Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1612 ggr
Cilla89a
0

höst avmaskning?

såg på Japp idag, att han fått sånna gula ägg.. om jag inte minns fel är dem från styngflugan?
när ska man avmaska mot dessa?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

tezzie
0

Man brukar väl säga att man ska avmaska mot styngflugelarver innan första frosten kommer? Men jag vet inte riktigt säkert…

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Jag skulle vänta med att avmaska tills jag byter hage efter betet!

*** Kärleken övervinner allt ***

jn84
0

Nä, man ska väl avmaska efter första frosten? Efter att det har varit lite minusgrader. Annars sitter ju flugorna kvar på benen och tar sig in i magen igen.

Peppe
0

Efter frosten avmaskar man mot stynglugan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

tack så mycket :)
vad för preparat ska man ha? vi använder noromectin, men jag har för mig att det skulle vara nått speciellt som tog styngflugans larver..

lisette
0

noromectin är väl mot styngflugan+

hufi
0

detta är nog första året som mina hästar inte har ngr frön på sina ben efter styngflugan. eller är det för tidigt för dom? Minns inte riktigt.. skönt o slippa,så svårt att få bort

lisette
0

såg äggen häromdagen på brago. =(

Cilla89a
0

#6 så noromectin tar styngflugan? det är ju super, har några förpackningar hemma, så då kan vi använda dem..

lisette
0

Indikationer
För behandling av följande parasiter hos häst:
Stora strongylider: adulta och arteriella larvstadier (L4) av Strongylus vulgaris och adulta och vävnadslevande stadier (L4) av Strongylus edentatus samt adulta Strongylus equinus.
Små strongylider, adulta:Cyathostomum catinatum, Cyathostomum pateratum, Cylicocyclus ashworthi, Cylicocyclus elongatus, Cylicocyclus insigne, Cylicocyclus leptostomum, Cylicocyclus nassatus, Cylicocyclus radiatus, Cylicostephanus asymetricus, Cylicostephanus bidentatus, Cylicostephanus calicatus, Cylicostephanus goldi, Cylicostephanus longribursatus, Cylicostephanus minutus, Cylicodontophorus bicornatus, Gyalocephalus capitatus.
Lilla magmasken: adulta Trichostrongylus axei. Springmask: adulta och larvala stadier av Oxyuris equi. Spolmask: adulta och 3:e och 4:e larvstadiet av Parascaris equorum. Fölmask: adulta Strongyloides westeri. Trådmask: microfilarier av Onchocerca spp. Lungmask: adulta och larvala stadier av Dictyocaulus arnfieldi. Styngflugelarver: orala och gastriska larvstadier av Gastrophilus spp.
Ivermectin är inte effektivt mot encysterade larvala stadier av små strongylider.

jajjmen :D

LinaN
0

Ivomectin comp ger jag efter betesgången och sen får vi se hur jag maskar senare under året.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.