Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1249 ggr
emsems
0

ang bilar

igår var jag och provkörde och köpte en Saab 95 (-98, 2.0 turbo) av en provatperson från övik (själv från umeå).

vi provkörde en liten sväng för försökte testa lite olika saker, tex nita osv. den kändes och såg helt ok ut så vi gjorde köpert och jag började köra hemmåt. efter 4mil på E4 så började bilen spruta ut blårök och tjuta. ringde en vän som trodde det var turbon som gett upp. eftersom jag ändå betalat 55 papp så tyckte jag att detta var inte vad jag betalat, då jag trodde bilen var hel!

så vi bogserar bilen tillbaka till säljaren som tycker att vi kört sönder bilen och det är inte hans problem, vill inte alls ge tillbaka pengar eller något. efter mycket bråk så kom vi överens om en lösning att vi lämnade 5000kr i pant, fick igen 50, och lämnade bilen. han ska lämna in den för felsökning och om dom säger att det är vi som kört sönder den så tar vi den, annars får han behålla den. (om det inte får avgöra så ska vi dela kostnaden för lagning och sedan bestämma).

får han göra såhär? han påstår att man ine kan lämna tillbaka om man köpt av privatperson.. vad ska jag göra?

hjullan
0

hum. låter skumt, lägger den av på vägen hem så är det ju nåt han lurat er med.. vänta o se vad de säger. men det är ju bra att ni fått tillbaka 50 000 iallafall.

men det låter faktist lite konstigt att det blir rök o att bilen ger upp sådär om det är turbon, för den ska funka även utan turbo, eftersom turbon bara kopplas in ibland när man accelererar. hur lät tjutet? försök beskriva så bra du kan.

kemikal
0

Blårök kommer det ju om turbon lägger av och bilen ändå försöker använda den. Men man kan köra utan turbo om den är trasig, om man är försiktig med gasen. Har inte själv varit med när turbon gått sönder, men har kört bil med trasig turbo.

hjullan
0

jo det va det jag tänkte.. men tänkte mest på att de behövde bogsera bilen.. då måste den dött ? eller.förklara ems! :D

kemikal
0

Just det, frågan…hade ni skrivit ett kontrakt? Konsumentverket kan ge besked om regler kring köp annars, men jag tror det är svårt att få köpet att gå tillbaka, såvida ni inte blivit lurade, att bilen definitivt varit trasig innan köpet. Men jag tror inte ni blivit lurade, om det nu är turbon, sånt händer. Men vänta på besked från verkstaden, det kan ju vara något annat, och jag är ju knappast någon expert.

kemikal
0

#3 Eller så var de bara försiktiga och ville inte göra skadan värre :) Men ja ems, förklara gärna… :)

emsems
0

nej, bilen dog inte, men vi ville inte försötöra något mer!

ljudet lär bara när man gasade, och det lät typ som om man sprutar spolarvätska när det är slut vätska… typ.. haha!

ang kontraktet så stod det "i befintligt skick"… tyvärr betydeer det ju inget.. men vi har nu skrivit nytt kontrakt, så jag hoppas att det löser sig… =/

hjullan
0

okej.. då va det som kemikal trodde :D då kan man ju hoppas att det bara är turbon. det går ju att fixa.

i värsta fall så har du ju förlorat 5000 spänn. men bättre det än 55.. vad skrev ni i nya kontraktet då?

kemikal
0

Ah, som jag tänkte alltså.

Det låter ju som turbon på beskrivningen tycker jag…som sagt är det sådant som kan hända utan att bilen varit skadad innan. Så jag tror ni är fast med bilen… Men kolla vad felsökningen ger för resultat, och du kan alltid kolla med konsumentverket. Och kolla hur det är med försäkringen, vems ska täcka skadan (om det finns en förs. mot sådana skador på bilen).

emsems
0

vi skrev så här, att om felet går visa är efter vår körning så tar vi bilen och får laga den själva.

om det är något han borde vetat om, och medelat oss, så får vi igen våra pengar och han behåller bilen.

om det inte går visa, så delar vi kostnaden för lagningen och vi tar bilen.

känns ändå så rättvist som det kan bli. hoppas jag!

hjullan
0

det låter bra! lycka till ems.

lisette
0

jag har för mig att det gäller öppet köp i x antal månader även som privat person…

emsems
0

lisette! jag trodde åxå det… eller iaf 1 månad… mer än 1 timme iaf!! man han påstod att det inte var så..

lisette
0

kolla upp det för allt i världen! ring till typ motormännen eller konsumentverket!

kolla med folket inne på volvo valp eller niva.. det är en massa gossar, de borde veta.

emsems
0

håller på kolla där med =)

ska inte förlora denna fejd!

emsems
0

fick svar av konsument:

"Tråkigt nog gäller inte något skydd i konsumentlagstiftningen, eftersom ni handlat av en privatperson. Lagen gäller endast mellan en enskild konsument och en näringsidkare (alltså ett företag). Då har ni haft en treårig reklamationsträtt på ursprungliga fel.

Då det gäller köp mellan två privatpersoner gäller det att vara extra noga. Vid köp av bil från en privatperson kan man dels be att få läsa besiktningsprotokollen några år tillbaka, då ser man om bilen haft anmärkningar  och dels om mätarställningen verkar vara korrekt.
Via bilregistret kan man få fram tre senaste ägarna till bilen och
kontakta dessa för att höra om de haft problem med bilen.
Motormännens Testcenter AB, som bl a finns i Umeå, är en bra tillgång om man vill kolla bilens skick innan man bestämmer sig.  Det kostar inte några stora slantar."

gejsa
0

Oj vilken otur ni hade då. Tur att du fick tillbaka 50000 kr iaf. Du får nog leta efter dom andra uppe i det blå tyvärr.

MiaMaria
0

Tyvärr finns det ju mkt lurare även inom bilbranchen (om inte fler än i hästbranchen…) Vet du vem/vart han ska lämna in bilen på "kolla"? Så det inte är någon som är partisk tänkte jag…

Blårök bildas när bilen överkonsumerar olja, vilket den gör när turbon går sönder. Har själv varit med om det där men inte på personbil utan på lastbil…

Maja
0

Vi har en Saab 95 där turbon gick sönder för drygt 1 år sedan.. Det gick på 15 000 och det var ju inte såååå himla passade eftersom vi var i Nyköping då, på väg mot Italien (bor i Uppsala).. ;) Vi skulle precis svänga av motorvägen, för att äta lunch då det bara smällde till och tjock, vit rök flödade ut från motorhuven (eller hur det nu stavas.. Jag är inte så bra på bilar!! ;))

Sedan så har vi väl fått lämna in bilen 3-4 gånger till, pga knäppande ljud från motorn, krånglande bromsar, fel på displayen (den där det står hur långt du kan köra, klockan, temp. etc.).. Allt har väl gått på 40-50 000 sammanlagt.. Det hade jag ju kunnat köpa häst för ju!! ;)

Sandra
0

Det är tråkigt att lagen är som den är. Just det att det inte gäller mellan två privatpersoner när en affär sker.

Hoppas det löser sig med bilen!

CBA
0

Det är väl lite som när man köper en häst….gör man ingen egen besiktning så får man köpa bilen i befintligt skick och har därmed köpt "grisen i säcken" och händer det nått inom kort tid så är det bara att gilla läget.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Maja
0

#20 - Vi köpte våran bil på en bilfirma.. :P Besiktigade den innan vi köpte den, men allt kom ändå.. :(

emsems
0

#18! 15? oj så dyrt… vår mekaniker skulle fixa jobbet för 1000kr, och då tillkommer bara turbon.. (ca 5000kr som ny, billigare begagnad)

NinaToy
0

Tycker du skulle varit lite mer uppmärksam innan du köpte den som CBA skrev. :P Har själv här hemma en Audi, en Toyota, en Golf, en Camaro, en Cadillac och en Cougar - och jag det kostar. :P Toyotan och Golfen är de enda som är billiga att hålla, Audin går sönder hela tiden. :P Och de amerikanska bilarnas bensin ska man inte ens tänka på, speciellt Camaron som tävlar.

kemikal
0

Ja, eran överenskommelse efteråt är nog så bra som den kan bli i den situationen tycker jag. Och det var som jag trodde med köp från privatperson, tyvärr. Att kolla bilen med Motormännen innan köp är ett bra tips för framtiden, tror det ligger på en tusenlapp ca… Men man kan ju alltid ha otur också, som juve säger.

CBA
0

#21 Det är nog maximal otur. Tyvärr är det ju så att bilarna som görs idag inte håller lika bra som de gamla bilarna tycker jag. Den mesta tekniken sitter i databoxen och börjar nått gå sönder där så är man rätt såld.

Jag har en SAAB 9000 CS 2,3 -92 som har gått 28000 mil snart den är fortfarande fräsh men att det börjar komma småsaker men som eg är bagateller och som går att fixa på egen hand.

Maken hade en SAAB 9000 turbo -86 som för 2 år sedan fick åka till skroten. Den hade gått hårt på banträffar och hade över 35000 mil i motorn. Den fungerade fortfarande men att turbon hade gått sönder så den laddade inte som den skulle men det som gjorde så att den fick åka till skroten var att den började få stora rosthål överallt i golvet som var för mycket att fixa.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

emsems
0

ja gamla är nog bättre ;) har en gammal MB som är från 89. den går bra som tusan! vi ville dock ha en lite fräshare bil =)

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pappa tycker att Saab är skräp som mest går i sönder. Alla har sina olika erfarenheter och åsikter men han är väldigt kunnig, har byggt denna bilen som jag skickar med fotto på. :P