Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1004 ggr
Nikka
0

Blötlägga kraft?

Jag har på senare tid börjat blötlägga min hästs Kraft. han gillar det och jag tycker det verkar vara lite godare. Är detta bra eller dåligt? Tappar kraften sin betydelse, eller är det bra att blötlägga i och med att hästen samtidigt får i sig lite mer vatten?

sophiia
0

spelar ingen roll, när jag jobbade på ridskolan blötläggdes alltid krafften hos de som vi gjorde mat åt till i speciella burkar. Blir ju mera lätt tuggat också. Jag är lite nojig med vatten nu på sommaren så ger till o med havren i lite vatten :P

Nikka
0

Okej! Då ska jag nog fortsätta med det ;) Verkar så torrt med bara havre och kraft i krubban + lite betfor :P

fridak
0

kastar sig hästen över kraftfodret är det väl bättre med blötlagt för att förhindra foderstrupsförstoppning? Inget i kraften ska försvinna heller. Min foderpålle får "bara" havre, mineraler och betfor, och betforn blöter ner det hela.

Mandysan
0

Jag blöter alltid kraft.

elin
0

Jag blöter också alltid min pållas kraft.

/Elin

gejsa
0

Jag brukar alltid ha extra vatten när jag gör betfor. Så det mesta blir ju blött när man lägger i betforen. Många hästar tycker ju om att sörpla i sig vattnet. Det tar ju längre tid för dom att äta också då.

Yuriko
0

Vi blöter också alltid kraft, ska tydligen var bättre för tänderna så..

Peppe
0

all pellets sväller, så självklart blöter jag all pellets. av den anledningen har jag gått över till müsli för att det är enklare

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~