Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 435 ggr
Beea
0

Delfoderhästens namn på youtube?

Det är så att jag är delfodervärd på en häst. Jag har lagt ut en del filmer på youtube från när jag rider hästen, men nu säger hästens ägare att hon inte vill att jag skriver ut hästens namn i filmerna. Jag har därför två frågor. För det första, har hon rätt att kräva att jag inte gör det? Och vad kan det finnas för anledningar till att hon inte vill att jag gör det? Behöver verkligen få svar på dessa frågor! Jag vill ju skriva vad det är för häst jag rider i filmerna Oskyldig

Anna
0

Nej det har hon inte rätt att kräva. Det är fotografen till bilderna/filmerna som äger alla rättigheter.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

lisette
0

fast samtidigt så får man ju vara lite medgörlig. vill hon inte ha hästens namn ute på nätet får man ju acceptera det.

kanske är det en travare så ägaren är lätt att kolla upp via namnet?

Anna
0

#2 Självkart ska man visa hänsyn och vara medgörlig - men hon HAR inte rätt att kräva något sådant ;)

Jag är alltid trevlig mot hästägare som inte vill ha sina hästar på internet och respekterar det sålänge de ber på ett artigt sätt.

annaattlid.se

lisette
0

det kan ju finnas olika anledningar till att hon inte vill visa hästens namn.

jag tycker faktiskt hon har rätt att kräva det om hon vill.

Anna
0

Enligt lagen, nej det har hon inte. Men som delfodervärd kan det ju vara en bra idé att inte göra sig ovän med hästens ägare…

Jag skulle aldrig lägga ut Windy på nätet om inte Anna (ägaren) ville det exempelvis.

annaattlid.se

olympiathurfjell
0

on har inte rätt att kräva det. Men samtidigt ärdet ju ennes häst. Har du länken till filerna??

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

olympiathurfjell
0

on har inte rätt att kräva det. Men samtidigt ärdet ju ennes häst. Har du länken till filerna??

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Beea
0

Det är ingen travare. Tack för alla svar! Här kommer en länk till filmen, tror det var någon som efterfrågade det: http://www.youtube.com/watch?v=qJwPpu-Vg7c

Maja
0

Hästens namn är nog inget ovanligt namn skulle jag tro, så om hon är rädd för att folk ska veta vem det är bör hon inte vara orolig. ;) Däremot när det står var och när hästen tävlades är det lättare att hitta "rätt" häst. Varför hon vill ta bort namnet vet jag inte, men har hon sina skäl så har hon. Dock kan man inte kräva enligt lag som Attlid säger. :)

Beea
0

Tydligen vill hästens ägare att hästen är "anonym". Får ingen förklaring till varför, men det är väl bara att acceptera Fundersam

Anna
0

#10 Jag förstår det som så att ni är på en tävling i filmen du länkade till? Hur kan hon ha en anonym häst om hon är ute och tävlar? ;) Hästfotografer m.m. tar kort, lägger ut på hemsidor - andra filmar och lägger ut på Youtube.. Sådant man får räkna med om hästen tävlar.

annaattlid.se

Beea
0

Ja, jag var på tävling i filmen och förstår faktsikt inte heller hur hästens ägare resonerar. Givetvis blir hästen aldrig anonym så länge jag är ute och tävlar med den Flört