Gräs/bocktygel
Jag har skaffat en så kallad gräs/bocktygel till Fantomen från Hööks.
Jag vill inte ha svar som "En bocktgel löser inte problemet" Men nu till frågan, han har aldrig haft en sån på sig så jag undrar om det är något man behöver tänka på innan man använder den?

Det här är kanske lite Ot, men hur tusan ser en gräs/bocktygel ut egentligen? Har inte hört talas om det innan jag blev medlem här!

Det är väl inte OT? Det handlar ju om en häst/hjälptygel :O

Men vet någon vad man ska tänka på när man använder en grej till hästen som den aldrig har haft?

du märker ju hur kan reagerar när du sätter på den i boxen, vet inte riktigt hur den funkar men jag antar att man kan länga och korta, ha den lång från början.

En grästygel eller som vi kallar det inom travet Nacktöm andvänder vi på heta hästar eftersom det ger tryck över nacken och man blir grymmt mycket starkare…. vet dock inte varför det skulle hindra dom från att dra ner huvudet… utom att du drar bettet uppåt istället för mot dig… men på bilden har man dubbla tyglar?! ska man bara andvända den tygeln när hästen bockar då eller?!… förstår inte… :S
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

En liten förvirrad förklaring :)
Gräs tygeln sitter fast i bett ringen, går genom nackstycket och sitter fast i sadeln. Tygeln är till för att förhindra att huvudet sänks för mycket som vid tex gräsätning. Tänk på att sadeln kan flytta sig frammåt när hästen böjer sig ned. Svanskappa kan vara en bra tillläggsprodukt.
Ha den löst spänd först och låt hästen vänja sig lite utan stress.

#6 Grästygeln är en hjälp tygel och ingen tygel som man styr med.
Har funderat på att skaffa en sån, men jag har körhäst.. hur funkar det då? fast det kanske är praktiskt då nybörjare också rider..

varför ska du ha den? bockar/slår han i vagn är ett alternativ att sätta på en slagrem

När vi är inne på slagrem här nu..måste bara höra, varför sparkar en häst som är förspänd? Är inte det lite riskabelt?
Det är väl tänkt att hästen inte ska få ner huvudet mellan frambenen/mot marken, för att förhindra den från att äta gräs/bocka.
Tycker det är ett förfärligt hjälpmedel. Om hästen snubblar och måste sänka huvudet för att få tilbaka balansen får den ett
s k a p l i g t ryck i munnen!
Vid körning är det klart olämpligt tycker jag.
#3 - Det #1 menade med OT var att hon ville veta hur den såg ut, inte att din fråga var OT. ;)

Jag har haft hästar som har sparkat för att de har blivit skrämda, stuckna av insekter, blivit överladdade, i ren protest osv. Det kan finna smånga anledningar.
självklart är det riskabelt, liksom det mesta inom hästsporten.
Det viktigaste är att veta varför hästan sparkar. Ibland kanske man kan undvika vissa situationer, blir hästen ex. överladdad så kan man låta bli att stå still och låta den springa av sig först.
gör den det i protest tar man reda på varför. är det av smärta får man åtgärda det. gör den det av tjurighet får man bryta igenom det.

#14 Ok, trodde slagremmen var som en "lösning" till dålig inkörning, något har gått fel, men man löser det me redskap istället för att ta reda på orsaken. Men då förstår jag =)

Njae, en slagrem håller inte för en häst som slår för att verkligen få ur kusken. det är mer en säkerthetsdetalj, den håller för ett par kickar. Den ger kusken extra tid att korrigera hästen eller , om det är allvarligt, kunna ta sig ur vagnen och inte bli skadad

Nu är det så att hästen bockar av ungar som går på ridskolan. Och det är mitt fel, för jag motionerar honom för lite, jag är för rädd, mest rädd att han ska bocka så dt e df jag har köpt en sån ;) Så att han kan få vara med på ridlektionerna!
Och som sagt är det mesta farligt i ridsporten så vad gör det om man har en gräs/bocktygel & den får ett litet ryck i munnen om den snubblar… Jaja, jag har fått svar på min fråga iallfall ^^
#17 Du skojar va?
Har köpt en sån för att jag motionerar honom för lite.
Vad gör det om den får ett ryck i munnen.
Som sagt, du skojar va?

#18 Nej, du missuppfattade det hela ;)
Det är ingen som kan rida honom ute(han slänger av folk ute men ej inne) så han får ju mer motion av ridskolan om han har en sån ute, barnen kanske känner sig trygga när dom vet att han inte kan bocka, nu på ridskolan låter dom bara honom stå, han får inte vara med på lektionerna längre! *Suck*
Hur tar man bort en tråd? Skulle gärna vilja det.

Kan du inte ta hem honom från ridskolan då?

#20 just nu står han i sommarhagen, alla hästar har lov.

Ok, jag fattade det som att det var just honom de lät vila och du ville att han skulle gå…