Graman
Vill höra era för/nackdelar med graman.
Vad är era erfarenheter?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ska man använda en graman så ska man göra det på rätt sätt; för att visa hästen någon enstaka gång "jag vill att du ska nicka ner med huvudet såhär", och sedan släppa efter. Man ska aldrig rida med gramanen som om det vore de enda tyglar man har, utan den ska hänga löst över halsen tills man gör en förhållning.
Har sett alldeles för många som rider helt uppåt väggarna fel med inspänning, tyvärr, men det är en annan diskussion.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Förut red jag min ponny ibland på gramman för att vissa vägen ner i galoppen som hon haft stora problem med. Men nu börjar hon bli toppen fin i galoppen :)
På förra hästen åkte gramanen på emellanåt då jag var lat och inte orkade jobba igenom honom ordentligt. Höll inte hårt i den utan dess naturliga tyngd (graman i läder) visade vägen ner mot en låg form.
Nuvarande hästen har en tendens att spänna sig och stressa i galoppen. På henne funkar gramanen som en slags napp - hon blir trygg och lugn när den hindrar henne från att kasta runt med huvudet hur som helst.
Men åter. Jag använder aldrig gramanen för att "knyckla ihop" halsen på hästen eller för att hästen ska se "snygg" ut. Rätt använd av en ryttare med känslig och flexibel hand är gramanen ett ypperligt hjälpmedel för att visa hästen vägen mot en avspänd form eller för att ge en lugnande inverkan. Fel använd kan den vara som vilket tortyrredskap som helst som "låser fast" hästen i ett visst läge eller där hästen hamnar alldeles för mycket på bogarna. Detta sker oftast genom att man håller hårt i gramanen så att hästen inte får sträcka på halsen och samtidigt glömmer bort att driva igång bakbenen.
Tack för svar! Funderar på att använda extremt försiktigt på Windy för att försöka hjälpa henne hitta neråt i formen för hon har problem med formen i alla gångarter. Vill ju inte slita sönder henne genom att inte rida i någon form alls så tänkte prova och se hur det funkar… Kommer isf använda den som ni säger och inte för att knäcka nacken av henne!

Jag tycker graman är bra.. Japp har ju gått på ridskola hela sitt liv, och i princip aldrig gått i korrekt form.. Och inte jag heller fick till det.. Jag red med graman på träningarna och efter 4 gånger gick han klockrent i alla gångarter, sedan dess har jag aldrig behövt använda graman..
Så jag tycker absolut det är en väldigt bra hjälptygel..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#5 Windy gick ju också på ridskola ett tag och jag har bara ridit henne i form i skritt än så länge - efter veckor av träning…
Tycker du jag ska prova och se hur det funkar? Hon är nyss igångsatt efter fångkänningarna så jag ska bara prova i skritt först och funkar det bra testar jag i trav också. Man känner tydligt på henne när hon faller fram på bogarna så jag tror att det kanske kan vara en bra idé att prova?

#6 jag tycker absolut du ska prova :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus