Höjda foderpriser igen!
Fick en chock igår när jag var och storhandlade på GG och Johan Hanssons.
GG: K Lusernhack 225 kr balen.
Johan Hansson: 1 helhavre, 1 kornkross, 1 betfor strimlad, 1 vetekli, 1 Edel lusernpellets - 511 kr.
Alla 6 säckar gick på 736 kr. Som tur är räcker det drygt 2 mån till Lyrik innan jag måste storhandla igen…

Det var inte dåligt! Tur att det räcker ett tag iaf.
Det är sjuk hur mkt foder kostar nu..
Fast jag betalade bara 161 för min lusernbal när jag köpte förra gången..

Vad kostade lusern innan då?
#1 Jag har nu minskat på hacket till 3 liter/dag och lagt till 5 dl lusernpellets. Den är ju billigare och mera protein i, vilket Lyrik behöver för att hålla hullet.
#2 Lusernhacket kostade 165 kr, så en höjning på 75 kr/säcken. Från 6 kr/kg till 9 kr/kg.
Lusernpelletsen vet jag ej, var ett tag som jag köpte pelletsen. Blev nu 88 kr säcken + moms, så runt 100 kr då. Blir billigare än K Lusernpellets, den kostar nu 189 kr säcken. Lika stor säck, 25 kg.
Nästa gång jag ska ha korn och havre köper jag det av min kompis stallägare. Hon säljer helhavre för 1 kg/kg, kornkross 1.50 kr/kg. Enbart till kompisar då. Måste bara ta med tomma, hela fodersäckar bara att ösa upp maten.

Oj vad dyrt! Jag har ju inte behövt köpa något mer än groov 125 till gobban som han får en liten skopa av varje dag. Detta för att jag har så himla bra värden i mitt hö resp hösilage.
#4 Groov 125 är oxå höjd. Kostade runt 225 kr när jag köpte den i våras.
De har höjt alla Kraft-produkter, även allt spannmål.
Det är en lång tråd på Buke (foder) om höjda lusernet. Där stod det att det är så få som odlar lusern nu, därför är det höjt.
Edel Lusern är ju billig (än så länge). Sen finns det Kvarnbyfoders lusern och Green Power.

#3 vad väger en liter lusernhack?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag är glaaaaaad att vi har har bra värden i vårt hö och relativt lättfödda hästar :D miniraler är det enda som behövs, men dem får lite havre och betfor med ;) bara för att..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag handlade i fredags och då kostade 25 kg lusern hackad strå 162. Groov 125 kostade 192. Grunden kostade 139.

#8 Oj, va grooven va billig hos er! Här hos oss kostar en säck ca. 250kr……

Sist jag köpte grooven kostade den ca 190 kr. Har den också gått upp alltså?

#10 Det är vad den kostar på Åland. Ön där allt är dyrare ;)

Fy stackars er! Vad kostar hö när ni köper för vintern då?

Jag byter arbete mot hö =) Sparar mycket pengar på det sättet då vi har 4 hästar. Tror att ensilaget ligger på ca. 450 kr för en stor rundbal. Tippar på att höet ligger på 10-20kr/småbal (ca 8kg).
Vad kostar höet hos er. Betalade ju inte heller då jag bodde i Eskilstuna med annat än arbetsbyte =)

Va!!! Har du bott i Eskilstuna? Det visste jag inte. Var då? Jag bor ju i E:a. :)
Jag betalar ca 1.90-2 kr/kg för torrt hö resp hösilage som är rätt så torrt.

Här har priserna på fodret höjt med 30%, mera på vissa. Vetekliet kostade förr 8€ säcken, nu kostade den 14€.
JAg vågar knappt se hur mycket de övriga, från förut dyra foder, har höjt. Till min magra häst har jag dock inget annat val än att betala 
Jag har hört att grovfodret här i E-tuna kommer att gå upp från c:a 2 kr/kilo till 2,50 kr/kg till sommarens skörd. Detta är ju bara ett jämförelsemått så naturligtvis finns det avvikelser. Men ändå,….som en jämförelse bara.

#16# Men varför ska grovfodret gå upp så mycket då? Vad är förklaringen?
Jag var och köpte foder på Granngården idag (i Lidköping) Då kostade det:
Krafft Groov 125: 197,50 kr
Lusern pellets: 189kr
Havrekross: 84kr
Såg att lusernhack hade gått upp, 225kr.. Har för mig att lusern pellets kostade 119 när jag började köpa det..
//Diana
#17 Ingen aning faktiskt men jag tror att det har med dels att gödning och vallfrön skall gå upp men till största del tror jag helt enkelt att bönderna ser en chans att höja även grovfodret då spannmålet går upp.

gejsa-jag bodde i Ökna torp som ligger typ 1km från Prostökna =) Bodde där 2004-05, men är fortfarande ofta dit o hälsar på…

hos oss är hacket nog billigare än pelletsen har jag för mig.. får 25kg för ungefär 150 på GG

#19# Ja, att gödningen har gått upp märkte jag när jag köpte hem nyss. Sedan är det plasten och dieseln ja, man får höra mycket förklaringar av bonden. :( Tycker det är dyrt nog nu redan.

#20# Ok! Det vet jag inte riktigt var det ligger. Hur kommer det sig att du hälsar på där du bott förut? Har du släktingar kvar där?
#6 5 liter lusernhack vägde 0,7 kg när han fick det. Han får nu 3 liter lusernhack, 5 dl lusernpellets - så runt 0.6 kg.
Edel Lusernpellets är mindre pellets än K Lusernpellets, så den väger inte så mkt.
1 liter lusernhack väger väl runt 0,1 kg.

Hos oss (sundsvall) kostar groov 125 ca 186 kr, och havre kross kosstar bara 65 kr på GG vilka pris skillnade! gemfört med alla er 

Oj, synd att priserna ökar. Ridskoler kan nog få det jobbigt, speciellt med dom som redan har dåligt med pengar.

Som egenföretagare med bland annat växtodling så vet jag att både gödning och diesel kostar betydligt mer nu. Det är inget påhitt för att lägga på priset för egen räkning. Det råd jag kan ge är att försöka så långt det går köpa spannmål direkt av lantbrukare istället för svindyra ställen som Granngården. Smartast är ju då att gå ihop så många som möjligt i stallet så att lantbrukarna slipper hantera småskvättar hela tiden. Svenska växtodlare har ingen skyldighet att sponsra hästbranschen…
Håller med #27, stallägarna här odlar själva hösilage och hö, som de sedan byter med en ´bonde mot korn.. Men diesel, gödning och utsäde har gått upp massor i pris…
om jag ser till vad jag kan köpa direkt från bonden för och sen jämför det med granngårdens priser så är ju inte det i närheten!! Det är inte dåligt vad de lägger på!!