerar, otäckt.. Det dröjde inte många sekunder innan han på något sätt fått av dom..

#16 / 17 Taack, va roligt att höra! :D

elinnn
0

Skönt att det har läkt ihop bra! =)

Fatiima
0

ooo, hoppas att det går fortsatt bra för er ! Aldrig kul när sådant händer, lycka till ! :D

[Zkold]
0

Åh vilken vacker häst!

exitingsvillemo
0

vilken guldklimp :O) ursnygg tjej du köpt

joooossan
0

O, tack :D Va kul att höra ! :D