Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3223 ggr
tezzie
0

Brunst

Ja, då har man fått samtal från stallet på morgonen. Nya hästen har sprängt två hagar och varit in till Folly inatt, hon är dock oskadad men han har stora sår på baken. Det hade varit ett riktigt ståhej innan de fick tag i han. Nu måste han flytta pga att han är alldeles för hingstig :-( Han har lyckats kross två trästolpar och fastnat i tråden.

Finns det nåt man kan ge till ett sto så att hon slutar brunsta? Förutom munkpeppar? Typ hormonspruta eller nåt? Detta är ju ändå andra valacken som spränger hagar för att komma in till henne :-(

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Kanske ska tilägga att hon är jämn i humöret och mycket trevlig att hålla på med trots att hon brunstar JÄMT! Så det är inte humöret jag vill ha bukt med utan jag vill att hon ska brunsta mer normal om än alls :-(

Mandysan
0

Jag har hört att man kan sterilisera ston och då slutar de brunsta men det är ett väldigt kostsamt ingrepp som bara gör pga medicinska skäl. Såg ngt tillskott nära på GG som tydligen skulle stabilisera hormonbalans men kommer inte ihåg vad det heter..=/

SallyB
0

Har veterinär kollat henne? Kan bero på hormonstörning (ex v pga cysta på äggstockar).

gejsa
0

Stackars häst. Måste flytta pga att han är sexuellt intresserad av ditt sto. :( Går väl över med tiden när din häst brunstar mindre. Det blir ju oftast så att stona börjar brunsta mer om det kommer in en ny valack.

Lorita
0

Ta ut veterinären och kolla så hon inte har en gulkropp, det är inte normalt att brunsta hela tiden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

tezzie
0

#4 Inte är det mitt val iaf! Men å andra sidan vill jag inte ha henne betäckt varannan dag heller. Det är stallägarens nya häst och det är hennes beslut! Hur blir det när de andra stona kommer igång med sin brunst?

Och nej, Folly brunstar inte mindre. Hon har gjort detta dagligen sedan augusti 07 då vi bytte stall. Ska kolla upp henne hos vet. tack för några tips på vad det kan vara :-)

tezzie
0

Lorita: Hur kollas gulkropp upp?

gejsa
0

#6# Nej, det förstår jag väl att det inte var ditt beslut. Men jag får väl tycka synd om hästen för det?

Så den nya hästen var stallägarens? Ska hon inackordera hästen hos någon annan då?

Lorita
0

#7 Vanlig gynundersökning, det är liksom som ett ägg som inte vill gå tillbaka, ganska enkelt att få bukt med. Du behöver inte åka in på klinik med hästen.

Lindbygarden
0

man ska kunna lägga in plastkulor.. Eller ja veterinären:o)

Lorita
0

#10 det bästa är att hitta orsaken för det är inte naturligt med ständig brunst.

Lindbygarden
0

absolut men åker man till veterinären så gör de ju en gynundersökning först:o)

tezzie
0

Idag har vi byggt rejäla hingsthagar och släppt ut den stackars killen.

#8 Klart du får. Hästen kommer att säljas då han inte går ihop med någon annan av hästarna i stallet heller!

KallblodsLotten
0

Hoppas det löser sej för er båda!

tezzie
0

Lorita: kan du förklara för mig vad gulkropp eg är?

Lorita
0

Vad jag förstått är det en äggblåsa som inte tillbaka bildas utan, ligger kvar. Hästen är brunstig med samma ägg hela tiden typ.

Ledin
0

om en val betäcker är inte alls bra det kan ge inflamationer i slidan på stoet. Så helt rätt är att ta o flytta den grabben på tryggare avstånd för ston, finns det inte nån val som han kan gå med?

tezzie
0

Han går nu ensam, han är inte speciellt trevlig mot valacker heller :(

Men nu ska han som sagt få flytta så det löser sig nog!

NathalieN
0

det finns ett medel från USA. Som heter Redgie Mate, elr hur de nu stavas. Som Gör så att hästen slutar att brunsta, men så fort su slutar med det, börjar de brunsta igen.. Min kompis har det till sin häst, som brunstar mycket, så fort hon får syn på en valack :/