Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2127 ggr
Cilla89a
0

knepig häst att tömköra..

Min systers häst, Schrek är lite speciell, man måste vara jätteförsiktig, annars blir han lätt tok spänd. I alla fall, så tömkör jag honom endel, då han för det mesta är tokspänd vid ridningen, inte så att han blir stirrig, utan mer går med huvudet högt..
Så jag tänkte tömköra honom för att försöka få han avslappnad och söka sig neråt, han är för övrigt väldigt högrest..
Men det går inte särskilt bra, han går mest och sneglar på mig, precis som om jag i vilken sekund som helst ska slå ner honom ;)
Ibland, slappnar han av lite och i alla fall sänker nacken något, eller bara böjer på nacken, men han smyger gärna fram också, han har ingen riktigt ärlig bjudning.. Jag vill så gärna få han riktigt rund och låg i formen, dem få gångerna han går i form, går han i väldigt hög form..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

SHV-Pysen
0

Hoppas det kommer gå bättre för er då! Han har inte något bett eller så som kanske gör honom sådan eller något annat fel? Man vet ju aldrig med hästar.. Annars är det väl bara att ta det lugnt och försiktigt. Ett tips är att jobba i rundcorall och mycket ledraskap m.m så han börjar lita på dig och din syster. Då kanske han blir lugnare och mer säker i sig själv!

Lycka till!

Victoriaa
0

Eller så skaffar ni en tränare som kan hjälpa till?

Cilla89a
0

#1 fast det har inget med ledarskapet att göra.. han är jättesnäll men lite nervös och spänd, han är född sån..
vi har provat olika bett, men vi har ett vi inte testat ännu då det inte kommit, väntat 4 veckor :O

#2 hon rider regelbundet för tränare, men hoppning, vilket funkar super.. men min syster är inte alls intresserad av dressyr..

pippa__
0

Fast nu handlar det ju inte om att vara intresserad av ngt…vill din syster ha en lugn, avslappnad och trygg häst gäller det att befästa detta på marken innan hon ger sej på hinderna ju..

får jag bara fråga vrf hon inte tömkör själv? Inget illa ment, bara undra =)

Ledin
0

bra sagt där ska man oxå få en bra hopphäst så krävs det ju en som lyssnar på alla hjälper även när den blir uppstressad. Jag tycker att det e bra att du ändå jobbar med den då md tömköra tror att stort ludd på nosgrimman får dom att sänka huvet lite det kan hjälpa lite lite bommar ute får han att tänka på vart han sätter hovarna då du även kan träna detta från marken. lite volter gör den lite mjukare gör 8or.  Hur är han förövrit lugn av sig vid pyssel o sånt lr är det en häst som går på högvarv hela tiden? sen detta med bett har ni kollat tänderna?

Mandysan
0

En annan orsak skulle kunna vara magnesiumbrist.

Cilla89a
0

#4 han är en ängel att hoppa.. han är superlätt att länga och korta, och lägga rätt på hinder, dessutom är han själv väldigt hinderklok.. så att han inte går i form i dressyren gör att min syster inte tycker det spelar någon roll.. eller hon vill ju det gärna, men hon vill inte träna dressyr för tränare, hon har fått välja att träna hoppning eller dressyr för tränare då våra föräldrar inte hinner köra i veckorna, igentligen..

hon har inte kunskap nog att tömköra själv.. han är bara 5 år och tömkörd knappt 5 ggr..

#5 han är inte stressad, aldrig.. men spänd, vid ridning.. han är snäll att pyssla med och hantera för övrigt, men blir spänd om man är på dåligt humör, han är jättebra på att läsa av en..
tänderna kollas regelbundet, senaste i våras.. han går aldrig på högvarv, han är bara spänd och kan inte slappna av vid ridning..

#6 ingen magnesium brist :) han får lite för mycket magnesium i foderstaten än vad han igentligen ska ha..

Lindbygarden
0

#7 Men du rider väl dressyr så du får träna henne!Flört

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur spänner du tömmarna? vad menar du med tömkörning, går du efter eller arbetar du honom på volt?

jag skulle sätta yttertömmen som vanligt men tömmen genom en hög ring. innertömmen från din hand, genom bettet och sen till gjorden ganska långt ner . det hjälper honom att söka sig neråt.

Håll honom utåtställd i början, då fångar du upp honom. sen kan du ställa åt rätt håll när han funkar utåtställd.

sen är din hållning viktig. var rak i kroppen, håll händerna väl burna framför dig.

Funkar inte tömsättningen så kan du testa gramansättning på yttern (från din hand genom en hög ring, sen genom bettet och fäst sen i en låg ring). du kan även testa att ta en sporrem och sätta i en låg ring på innersidan och dra tömmen från din hand, genom remmen, till bettet och sen fäst i en ring där det känns bra. det är bara att pröva sig fram, de vill ha det lite olika =)

Men jag skulle börja med att fästa så som jag skrev högst upp. Peppe var väldigt spänd av sig också och körde upp huvudet så jag spände så. det bjuder in dom till att sträcka ut halsen och länga sig neråt.

Bild på Peppe när han går med tömmen spänd enligt första sättet

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild med gramanfästning på yttern

Du ser ju skillnaden i formen, att byta tömfästning kan göra stor skillnad =)

Cilla89a
0

#8 joo, jag försöker ;) Men, jag tycker det är svårt att säga åt henne vad hon ska göra, när jag inte själv vet hur han är att rida.. Jag ska sätta mig på honom någon dag.. Jag ska även be in syster prova gramantyglar..

#9 tömkör både på volt och rakt spår..
jag sätter tömmarna, som du gör i första inlägget.. ska testa det att hålla han utåtställd.. tack för tipsen :)

Ahnna
1

#9 Jag hade inte gjort så med tömmen på en häst som saknar bjudning och vill höja huvudet. Genom den tömfästningen så kan inte hästen sätta sitt huvud någon annanstans än neråt, vilket kan leda till oärlig form och stela muskler eftersom de flesta hästar som inte gillar låg form/inte slappnar av stretar emot tömmen i det läget. Sänker han huvudet och tappar bakdelen så blir det ju ändå fel.

Jag hade hellre satt tömmarna "som vanligt" (vilket JAG alltid gör, oavsett) och möjligen sänkt däckelringarna något, så att effekten blir densamma som ett par breddade händer på en ryttare. Lirka, ett steg i taget, börja i trav tills han orkar gå i form i skritt. Jag har haft liknande problem med min pålla, men det börjar lossna nu. Kraften och böjningen ska komma bakifrån, halsen ska aldrig tvingas neråt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

#12 Vilken menar du, jag skrev ganska många? antar att du menar den allra första med vanlig på utsidan och hand-bett-ring på inner?
eftersom man inte tar i innertömmen så ser jag inget problem med det. den bara "finns där", och jag kan lova att om hästen vill så kan det gå med huvudet käpprätt rakt upp ändå. som sagt kan det vara bra att ha hästen utåtställd i början för att på så sätt fånga upp den och så man inte fastnar i innertömmen. att göra som du föreslog känns mer som att tvinga ner hästen för mig.
men visst, missbrukar man tömsättningen så kan man säkert tvinga ner hästen, men jag tror nog att Cilla är så pass erfaren sen ridningen att hon klarar att se när hästen går fram ärligt eller om den fastnar i innertömmen.

Ahnna
0

#13 Första ja, glömde säga det.

Mitt sätt, alltså att ha tömmarna från bettet till tömringen till handen, är väl inte tvingande på nåt sätt? Eller menade du att ta i innertömmen med tömfästningen som du beskrev? (Tömring, bett, hand.) Vet några som tömkör så och deras hästar går alltid med huvudet långt ner, med mulen i bogen och bakdelen ett vinterhalvår efter… Skitsnyggt! *sarkasm och ironiiiij!*

Skit samma, det jag menar är att man ska akta sig för att tvinga ner huvudet och halsen, eftersom det aldrig blir rätt form då. Men det vet du säkert, skriver bara allmänt. Vem Cilla är eller vad hon kan vet jag inte, så mitt svar är inte menat som en pekpinne till just henne utan allmänt. Det är trots allt några hundra som läser de här trådarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

#14 jag skrev att man skulle ha dom utåtställda i början för att på så sätt fånga upp dom så dom inte tappar bort sig, när man sen rättställer så brukar hela hästen hänga ihop, annars är det bara att göra om det. inte ta i innern alltså för då faller ju allt isär =)

Cilla89a
0

Det är knepigt, alla har ju tömmarna på olika sätt.. Men vi provar oss fram.. :) jag tycker dock det är väldigt lätt att hitta känslan när hästen går i form eller den bara böjer på nacken..

Lindbygarden
0

Har sett Anders Eriksson arbeta hästar i töm.. och wow va mkt det kan göra ..bla använda han sig av peppes tömsätt nr2 ´på en höst som gärna gick över hand samt släppte bak..

Peppe
0

#17 ja visst är det häftigt =) '
var ju på tömkörningskurs för han som utbildar på Flyinge (glömmer ju namnet hela tiden..) och det var ganska många hästar med så man fick se många olika sätt att spänna efter hästens utbildningsgrad, ålder och hur han hittade rätt tömfästning på just den hästen osv =)

Cilla89a
0

#17 jag tror jag sett en dvd i skolan, när Anders Eriksson tömkör :)

Cilla89a
0

Framgång :D Tömkörde idag igen, och först provade jag gramansättning, men det gick inte alls, böjde bara på nacken.. sen satte jag dem i näst sista ringen på båda sidor, lätt genom ringar och till bett.. Det gick mkt bättre, i slutet travade han med nosen i marken :D Jag blev jätteglad, aldrig sett han låg.. Han orkar dock inte i galoppen, men det kommer nog :)

SHV-Pysen
0

#20 Vad kul att det funkar för er! Alltid kul med framgångar!!

Peppe - Bra grejer du skrev där, måste testa de själv så fort jag får tömkörningsgjorden (som aldrig kommer)

[Teddy]
0

Heja Peppe! Jag tömkör på samma sätt som du! Har lärt mig av den bäste - Anders Eriksson. Visst man visar vägen framåt neråt, men om hästen går med nosen i bringan har man missat något väsentligt, nämligen framåtbjudningen!!
Förresten är jag emot uttrycket tömkörning i detta fall, arbeta i töm är bättre. Tömkörning är ju egentligen ett begrepp för att förbereda hästen för körning.

Lindbygarden
0

mmm.. det är en konstform att tömköra rätt.. (jag är ett blåbär själv) underskattad träningform av många.

Cilla_89 exakt hur satte du tömmen sa du? Skriv från hand så jag förstårSkrattande

Lindbygarden
0

eller dubblelounge som de vise kallar det*fniss*

Cilla89a
0

#23 från handen till näst lägsta ringen på båda sidor och fram till bettet..

Lindbygarden
0