Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2517 ggr
lisette
0

kollamasken

har funderingar på att ta träckprov på hästarna för att se vad exakt jag behöver maska dem mot, om det ens behövs.

vilken tid på året ska man ta provet? innan eller efter första frosten?

gejsa
0

Om du tror eller har sett ägg från styngflugan så ska du alltid maska av hästen när första frosten har kommit. Då behöver du inte ta träckprov. För i det provet ser dom ändå inte om din häst har styngflugans ägg i tarmen.

Men har du inte sett några ägg på frambenen på hästen så kan du ta träckprov för att se om det behövs maskas av mot dom andra maskarna.

Men därmot på våren. Då kan du ta träckprov strax innan du ska avmaska normalt. Då får du veta om det överhuvudtaget behövs maskas av.

Annette
0

Jag har inte sett några ägg alls i år på mina hästar.

gejsa
0

#2# Nej, det har konstigt nog inte jag heller. Trodde att dom skulle komma när det var så varmt. Men dom kanske dog av värmen. hehe

Isf ska nog jag också ta träckprov iaf på två av mina fyra för att se om dom behöver avmaskning. Eftersom deras magar slås ut av medlet.

Ja_det_är_Kiara
0

Ägg från styngflugan har vi inte haft sen 87-88 någon gång, vad jag har hört så är den ganska ovanig nuförtiden förr fanns den alltid i mängder både bog och ben kunde bli prickiga. Flugan lägger sina ägg där också kliar det på hästen och då får hästen i sig äggen som går igenom värddjuret/hästen. Som tidigare har påpekas har man sett ägg då ät hästen angripen och ska avmaskas.

gejsa
0

Vi såg iaf styngflugans ägg förra året på våra hästar. Så ovanligt tror jag nog inte att det är. Sedan var det väl förrförra året. Undrar om dom kommer vartannat år? För det stämmer när jag tänker efter. Fundersam

Fast hästarna ska inte avmaskas förren det blir kallt helst i okt för då har äggen hamnat ihästen och då dödar man dom. Inte mitt i vintern heller för då aktiverar man dom i stället. Gör man det tidigare så finns dom ändå kvar lite grand på benen ev och då slickar dom i sig några ändå.

[slo]
0

Okaj, oktober… Måste man välja medel själv, eller får man hjälp med det när man skickar in träckprov? :)

gejsa
0

Slo! Har du sett ägg på din häst? Isf behöver du inte ta träckprov. Då har din häst garanterat ägg i kroppen.

Men har du inte sett ägg, då kan du ta träckprov. Det beror på hur mycket din häst har. Har hon tex bara 30 EPG så behövs det inte avmaskas osv. Du får se vad hästen har först.

hjullan
0

om man ser ägg, då borde man väl fatta att det är ägg eller? för jag vet inte hur de ser ut, men har inte sett nåt som liknar det heller. så jag kanske också borde kolla masken?

Ja_det_är_Kiara
0

I vissa delar av landet är styngflugan utrotad och jag bor troligen i ett sådant område, för några ägg har jag inte sett på evigheter. Om alla sköter avmaskning så är det tydligen möjligt att utrota styngflugan. Insekter rör sig normalt inte över så stora områden, synd att det inte finns några medel mot blinningar som är lika effektiva.

#8 det ser ut som små gula prickar, det är lätt att tro att det är frömjöl från någon växt men det är ägg som kliar lite och så slickar hästen och för i sig äggen och flugan kan utvecklas utan värddjur dör flugorna ut.

gejsa
0

Dom går inte heller att borsta bort. Dom sitter fast.

lisette
0

kan ju berätta att i skåne så finns de varje år ivf… mina gossar har på benen och jag försöker få bort dom…

så, i vinter när frosten kommit ska jag avmaska? med vilket medel?

Peppe
0

nu har jag lite frågor och jag har inte läst hela tråden (är trörr ikväll).

1. finns nån hemsida för det här "kollamasken"?

2. vart skickar man det

3. vad kostar det?

sen lite andra saker jag läste i dom 3-4 första inläggen.

1. Peppe har haft enormt mycket ägg iår, alla hästar i stallet har de.

2. man kan väl ta prov även om man sett ägg? kan ju vara bra å veta vad som mer finns därinne…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

jo en sak till kom ja på nu. när avmaskar ni och med vilket medel?

gejsa
0

Många frågor där peppe. Ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.

hemsida finns ja. http://www.kollamasken.nu/?sida=kontakt

och http://www.vidilab.se/?sida=nyhet&id=8

Du kan nog få dom flesta svar om du läser vidilabs hemsida.

Peppe
0

tackar

gejsa
0

Det var så lite så. Skrattande