Ridtravare som töltar
Någon här som har någon sådan? :)
Min lille pöjk har tydligt tölt i sig, även om den inte är ren. Vilket inte är särskilt konstigt! Han är nämligen bara riden ordentligt och regelbundet några veckor och detta (filmen) är första gången vi går fortare än skritt ute. Han har travat/töltat ett par gånger i ridhus, men inte med mig på ryggen:)
Ryggen svingar väldigt i hansa tölt, men den är mjuk och bekväm att sitta i, trots trav och passtakt. :)
Visa gärna bilder och filmer av era töltande eller passande travare! Helst ''in action'' förståss, men gärna bara vanliga bilder på gångarts travare också :) (min bild har inget med tölten att göra..bara filmen:P )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hihi härligt! :D Själv har jag ingen travare, men en töltande och passande islänning ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

I tyskland finns det tävlingar för gångartsvarmblod 

#2 Menar du inte passgångslopp?

#3 nej ridravare pass och tölt 
Min kbltravare kan ibland tölta när han är taggad.
När han är laddad, kan han ha en egen gångart, galopp i fram och trav i bak…

Jag har ju en töltande ridtravare, inget jag gillar faktiskt!
*** Kärleken övervinner allt ***

#5 Ganska vanligt hos ridtravarna med galopp fram och trav bak…
#7 Ja, men det är bara när han är laddad. När han är lugn, blir det en fin trav eller galopp.
Gillar inte heller hans "tölt", eftersom det sliter mer på hans dåliga kotor.

#8 Precis :o)
Min gamle travare töltade, litet renre än denna Crow, som vart på filmen ^^
Men det vart häftigt o rida barbacka på henne :)
jag föredrog att tölta henne framför att trava, för traven gick så sjukt fort.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag räknar med att Crow får en renare tölt, och att en ren, ärlig tölt sliter mer på en hästs kotor/rygg ehatever tror jag inte på. Det gäller bara att få en ärlig och lösgjord form. Alla gångarter sliter om hästen bär fel.
Detta är trots allt första gången vi går i någon gångart fortare än skritt ute, så jag hade varit lika glad för trav. :)

Ridtravarföreningen (iaf mitt distrikt) har haft gångartskurser, där man ska lära sig att utveckla tölten hos travarna :-) Ett litet tips att kolla upp eller lämna som önskemål på ditt distrikt :-)
Ludde han töltar också ibland…o föredrar absolut den än hans trav som är väldigt skumpig! Han har haft en tendens t galopp fram o trav bak innan men tycker den jobbats bort bra o händer mer sällan nu(förrutom i dag…)

min medryttarhäst som är en ridtravare töltar :) när man rider honom barbacka framförallt… och typ varje gång man ska sätta igång han i trav :P om man tappar balansen när man galopperar barbacka på honom så går han över till tölt ^^ <33
Min medryttar häst töltar, ibland även när han hellst inte ska, brukar ibland bli tölt istället för trav, eller så blir det en kutar trav. Han har lite svårt att gå i ridtrav ibland, men han kan det. :)
Oj vad coolt. En Connemara på min kompis gamla ridskola kunde passgång.
mitt varmblodssto töltar oxå har tyvärr ingen film..:( men det är så härligt:) hennes trav är oxå jätte skumpig så efter en jobbig trav är det jätte skönt att tölta en stund och sen gå över till galopp:) tror inte heller att det sliter.. Mitt varmblod älskar att tölta iaf=)
Har aldrig hört om en ridtravare som töltat, däremot passade min förra nordistravare ibland istället för att trava- och det har jag även hört om andra travare som gjort 

En shettis jag tävlade passade ibland, kom tyvärr inte på hur jag skulle få henne att sluta :(

Min kompis mamma shäst töltade mellan skritten och traven :) när man satte igång honom skitkul. jag försökte lära honom att gå så hela tiden :P det gick så där ^^ Han dog förra veckan tyvärr :)
Mon halvfoderhäst kan grisepass ibland när han blir sterrad t.ex. om han vill springa och jag vill skritta, då halvspringer han i grisepass istället. Tokhäst.
jag har sett flera som pass-travat och som tessie skriver dom galopperar med fram o travar med bak ser rätt dumt ut. när dom får in passgången så kan det se lite halt ut innan den fått upp farten.
Vår gamla shettis, Umil (Mille), är en baddare på att både tölta (rent) och passa. Tyvärr skedde det ibland på travtävlingar under hans tävlingskarriär. Detta var ju inte så populärt då han antingen blev rapporterad för orent trav (då han töltade) eller diskad (då han passade). Tack och lov hände det inte så ofta då särskilt passgång är lätt att se som kusk och lätt att känna som ryttare. Så du kunde kusken/ryttaren lätt korrigera det. Att upptäcka tölten är svårare för en liten ryttare/kusk på en liten shettis.
Bild på vår lilla 5-gångare.
ooh coolt en 5gångre som shettis gösses den har jag inte sett lr hört talas om att dom kan kul :) fast minder kul vid travtävling men häftigt att han kunde detta med :) Söt var han ju oxå
#25 Tack! Jo han är söt och dessutom jätterar mot alla. Vi har funderat på att ställa upppå någon uppvisning med honom för att visa att det minsann inte bara är "Isisar" som kan tölta och passa. Tyvärr har alla barn som ridit honom blivit alldeles för stora för honom lagom till att det lärt sig få honom att gå rent i dessa gångarter. Typiskt!
Tänkte uppdatera med en bild:)
Nu har vi vilat oss från allt utom skritt (tja.. inte ridit mycket alls faktiskt, dåligt med tid, men även tagit helt paus från alla gångarter snabbare än skritt) och för någon vecka sedan började jag rida lite mer igen, mest ridit ut (svårt att sammanlänka min ledighet med tränarens) och så övat lite lite på att öka farten, mest för att vi båda ska vänja oss vid att man KAN gå fortare utan att få panik :P Eller stressa. Tycker vi har gjort stora framsteg på förtroendet, vi litar mer på varandra nu. :)
Och idag lyckades jag få en bild på eländet:P Så klart inte perfekt, men definitivt något att jobba på! Jag har fått tips på hur jag ska ändra sitsen för att han ska komma upp med ryggen och hitta balansen, och eventuellt köper jag en sadel som jag inte får ont av att rida i imorgon. Så kan jag börja jobba på att slappna av själv. x)
Här är bilden iaf! ^__^
Flygande pass kan han också (ridläraren fick kolla för jag blev inte klok på det från ryggen..har ju bara töltat och grisepassat med isisar) fast det fick vi ingen bild på för kameran strejkade XD Passen var naturligtvis lika framtung och obalanserad som tölten, men det är väl en jättebra början iaf? ;)
Vill bara passa på och fråga hur pass gång ser ut? Jag vet på´t ungefär hur de ser ut men vill veta helt säkert.
Vill bara passa på och fråga hur pass gång ser ut? Jag vet på´t ungefär hur de ser ut men vill veta helt säkert.
I pass rör sig bägge benen på samma sida samtidigt.
I grisepass rör de sig ibland lite ojämnt men man kan ändå se att hästen flyttar båda benparen åt samma håll.

förut red jag en klbtravare som kunde tölta fortare än vad han kunde trava när man red han även om det inte var ren tölt. är inte så duktig på dessa gångarter men det var inte pass och inte trav och väldigt bekvämt så gissar på nån typ töltliknande:P
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein