Kolla här ni älskare av PRE
Textstorlek
Spanske Quintillo blir stomme i aveln med PRE-hästar i Vä. Bara tre år ännu, med ett huvud som är ganska fint. Betydligt tyngre huvuden är rastypiskt godkända. Sabina Björkman putsar upp den nyanlände.

Spanska importer i Vä

Publicerad: 26. Augusti 2006 04:30
Vä
Något försenade anlände de, hästarna från spanska Toledoprovinsen, till svenska Fenix Park i Vä. Några timmar efter ankomsten fick vi möta 3-årshingsten Quintillo, och titta på flocken om elva hästar som kanske för första gången någonsin går på gräs.
Kli i pälsen efter en lång resa med många uppehåll. Så här blir man enklast av med det.
Den spanska flocken är van vid sandhagar och hö. I Vä möter det ett helt annat liv, i lösdrift, på gräs. Och med vatten. I pölar! Bilder: TOMMY SVENSSON
- I Spanien går de i sandhagar och äter hö, förklarar George Hultgren, som influerats av spanskt liv och spansk kultur.
Det återspeglas i hans verksamhet på Fenix Park, och han är numera också frälst på den spanska hästen Pura Raza Espanola, PRE.
- Ibland kallas den andalusier, men det är för lättvindigt, menar George. Det är noggranna regler som gäller för stambokföring av PRE, även om det säkert finns PRE-hästar i Andalusien också.
I den spanska flocken finns fyra fölston, dräktiga och med föl vid sidan, två tvååringar och en ettåring. Ytterligare två ston med föl vid sidan kommer att dyka upp framöver, från ett annat stuteri.
- Min spanska kontakt har hjälpt mig med import och urval. Genom denna kontakt har jag också fått priser som hade varit betydligt dyrare om jag handlat på auktion, fortsätter George Hultgren. Meningen nu är att han ska bygga upp sin egen avel med Quintillo. Hingsten kommer så småningom även att få bekanta sig med anläggningens welshston, varav fem är nyligen importerade från England.
- Jag vill gärna pröva att korsa fram en bra D-ponny.
George Hultgren berättar att han fastnade för den spanska hästen för att den är så lugn, och klok, har ett sagolikt lynne. Och han berättar att PRE-hingstar också används i lipizzaneraveln, för att lätta upp en ganska tung ras.
Precis som lipizzanerna föds de spanska PRE-hästarna mörka, och ljusnar med ålder. Skimlar är väldigt vanligt, men andra färger är också godkända.
Fenix Park i utkanten av Vä kommer att ha Öppet Hus i samband med Bodagarna, som infaller snart.
- Folk får gärna komma hit och titta på hästarna, säger George Hultgren.
Gunilla Ingels
044-18 55 58
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Hur törs dom! Jag menar om dom är vana vid hö bara och så släpper dom alla på betet.
Jättefina hästar annars.
fina!
ja, klart en chansning, men va skönt för dom! dom måste verkligen känna sig överlyckliga, båda hästarna och ägarna

ooh va fina såndär sku ja vela ha.. :)

Åh PRE är så vackra! Nån som vill skänka bort någon??? hihihi