Strålröta
Hur märker man att hästen har strålröta? Och hur behandlas det?
*** Kärleken övervinner allt ***

det luktar ILLA, och strålen "vittnar sönder" och alldeles mjuk och geggig..
finns många olika behandlingar, jag har hört att man ska klä hoven i tjära? har aldrig själv haft en häst med strålröta..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Luktar illa som sagt.
Har aldrig haft det själv på Lyrik, fast han har alltid sulor i fram. Brukar typ 1 gg i veckan spruta i utspädd jodopax under sulorna för att hålla ev röta borta.
Hovis brukar behandla röta.
Det stinker för det första. Sen vittnar den sönder i kanterna (tar du och skrapar lite försiktigt med hovkratsen så smulas det sönder).
Jag har penslat på tjära var 4:e dag med gott resultat, mellan varven även baddat med jodopax (späd för hudlösning).

pålle får röta eller rötliknande när det är mycket blött ute. det vittrar sönder och kan öven gegga lite och luktar. Jag sprayar med ÖoBs hovspray.

Oftast så ser man att strålens mittfåra blir djupare och längre, upp mot karleden. Tänk hälspricka, modell svår. (Gör ONT!) Har alltid behandlat sånt med jodopaxlösning som man dränker kompresser i och drar som med tandtråd i mittfåran. Sen har jag "skurat" hela hoven med en diskborste doppad i jodopaxlösning, upprepa minst 2 gånger per dag. Tjära är ingen hit, rötan måste få luft för att torka och läka.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#4 Funkar den? Har provat den, verkar vara verkningslös…

#6 vet inte riktigt…de ggr jag använt den så har det blivit torrt i markena så jag vet itne om det är sprayen eller underlaget som gör att rötan försvinner…
#7 Har bara använt den en gång, än så länge. Verkar funka bättre med utspädd jodopax.