Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2515 ggr
tezzie
0

Strålröta

Hur märker man att hästen har strålröta? Och hur behandlas det?

*** Kärleken övervinner allt ***

Cilla89a
0

det luktar ILLA, och strålen "vittnar sönder" och alldeles mjuk och geggig..

finns många olika behandlingar, jag har hört att man ska klä hoven i tjära? har aldrig själv haft en häst med strålröta..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lyrik
0

Luktar illa som sagt.

Har aldrig haft det själv på Lyrik, fast han har alltid sulor i fram. Brukar typ 1 gg i veckan spruta i utspädd jodopax under sulorna för att hålla ev röta borta.

Hovis brukar behandla röta.

Mandysan
0

Det stinker för det första. Sen vittnar den sönder i kanterna (tar du och skrapar lite försiktigt med hovkratsen så smulas det sönder).

Jag har penslat på tjära var 4:e dag med gott resultat, mellan varven även baddat med jodopax (späd för hudlösning).

fridak
0

pålle får röta eller rötliknande när det är mycket blött ute. det vittrar sönder och kan öven gegga lite och luktar. Jag sprayar med ÖoBs hovspray.

Ahnna
0

Oftast så ser man att strålens mittfåra blir djupare och längre, upp mot karleden. Tänk hälspricka, modell svår. (Gör ONT!) Har alltid behandlat sånt med jodopaxlösning som man dränker kompresser i och drar som med tandtråd i mittfåran. Sen har jag "skurat" hela hoven med en diskborste doppad i jodopaxlösning, upprepa minst 2 gånger per dag. Tjära är ingen hit, rötan måste få luft för att torka och läka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lyrik
0

#4 Funkar den? Har provat den, verkar vara verkningslös…

fridak
0

#6 vet inte riktigt…de ggr jag använt den så har det blivit torrt i markena så jag vet itne om det är sprayen eller underlaget som gör att rötan försvinner…

Lyrik
0

#7 Har bara använt den en gång, än så länge. Verkar funka bättre med utspädd jodopax.