Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 2510 ggr
Nordqvist
0

Jag är så ledsen... Måte sluta rida...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väldigt ledsen just nu… Gråter

Jag måste sluta rida min medryttarhäst…. Jag började rida enbart för att det var gratis! Eller ja, för att jag älskar hästar och allt det där oxå förstås! Men det var en stor förutsättning för att jag skulle kunna rida!

Och nu, lite över ett halvår senare, så bestämmer sig ägaren till hästen för att ta betalt.. 100 kr per månad om man rider en dag i veckan, 200 för 2 dagar i veckan o.s.v…. Inte så mkt pengar altså!
Men för mig som är hemma och är mammaledig på det minsta man kan få i föräldrapenning (180kr om dagen), arbetslös och med en arbetslös sambo så är 300 kr  (jag rider/red 3 dagar i vecken) i månaden mycket pengar!

Anledningen till att hon ska ta betalt är för att en tjej som ska börja rida en av deras andra hästar ska betala för skoning av den hästen och det är ju orättvist om bara hon ska behöva betala…
Självklart….

Men jag då? Som inte har några pengar att betala för? Är det inte orättvist att de ska ta henne (Hästen) ifrån mig bara för att en tjej (Som dessutom valde själv att betala!!) inte ska vara ensam med att betala!
Stallet och hästarna är min fristad, min flykt från verkligheten och det känns jätte jobbigt att behöva sluta..

Jag ska rida sista gången idag och hämta hem mina saker.. Vi skulle haft stallmöte på söndag men jag orkar inte för ingen kommer ändra sig för min skull och det känns så hemskt att sitta där och grilla och låtsas ha roligt när man gråter inombords…

Ville bara skriva av mig….

Ledin
0

nehe, vad trist o synd att ägaren inte ser att hästen trivs o du gör väll even mockning o annat arbete runtomkring. Jag tycker sånt är så snålt av ägare men vet ju vad det kostar att äga en häst o vilken tid har man inte tid får man ju skaffa en som kommer å rider-mockar-fodrar ja hjälper till gratis o som betalning för hjälpen får man rida. Jag har alltid ridit gratis men hjälpt till med allt annat runt hästarna då. Du kan inte leta efter en annan som ser att det e bara bra med hjälp i stallet. Hoppas du kan njuta av att rida idag måste vara trist o inte kunna göra det med just den hästen. :*( Men kolla om nån annan skulle uppskatta lite hjälp i stallet det brukar hästfolk gilla.

Nordqvist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kollat lite annonser och satt ut en annons.. men den här hästen var ju lite speciell…. Vi passade ihop… Även om det tog ett tag! ;)
Ja jag mockar och sköter sår, mugg och solbränna. Jag har även sagt att jag ställer upp med in/utsläpp om de ska åka bort eller så!
Och nu har jag t.o.m vart där och bara borstat och skött om hennes mugg fast hon har haft semester i 2 veckor….. Bara för att jag gillar att vara där och med henne….

tezzie
0

Kan du inte gå ner och rida en gång i veckan då för 100 kronor? Finns säkert nåt du kan göra avkall eller dra in på (typ godis, läsk el nåt).

*** Kärleken övervinner allt ***

Nordqvist
0

Jo det kan jag ju.. men det var just det att jag behövde komma ifrån hemifrån som passade så bra med 3 dagar i veckan…

tezzie
0

Men gå ut och ta långa härliga promenader två gånger i veckan, eller hör om någon i stallet vill ha pyssel-hjälp. Det brukar verkligen uppskattas i stall =)

Lägg inte av med ridningen, jag tycker själv att hundra kronor inte är någonting alls, det blir 25 kr per gång.

Nordqvist
0

Ja om man inte har 100 kr så är det mycket… men ja du har nog rätt… Men jag tycker att anledningen till att jag ska betala är fel.. Inte för att dom behöver pengar.. Utan att det är orättvist att bara en ska betala.. Men hon valde själv att betala! det var hon som föreslog det..

Och hästägaren har t.o.m sagt själv hur hon hatar att folk tar betalt av sina medryttare när dom vill ha hjälp med ridningen.. och nu gör hon samma sak själv….

gejsa
0

Fast det är ju inte mycket att ta tex 100 kr i jämförelse vad det kostar att ha en häst. När jag läser ditt inlägg känns det mer som du trotsar att inte rida och betala bara för att du ridit gratis förut.

Hakimi
0

Säger som Tezzie, rid så mycket du har råd :)
Förstår om du behöver komma ut då och då, men fråga om du inte bara får vara där och pyssla lite? Det är jag säker på att dem inte har något emot!
Annars, prata med ägaren och berätta om att du inte har råd, prata också med den andra flickan och fråga om hon tar illa upp om du inte betalar?
Lycka till!

lisette
0

att gå ut och gå är ju inte alls samma sak som att rida!

jag lider med dig. tråkigt att du ska behöva lida för detta. =(

tezzie
0

Jo, om man vill komma hemifrån så tycker jag att det kan vara minst lika härligt. Men man kan ju lika gärna åka till stallet och pyssla med hästen, det kan väl inte kosta något?

MarinaJ
0

Jag kan inte fatta hur hon som ägare kan göra så efter att själv sagt att hon tycker det är snålt då andra ägare gjort så mot sina medskötare. Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt för den hjälpen jag får av mina skötare fan att sko och betala foder måste man ju göra ändå, tycker det är en lam ursäkt att försöka stryka över det hela. Både jag och hästarna uppskattar våra tjejjor som kommer och rider pysslar och bara är med hästarna. Jag vet också hur det är att gå på lägsta nivå i föräldrapenning därför skulle jag ALDRIG ens tycka att det var ok att ta betalt av den anledningen. Jag kan förstå att dom som inte har egna barn säger att 100 kr inte är mycket men det är det. Om man ska rida 3 gånger i veckan är det 300 gånger 4 veckor ja ni kan ju alla matte men ändå = 1200 kr och får en som går på lägsta nivå på 4000 drygt är det rysligt mycket. Jag hade låtit dig rida gratis det är ett som är säkert.

tezzie
0

#11 Nu vill jag rätta dig lite ;) Jag har oxå gått på föräldrapeng och vet att det inte är roligt, men… Det var 100 kr i mån för en gång i veckan. Det blir ju bara 25 kronor per gång, och det är billigt, tycker jag iaf!

Jag skulle oxå kunna tänka mig att ta betalt för att ha en medryttare, typ skoning eller nåt. Det är inte ett dugg ovanligt där jag bor!

Lindbygarden
0

Förstår att det är jätte jobbigt!.o(

Hade önskat att jag hade någon som ville komma hit och pyssla samt rida sen när det blir dags för det.. Skönt med lite avlastning om man ska iväg på ngt samt kul att ha en annan hästtokig att snattra med.o)

gejsa
0

Jag tar 200 kr i sommar för mina medryttare i månaden. Då får dom rida 2 ggr i veckan eller mer om dom vill. Det tycker jag inte är mycket. Bättre att ta något än inget alls tycker jag. Och jag är inte miljonär precis. :(

Hakimi
0

Om jag skulle ta betalt för att en medryttare ska rida Tinka 3 grr i veckan skulle jag ta betalt runt 600 kr i månaden. Nu kommer säkert många av er säga "Det är alldeles för dyrt", men jag har en egen ekonomi att tänka på. På ridskolorna i Göteborg tar man runt 100-140 kr per lektion, och det är bara en gång i veckan. Men istället få rida 12 gånger i veckan på ett stall som erbjuder paddock, manege och bra ridvägar - tycker jag faktiskt är en duglig summa ändå.
Dessutom går pengarna direkt till stallhyran, som faktiskt är ganska dyr.

Ledin
0

Jag som är nu hästägare vill att mina hästar trivs det e a & o det gäller att skulle jag ha nån som komemr hit ska hästen trivas med den personen oxå, man ska även se till att det rids normalt inget slarv alls varken i ridningen lr i stallet. Jag är petig när jag har vart skötare lika petig är jag i dag, det ska vara tipptopp mockat ren krubba skurade vattenhinkar/vattenkopp städat överallt i stallet okej om det finns spinnelnät men golvet ska vara rent o snyggt. Jag tycker att ha ett fast pris som gejsa har 2-300kr rid o sköt om hästarna så mycket ni vill.  För andra som inte har råd att ha häst kan då ha råd med att rida o komma ut o njuta av livet med hästar. Jag har väll haft tur att känna denna kvinna som jag har ridit hos i alla år men så får man oxå se allt jobb jag har lagt ner, mocka 8 boxar, fodra,red in hästar, sopa in o utsläpp alla helger man sov på det viset fick ju hon lite helgledigt o vi är jätte bra vänner än idag.

anaprincess
0

Det är väll bättre att rida en gång i veckan än inget alls?! Och som sagt det finns säkert nått du kan dra in på? Jag fick betala 500 kr i månaden för att rida en av mina förra medryttar hästar. Och jag är student med en inkommst på 1050kr i månaden och min sambo var arbetslös, och vi har en lägenhet att betala och mat mm+ att vi båda tog körkort då. Så kunde vi fixa det så kan du. Det gäller att prioritera och planera för att få det att gå ihop. Men vill man hålla på med hästar så är det ju ingen hemlighet att det kostar, och då får man offra lite.

Buuc
0

Det är hemskt när man måste sluta rida.. Min kompis berättade idag vilken grupp han ska rida i, på min ridskola. Då insåg jag plöstligt, jag skulle säkert gå i samma grupp som han om jag fortsatte.. Nu svider det i mig hur mycket jag längtar efter Rocky, som är på sommarbete. Och hur det är att sitta i sadeln och vara en del av ridskolan.. Jag saknar det så starkt att jag inte kan förklara det. :/

exitingsvillemo
0

#15 självklart har du säkert en egen ekonomi att tänka på, men om du inte har ngn medryttare som betalar då?? Klarar du inte stallhyran då?

Har man så dåligt med pengar, kanske man ska dela sin häst med ngn annan, äga halva var och dela på utgifterna.

Varför ska ngn annan behöva betala för att DU vill ha hjälp med DIN häst som DU har beslutat att äga????????

MarinaJ
0

#19 Håller med dig FULLSTÄNDIGT! Varför ska någon som erbjuder sig att hjälpa dessutom vara tvungen att betala för sig? Jag fattar inte det hela riktigt Stallhyran , skoning , mat , och allt sånt måste man ju ändå betala

Mixie
0

Tråkigt.. Den dagen jag beslutar mig för att ha medryttare på Juni kommer inte jag ta någon medryttaravgift, jag ser hellre att medryttaren rider lektion runt 2 ggr i månaden och står för dessa själv…

//Mickan

tantnett
0

Jag har aldrig tagit betalt av mina medryttare. Visst vet jag dom som gör det men jag valde själv en gång i tiden att köpa häst och då får jag även ta samtliga kostnader.

Då jag är ensamstående så är det guld värt för mig att ha en medryttare så man med gott samvete en el två dag i veckan kan göra något annat. Tiden är ju knapp till annat då man heltidsjobbar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Lindbygarden
0

Hmmm… nu blir jag lite brydd måste jag säga..

#19 det finns ju faktiskt de som gärna vill rida ett par dar i veckan.. Tycker du då att de ska rida gratis?? Då kan ju turridningen, ridskolor etc lägga ner..

Förstår inte varför det ska vara så fult att vilja ha betalt? Både hästägaren och ryttaren tjänar ju på det?

en hundring i månaden är väldigt lite sett till vad en häst kostar att hålla i månaden..Sen om man inga pengar har så visst då är det tungt..

Men 25 kr dagen..kan man inte betala det om man nu har pengar då behöver man inte rida heller anser jag…

För mig finns det två olika medryttare

1. De som rider och på sin höjd mockar sina dagar.. betalar för sig..

2. De som hjälper till lite när som, kanske förljer med på ngn tävling, pysslar och donar.. rider gratis.

Inte sjutton ska hästägare behöva skämmas över att ta betalt… Då kan ju alla som hyr häst eller är medryttare köpa sig en egen häst..

Ska se..uppstallning inkl foder och strö kostar 3000 på anläggning med padock manege och med ridvägar. försäkring 450 hovslagare 600 kanske en 200 på extra= 4250. 4250/30= 141 (avrundat) Alltså ska man för 1 dag i veckan betala 564 kr i månaden..

Jag tror att många som inte själva äger häst förstår hur dyrt det verkligen är för många av de som inackorderar sina hästar.

Lindbygarden
0

som jag skrev tidigare så skulle jag gärna ha någon som kom hit och red och pysslade sen och jag vill inte ha betalt om jag vet att de kan hjälpa mig ibland när jag behöver det..

men de som vill ha betalt ska inte behöva skämmas för det..

tantnett
0

#23 Visst är det ok att ta betalt. En kompis till mig har avtal med medryttaren att denne betalar varannan skoning. Helt ok.

Men om man som i mitt läge behöver "slippa" hästen vissa dagar så skulle jag inte drömma om att ta betalt.

Lindbygarden
0

#25 det väljer man helt och hållet själv.. men har man råd så är det lättare att inte ta betalt..

Det är ju tungt för de som verkligen inte har råd och då tänker jag främst på yngre som inte har så många val när det gäller arbete etc utan det kanske är föräldrarna som inte har råd.

gejsa
0

#23# Håller med dig! Det är dyrt att ha häst. Och tyvärr så förstår nog inte många medryttare som inte vill betala för sig att det kostar så pass mycket.

Men å ena sidan vem tvingar dom att rida? Det är ju upp till var och en att ta betalt och för en medryttare att svara på annonsen. :)

tantnett
0

#26 Jo helt rätt alla har ju olika ekonomiska förutsättningar.

Visst kanske är man dum som ej tar betalt. Jag är inte gjord av pengar man får saka mycket för att få det att gå ihop. Men det är det värt.

Nordqvist
0

Alltså… dom ville ha hjälp med ridning och skötsel för att de inte hinner med alla hästar… Och hon sa till mig att hon inte tycker att det är  rätt att ta betalt om man bara vill ha hjälp med ridningen för att m,an inte hinner!
Skillnad är det om man t.e.x har dåligt med pengar och behöver hjälp med det! Då kan man ta betalt! det tycker jag oxå!

Dessutom betalar jag inte ens för hästen jag rider! Utan det går till skoningen åt en av de hästar som någon annan rider! Vilket jag inte tycker är rätt!

tezzie
0

#29 Är inte din häst skodd då? Den måste väl verkas av en hovslagare iaf, och det kostar. Eller jag fattar inte riktigt vad du menar med det fetstilta i ditt sista inlägg :-/

MLphoto
0

Jag tillhör de som aldrig någonsin skulle betala för att vara medryttare. För jag anser inte att det är vettigt att betala hästägaren när jag faktiskt gör honom/henne en TJÄNST, en TJÄNST som hästägaren själv faktiskt bett om. För mig är det fel. Men som sagt, alla har olika sätt att se på saken, och jag respekterar det. 

#0, Synd att det blev så, hoppas det löser sig på annat sätt!

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Nordqvist
0

#30 jag hade jätte gärna betalat om det var så att det hästen jag rider som det gällde.. men nu ska jag betala någon annans häst som någon annan rider… Alltså: Den hästen är inte deras, utan den "bara är där" typ… Och den behöver skor om någon ska rida!

och den som rider är inte jag!
Jag ska altså betala för att någon annan ska rida!

Och så säger hon nu att det är orättvist att bara en ska betala.. Men om bara en BEHÖVER betala, varför måste vi andra betala då? Det förstår inte jag….

jn84
0

Jag blir alltid lika fascinerad av vad folk tycker i den här frågan. När Jennie var medryttare på Dandelion betalade hon 600 kr i månaden för 3 dar i veckan. Min medryttare idag betalar 400 kr i månaden för 2 dar i veckan. Yessica betalar ingenting till mig, men hon lägger pengar på träningar, transporter och tävlingar.

Jag tycker det är helt logiskt att man tar betalt av sin medryttare. Dandelion skulle lika gärna kunna vila de dagar jag inte rider, men istället låter jag någon annan rida honom mot betalning. Hon vill rida, jag tar gärna emot pengar. Skulle hon sluta skulle jag klara mig utan pengarna, men att ha en häst och lån på honom är dyrt för en student. Visst har jag valt att köpa honom, men varför ska någon annan få "njuta" av honom gratis?

Hamnade lite utanför ämnet kanske, men jag blir lite trött på samma diskussion jämt. Förstår också att läget är olika beroende på var man bor. När jag sökte medryttare hade jag säkert 20 personer här och provred, alla lika villiga att betala. Varför då inte ta betalt? Och jag gick inte på högsbjudande, utan på mest vettiga person.

#0 Trist om du ska behöver sluta rida och jag tycker också anledningen verkar lite dum. Men säger som nån annan, prata med ägaren och förklara din situation. Folk kan sällan läsa tankar, man måste berätta vad som snurrar runt inne i ens huvud. Ofta förstår de mer än man tror…

Hoppas du iallafall kan rida en dag i veckan. Alla föräldrar behöver lite "egen tid". Kanske kan prioritera bort nånting annat?

gejsa
0

#33# Precis så menar jag också. :)

gejsa
0

#32# Fast jag förstår inte. Du skriver att du får betala det någon annan rider. Men du skrev att rider du en gång i veckan får du betala 100 kr två ggr 200 kr osv. Det stämmer ju inte med att någon annan rider då. Fattar ingenting nu faktist.

tezzie
0

Nu ska jag vara tydlig i vad jag tycker…

Jag har full förståelse för att detta är jättejobbigt för dig. Det är tufft när man går på föräldrapenning och har en arbetslös sambo. Man får säkert vända och vrida på varje krona man har…

Men jag tycker inte att det är fel av hästägaren att ta betalt. Du skriver så luddigt på slutet så jag förstår inte riktigt längre. Ska du betala för någon annans häst? Det verkar ju inte rimligt… Vem betalar då din häst skoning? Om du tackar nej till att fortsätta nu, hur gör hon då? Är det för din eller ägarens skull du rider? Är det för din skull så ska du betala anser jag. Det kostar det fyrdubbla om inte mer att rida på ridskola en gång i veckan. Finns det någon mer än du som rider den hästen?  

Hur långt har du till stallet?

Nordqvist
0

Jag rider får både min och hästens/ägarens skull! De behövde hjälp och jag var sugen på ridning!
Och ja, jag tycker inte heller att det är fel att ta betalt men i det här fallet tycker jag det!

Ägaren betalar "min" hästs skoning! Tillsammans med 2 andra hästar som hon äger. Det är hennes morbrors (Eller nåt) häst som hon vill att jag ska betala! Det kommer vara 2 st tjejer som kommer rida på den hästen, båda ska betala! Vilket jag tycker är ok!
Men om inte jag rider den hästen tycker inte jag att jag ska betala för att den hästen ska få skor så att dom kan rida!

Förstår du nu eller är jag fortfarande luddig? Jag är ganska dålig på att förklara! haha!

Nordqvist
0

Och hon tycker att jag ska betala för att det blir orättvist för de andra då!

Hakimi
0

Nu vill jag försvara mig lite här, jag har självklart råd med Tinka, och det är nästan som att jag skämmer bort henne. Men ni säger att medryttaren gör mig en TJÄNST? Alltså - vadå en Tjänst? Vad menar ni egentligen med tjänst, det är det jag undrar. Jag är säker på att om jag skulle haft en medryttare - att hon hade uppskattat att få rida min häst. Jag menar, om hon tycker det är kul, och om hon uppskattar det - är det inte JAG som gör HENNE en tjänst? Dessutom - alla dessa tusentals människor som lägger ut annonser om att dem kan tänka sig vara medryttare, dem betalar bra dessutom också. Om dem hade lidit av det, hade dem lagt ut annonserna? Jag skulle uppskattat den hjälp jag får, men jag begär inte mycket. Bara lite motonering, lite rykt, mockning - inget mer.
Att ta betalt är logiskt för mig, men alla tycker olika!

gejsa
0

#37# Men det spelar väl eg inte någon roll vart ägaren lägger pengarna som hon får av dig. OM hon nu vill börja ta betalt så säger du att du bara har råd med en ridning i veckan och kolla vad hon säger då.

Nordqvist
0

#39 Vad jag tror dom menar är att de som inte alltid har tid med sina hästar eller vill ha hjälp för en ledig dag eller två, som skaffar medryttare för hjälpems skull, är de som "får ut något" av det!

Medryttarna gör dem en tjönst? Eller har jag fel nu?

Nordqvist
0

#40 ja… Det ska jag göra…

[Eiram]
0

#39 det är en annan sak när medryttaren själv lagt ut annonsen och sagt att de är helt ok att betala för att rida hästen, men i Nordqvists fall är de ju ägaren som lagt ut annonsen, och sagt att dom inte vill ha betalt, utan att dom bara vill ha hjälp med att sköta och rida hästen, sen att dom kommer ett halvår senare och vill ha betalt till skoningen för en häst som inte ens hon rider, de är inte lika ok.

Hakimi
0

#43 Nej, men det jag snackade om handlade inte om Nordqvist fall. Det ägaren gjorde var fel, det tycker jag. För nu är hon ju van vid hästen och kanske har svårt att släppa den. Det jag snackar om är att dem flesta ser det som en bestraffning att ta betalt, och då skrev jag att varför så många villiga att betala då?

jn84
0

Det är lite knepigt att plötsligt börja ta betalt, men samtidigt förstår jag att ägare gör det. När Jennie började rida Dandelion betalade hon inget, då var det lite sporadiskt. Men sen blev det mer regelbundet och då kändes det naturligt att hon skulle betala.

Min lillasyster började hjälpa till med en ponny i stallet, för gratis, men sen, för att både hon och ägaren skulle känna en viss trygghet, började hon betala för "sina" dagar i veckan.

Men jag tycker fortfarande det verkar märkligt att man ska betala för att "nån annan gör det". Har du och ägaren en överenskommelse så borde den ju gälla oavsett vad som gäller för någon annan. Som sagt, prata med henne :)

Nordqvist
0

Vi ska ha "stallmöte" på söndag med grillning och så… men jag vill inte ta upp det med alla utan bara med henne.. Så vi får se hur det blir..

Lindbygarden
0

håller tummarna för att det löser sig!

Buuc
0

Jag säger bara detta:

Jag har letat efter lite medryttarhästar och de billigaste jag hittat är 600 kr i månaden för att rida 1 gång i veckan! Så att betala 100 kronor per månad för att få rida 1 gång i veckan är skitbilligt, jag skulle bli överlycklig för ett sånt erbjudande.

thilda-
0

Hon kan verkligen inte bara komma och säga att du måste börja betala! .. det är ju nästan som att ta godis från små barn..
har man lovat att man ska få rida gratis så ska man det

jn84
0

#49 Det är väl klart man kan? Med den filosofin kan man ju aldrig "sparka" en medryttare heller? Men jag tycker fortfarande att anledningen till förändringen är fel.

MarinaJ
0

Jag tycker att det hade varit mer OK att ta betalt redan från början eller om hon haft mer vettiga skäl.

MarinaJ
0

Nordqvist vars bor du?

Nordqvist
0

Norrtälje, 7 mil norr om sthlm!

Det har kanske löst sig! Jag får bartala 200 kr i månade och rida 3 dagar som vanligt, förutom att jag bara rider "min" häst 2 dagar i veckan och en dag rider jag den där hästen som behövde skor…
Eg. vill jag ju inte det, men hon behöver röra på sig och ja jag vet inte ens varför…

Men jag och sambon pratade lite och vi bestämde att jag kan betala 200 kr i månaden. Han sa att han inte ville se mig ledsen! <3
Vi får helt enkelt bara dra ner på allt annat "onödigt" som lördagsgodis och så…

MarinaJ
0

GUD va roligt för dig :P

Nordqvist
0

Ja vekligen! Att han brydde sig SÅ mkt om min ridning (och lycka) trode jag inte så att han kunde offra en pizza elelr två! ;)
Det känns ju lite, men bara jag får rida så kan jag låta bli att äta godis! Flört

lisette
0

lite nyttigare blev det med! ;)

JoJos
0

Jag har betalat för att rida någon annas häst Och skulle aldrig göra de heller.. Har aldrig tagit betalt av medryttare o kommer inte göra de heller.. de e jag som behöver hjälpen,varför ska någon annan betala för de?? snarare jag som ska betala den som hjälper mig…

olympiathurfjell
0

Det tkr jag är lite fel igentligen. För när men rier nåns annans häst så hjälper man till och ger ägaren en "tjänst". Det är liksom som om man skulle betala  för att hjälpa till

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

tessa
0

Orkar faktiskt inte läsa hela tråden Räcka ut tungan - men blir ändå nyfiken - om man tycker att några hundra i månaden är (för) mycket pengar - hur gör man om hästen skulle skada sig under ritt eller dyl. vem betalar ev. vet.vård mm - du eller ägaren?

tessa
0

#57758: Ja eller så vänder man på myntet och ser det som bussigt av en hästägare att låna ut sin häst till någon som kanske inte har råd, tid eller dyl att ha sin egen… Man får då tillgång till något som man egentligen inte har möjlighet till… ;)

Maja
0

Lustigt, jag var ute på tur med mina medryttarstons ägare igår och så kom vi in på detta ämne under turen. Vi kom in på hur det kom sig att jag hade börjat där och nu när jag ska "sluta" så sa jag att det kommer bli svårt att hitta nya hästar, i.o.m. att min ekonomi kommer att vara starkt begränsad. Hon sa "Jag blir inte klok på alla de här som ska ta betalt. Jag vet inte vad jag skulle göra om inte du kom och hjälpte mig, så fort jag fick höra av ***** att hon kände en tjej som hade ridit islandshästar och nu var utan häst så blev jag jätteglad. Du gör mig en jättestor tjänst! Tack för att du finns!"

Jag har inte betalat för någon av mina medryttarhästar någonsin. De enda gångerna jag har betalat är när jag red på ridskola. T.o.m. där fick jag rida massa extra gratis. "Jag hjälpte ju till, så varför skulle jag betala" var det som gällde där. :P

Men visst, nu betalar jag inga pengar. Dock betalar jag i annat, d.v.s. jag köper småsaker till stallet och hästarna. :)

CarCar
0

Jag har aldrig haft några krav på att betala till medryttarhästar jag har haft. Däremot valde mina föräldrar att göra det då de tyckte att det var värt pengarna istället för att rida på ridskola. Själv har jag inte krävt något av mina medryttare sålänge de hjälper mig, men ska de ha hästarna som sina "egna" så tycker jag att man kan ställa upp och betala en del även om de gör mig en tjänst.

Lindbygarden
0

va härligt att det löste sig!!Skrattande

AusaBausa
0

Vad skönt det löste sig!  Lite godis avstår man gärna från om man får rida!!! :-)