Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3192 ggr
Midlingur
0

Oseriös avel?

Varför väljer man att avla på hästar med okänd stam och ursprung endast för deras färg? Tycker ni att det är seriös avel eller oseriös avel?

Lorita
0

Det är väl enkelt att svara på det, det finns köpare.

Tyvärr så gör det, det svårare för oss som avlar på bra hästar med bra stam. Jag har ett tigrerat sto med (förhoppningsvis) ett föl i magen, jag kom just från hingsten och har betalat 4250 kr för att få en bra pappa till fölet. Det är ungefär en 1000 kr mindre än var ej stam hästarna kostar.

Den som väljer att köpa mitt föl, får en känd stam, ett föl efter en mamma som visat att hon både är vacker och duktig att hoppa, som tvåa i unghästtalangen 2007 och diplom 2006. Tar jag 9000 för mitt föl då får jag lika mycket betalt som den som säljs utan stam plus att jag nu riskerar att mista 4000 kr om Kiara skulle kasta.

Frågan skulle nog ställas varför är man så dum att man avlar på bra hästar med stam, det är ju mer pengar i föl utan stam, när utgifterna är borträknade.

Förhoppningsvis så finns det dom som jag, som uppskattar ett föl med stam och seriös uppfödare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mandysan
0

Min häst har okänd stam och är en import. Men trots allt väljer jag att betäcka henne. Med stöd från bla en ryttare på nationell nivå och en uppfödare med väl meriterade hästar (som har stam).

Varför?

Jo för att min häst har otroliga kvaliteter sådana som chockar alla som träffar henne IRL. Rätt matchat kommer jag förhoppningsvis få en avkomma med hennes kvaliteter samtidigt som den inte har hennes brister. En avkomma som kommer att ta mig vidare på tävlingsbanorna likaväl som den kommer att vara underbar att ha och göra med.

Men jag är även fullt medveten om riskerna med avel. Dock tycker jag att fördelarna upp väger nackdelarna. Men som sagt har jag kunnigt folk runt mig som hjälper till med hingstval osv.

Dock kommer avkomman aldrig att säljas. Det är familjens första föl och därför ska den stanna inom familjen.

Peppe
0

Skulle aldrig få för mig att avla med okänd stam! Det kan ju pluppa upp både det ena och det andra otrevliga, man vet ju ingenting om dens härstamning. (defekter). sen finns det så otroligt många fina hästar i Sverige som faktiskt har stam, så jag tycker det är ganska … ja, dumt att inte använda dom istället.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#0# Kanske för att dom flesta som gillar hästar inte bryr sig om stammen eftersom man oftast bara ska rida på den. En häst som inte har stam går att rida på lika bra som utan stam. Som tur är så vill ju inte alla få föl. För tänk, vad många fler hästar det skulle finnas då. Jag tänkte på om alla köpte med stam och började avla på.

Är så trött på denna fråga nu faktist därav mitt svar.

Annette
0

#2. Ursäkta att jag frågar, men är det verkligen en bra idé att avla på ditt sto med tanke på alla de hälsoproblem hon har?

Mandysan
0

#5 Menar du bronkiten och anemin hon har haft?

I dagsläget är hon fullt frisk och kommer förhoppningsvis att förbli. Bronkit är orsakat av miljön och såvitt forskare vet idag inte ärftligt. Sen hennes synliga skavanker (tex broskbildning i bogbladen) är orsakat av yttre våld och är inget hon lider av.

Enligt vetrinär skulle hon klara en fölning utan problem.

Midlingur
0

#4 Med stamtavlan kommer även vetskapen om vilket temperament man kan vänta sig på hästen, vilka ärftliga defekter som kan finnas och möjligheten att vara med i en rasförening.

Annette
0

#6. Jag har fått uppfattningen att du nästan aldrig kan rida henne pga att hon är sjuk eller skadad.

#7. Väldigt viktigt att känna till dess härkomst med tanke på defekter om inte annat. Vet man inte ens vad det är för ras kan det ju ploppa ut vad för avkomma som helst.'

En av våra premieringsförrättare har sagt "Det betäcks för mycket och avlas för lite". Det är väl just så det är, det finns tyvärr inte alltid en tanke bakom.

Lorita
0

#6 jag hade inte avlat på ditt sto, risken att hon ärver ner en eller flera defekter är för stor.

#4 "Bara rida på" det är ju trevligt om man kan, risken är att ostammade har just ärftliga defekter, som ger mer vet. tid än rid tid. Sen i seriösavel så duger inte ett sto med stam automatisk, heller det  krävs också att stoet i sig visar sig vara av väldigt bra kvalité.

Jag skulle aldrig sätta ett sto i avel som är sjukt på något sätt, risken att föra sjuka gener vidare är för stor. då är det bättre att köpa ett sto till avel eller låta dom som kan detta med avel hålla på med det och sen köpa friska föl som har rättställda ben mm som kommer att hålla för ridning.

Vår granne har ett sto till salu, snygg, trevlig men bär på OLW genen utan stam så är det ingen som vet (säljs utan stam) betäck henne med en ostammad skäckhingst den som vågar.

gejsa
0

#9# Du behöver inte läxa upp mig ang avel. Jag har ju avlat på min fjording som är diplomsto och godkända halvblodssto. Jag svarar för andra som gör det.

Och köper man en inriden korsningsvalack så lär man ju kolla upp om den går att rida.

#7# Det kan du ändå inte alltid vara säker på. Det är inte alltid som det stämmer. Att köpa/avla fram ett föl är som att vara med i ett lotteri. Du vet aldrig hur fölet blir i temprament ändå. Fölet kan ju ändra sig vartefter som det växer upp. Det räcker för min del att titta mest hur stoet/mamman är i temprament isf. För det är ju ändå hon som fostrar fölet.

Lorita
0

Som det Stod i senaste hästfocus om du korsar sandsten och granit så kan du aldrig få en diamant.

Varför köper då folk oprövade föl utan stam? Om hästen håller för ridning det vet du först den dagen hästen inte finns längre.

#10 ja vist och det är bra ett diplomsto är ett diplom sto, men ostammat och ovisat det förespråkar du också och det skulle jag aldrig kunna tänka mig att försvara.

Sen ser jag här också bilder på föl efter ston som aldrig skulle gå i avel, som är påtagligt felbyggda, sorgligt dör fölen kommer inte bli bättre.

Mandysan
0

#8 & 9

Alla de skador hjon har haft berodde antingen på miljön det var på ridskolan eller på tidigare händelser orsakade av yttre våld. Jag är inte dum, jag skulle aldrig riskera min hästs hälsa, men då otroligt kunnigt folk och vetrinärer har kommit fram till att hon är tillräckligt frisk så litar jag på dem.

Min häst har blommat ut och blivit en helt annan häst sen vi flyttade och vi har kommit otroligt långt på kort tid och verkligen visat sina framhovar =) Just nu rids hon dagligen med strålande resultat (dock inte av mig, då jag själv är skadad).

Som sagt jag är inte dum eller hemmablind, utan vet vad det är jag ger mig in på.

[MartinaPettersson]
0

Vi har precis betäckt vårat D-ponnysto. Hon är inte efter godkända föräldrar. Just varför vi valde att ta avkomma efter henne är just hennes sätt att vara och hennes fantastiska psyke. Jag tycker inte att en häst behöver vara avelsgodkänd för att kunna få bra och fina avkommor. Bara inte hästen har några äftliga sjukdomar osv. Och nej, med standsten och granit kan du aldrig få diamant, men du kan få något annat, kanske till och med något vackrare…

Lorita
0

#12 du är väldigt hemma blind, din häst har dåliga luftrör, hon har varit väldigt mycket halt mm. Jag avråder dig om du nu ändå tänker betäcka åk och visa hästen, det finns utställningar för ostammat och låt det resultatet vara vägledande för om du ska betäcka.

Mandysan
0

#14 Dåliga luftrör visst men det är fortfarande inte ärftligt. Hältorna har orsakats v yttre våld och är inget som påverkar henne, hon har inga ärftliga skador fortfarande…

Vet du ngn utställning som blir av i sommar? För det låter intressant :)

Annette
0

#15. Utställningar är en ren skönhetstävlan och säger inget om stoets avelsvärde. Det bästa hade varit att visa henne på avelsvärdering för ett utlåtande. Anmälningstiden har utgått, men det går att anmäla till uppsamlingen som hålls 13 el 14 september på Uddetorp.

Lorita
0

Ja, en avelsvärdering, det är nog bättre ……. men skönheten som bedöms på en utställning, utgår från en hästs användbarhet, jag har ju gått en del kurser så jag vet nog hur domare tänker.

Bronit är ärftligt, försök inte, yttre våld???? Jag så bilder på din häst och jag är övertygad om att det finns bättre avels märrar.

Sen om du tar ett lärföl, så vad gör det när vissa tar 17 föl om året mår väldigt dåligt grundmaterial.

Mandysan
0

#17 Har du forskning som visar på att bronkit är ärftligt? Efter som flertalet vetrinärer säger att det INTE är det… Bronkit beror på dålig miljö. Likaväl som hennes rygg och bog parti beror på en felaktig sadel, överbenet i bak på en spark utav annan häst…

#16 Jag får höra med stallägaren om hon ska dit, kan inte åka själv…

Mandysan
0

Sen kan jag hålla med om att systematisk avel avsedd för försäljing på hästar med okänd stam är fel, likaväl som att jag tycker att linjeavel är fel.

Lorita
0

#19 Är astma ärftligt? Om det är 10% ärftlighet vågar du ta risken? Jag valde att avstå ett köp av ett avelssto med överbett just för att jag inte vill avla på defekter. Ändå var hon utställd med 46 poäng (guld) och med bra stam.

Annette
0

#17. I Mandysans fall tror jag en avelsvärdering är bättre. Där kan hon ju få råd, eller bli avrådd, om ev hingstval, det tror jag är svårare att få på en utställning.

Linjeavel behöver inte vara fel, men det krävs att man vet vad man gör.

Mandysan
0

#20 Det är inte astma min häst har.

Lorita
0

21 det låter ju bra, men låt någon utbildad titta på hästen innan en stackars fölunge kommer till värden.

#22 nej astma har människan och din häst är väl ingen människa?

Om det är 10% ärftlighet på broniten att ett föl av tio ärver det skulle du våga?

Ett tips, innan ni köper ostammade fölungar tänk er för. Det är svårt nog att hitta rätt blan seriöst avlade föl.

Mandysan
0

#23 Utbildade vetrinärer HAR tittat på min pålla… Och det är fortfarande miljön som "skapar" bronkit, inte gener.

Hon har två tidigare föl, ingen av dem har någonsin visat tecken på problem med luftvägar och bägge tävlas framgångsrikt…. Och här sätter jag punkt för min del i denna tråd.

bell
0

Visst är det upp till oss häst ägare att avla. Själv har jag avstått från föl då jag inte har ett sto som kan bidra med några utmärkta eftertraktade kvaliteter!Pussa på andras föl gör jag därremot gärna ;) 

Trevliga och snälla hästar behövs oxå. Så visst kan man avla på älsklingen. Men att avla på hästar/ponnyer med tvivelaktig hälsa, det är *****Sjukt. Att diskutera eventuell avel med fackmän, Hästveterinärer, och dommare tycker jag visar på seriositet., beroende på hur man agerar efter åt…

För att återknyta till #0 s inlägg så tycker jag personligen att man skall ha samma utvärdering inom avel vare sig det handlar om shettisar, gräsklippsponnys, halvblod eller isabeller. Nämligen: Avel skall vara utveckling OCH förädling. Brukbarheten skall alltid vara prioritet nr ETT.

Detta är det avelsarbete som jag själv jobbar efter :) (inga föl ominte mamman är topp)

Tusen
0

Tycker det är konstigt att man vill avla på hästar utan stam. Det finns ju så många fina hästar med stam. Sen om de är renrasiga eller korsningar är väl en smaksak. Men utan stam tar man en uppenbar risk.

Alla gör väl som man vill i slutänden men jag kan heller inte förstå att man köper en häst utan stamtavla, över huvudtaget. Alla har ju en mamma (sto) och pappan (hingsten) lär ju finnas i närheten så då är det ju bara att blodtypa om man inte är säker.

Dessutom tycker jag att varje uppfödare skulle krävas på böter om de inte anmäler födda föl. Då skulle dessa oseriösa uppfödare minska i antal skulle jag tro. Varför inte bojkotta hästar utan stamtavla, när det ändå finns så många andra fina och bra hästar.

P.g.a oseriösa uppfördare har vår shettis inte fått bli registrerad som shettis fastän vi har vet att hon är renrasig. Detta p.g.a. uppfödaren inte skickat in språngsedel då hennes mormor föddes. Det är skit! Ledsen

MLphoto
0

#26, lite samma problem har jag med min shettishingst. Världens läckraste lilla kille, men utan stam just pga oseriösa uppfödare som inte ansåg att stammen var nämnvärd och därmed lät bli att skriva upp den…. Som du sa, det är skit!

Tycker i övrigt att denna diskussion börjar bli väldigt tjatig. Det är alltid samma saker som sägs, istället för att bara enas om att alla har olika åsikter och anser vad som är rätt resp. fel och sköta sig själva. Ni kan endå inte förändra dagens enorma avel genom detta eller något annat forum.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

gejsa
0

#26# Vet du vad det kostar att blodtypa tex en islänning? Över 10.000 kr. Det tror jag nog inte att folk gör bara så där bara för att få ett papper när dom ändå äger hästen. Iaf inte jag.

#27# Håller med dig i dom sista raderna.

Tusen
0

#28 Nej, jag vet inte vad det kostar att blodtypa en islänning. Däremot blodtypade vi vår shettis för 3 år sedan. Det kostade c:a 1000 kr. Förstår inte varför islänningar skulle kosta nå´ mer än andra. Jag undrar vad som skulle göra den blodtypningen dyrare. Alla blodtypningar i Sverige skickas ju till SLU i Uppsala. Dessutom kan man DNA-testa djuren och det är inte så stor prisskillnad på det heller.

gejsa
0

Ja, det kostar så mycket som jag skrev. Etersom min islänning har stam men är inte registrerad så har jag givetvis undersökt det. Men hur dom gör med shettisar har jag ingen aning om. Men man tar iaf blod från både mammasto och pappan då och så på min islänning. Alltså från 3 hästar och så även hår från svans eller om det var man.

Lindbygarden
0

#26 Det låter mkt konstigt att man pga lathet inte skriver in stammen på en välstammad individ framförallt om hans pappa är godkänd och allt..

MLphoto
0

#31, Ja visst är det. Det är så jäkla tråkigt att uppfödarna gjorde så, eftersom jag inte kan visa honom som renrasig shetlandsponny, även om JAG vet att han är det.

Lindbygarden
0

Men har han godkänd far?

Peppe
0

#32 vad heter hingsten dom inte skrev in? du säger att det var en godkänd shettishingst, vad heter han? är lite nyfiken

MLphoto
0

Jag är ägare nummer 3, vet inte vad pappan heter, det enda jag vet är att han är en renrasig shettis, men inte på pappret helt enkelt :(

Peppe
0

#35 har du inget namn på någon? hur kan du då veta så säkert…? jag är bara väldigt nyfiken nu

MLphoto
0

Kan veta säkert pga ägare nr 2, hon har dock inte sagt vad föräldrarna heter. Oavsett är han ju redan registrerad som svensk ridponny *arg*, men även om jag får reda på exakt vad föräldrarna heter så känns det inte som om det spelar någon roll. Hade han varit 2 år och inte 4 så hade jag kanske lagt ner energi för att ta reda på hela stammen.

Tusen
0

#37 Jag tycker absolut att du skall forska vidare på din ponnys stam. Vi la ner ett jättejobb på vår och även om hon nu tyvärr inte har full stam så vet(?) vi ändå vad hon bör bära på för gener. Om du ber ägare 2 om namnet på ponnyns föräldrar så är det bara att ta DNA-prov eller blodtypa och det kostar som sagt inte så mycket för en shettis. Det är det absolut värt. Din ponny kommer att få ett helt annat värde då. Även som valack. Oavsett om hingsten är godkänd eller inte så vet du mer om din ponny.

På SLU ligger alla provet på godkända hingstar så de enda som behöver testas (om de inte är chipmärkta) är sto och din ponny. Eftersom vårt sto var chipad (och därmed lämnat DNA-prov) behövde vi bara testa stoet.

MLphoto
0

#38, Ok. Tack för tipset. Man ska ha tid och pengar för allt också (: Hade det inte varit för att min nordsvenska brukshingst skall visas och avlägga bruksprovet nästa år så hade jag varit mer intresserad av att verkligen ta reda på lillens stam.

Peppe
0

#39 men planerar du att använda honom i avel (läste i annan tråd) så är det ju av stort intresse att ta reda på stammen och blodtypa/ta DNA-prov, annars kommer ni ju få samma problem med hans avkommor. dom kommer ju inte heller kunna bli godkända/få stamtavla osv.

uppenbarligen är du ju intresserad av att ta föl efter honom, så varför inte lägga ner lite tid på att göra det riktigt istället? =)

soyaa
0

Håller med #40!

MLphoto
0

#40, Det är ju ingenting som är bestämt än ang. avel. Däremot kanske det blir aktuellt, men inte förrän tidigast nästa år när min stora är färdig med avelsvärderingen och har gjort sitt körprov.

exitingsvillemo
0

#23 Astma och bronkit är olika sjukdomar som yttrar sig på olika vis, du kan inte jämföra dessa två då både häst och människa kan ha astma och bronkit.

Och som redan sagts så är bronkit INTE ärftligt, utan hästen får sjukdomen pga miljön den lever i.

En häst med astma däremot skulle jag inte avla på, då jag inget vet om arvsfaktorn.

Spiritinthesky
0

JAG personligen skulle inte ha några problem alls med att köpa en häst som är från föräldrar utan stam. sålänge föräldrarna är trevliga och hästen visar sej bra så. Ingen av mina hästar har stam, alla är okända korsningar , två av dom är också importerade. efter paddie skulle jag jättegärna vilja ta ett föl (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Thorsson
0

säger som #44.

Alex
0

Personligen skulle jag aldrig avla på en häst med okänd stam, eller köpa en. Men det är för att jag är väldigt intresserad av vad min häst har för stam, och det finns vissa linjer jag gärna ser hos en häst, samt såna som jag absolut inte vill ha i en häst…

Avlar man på en häst är det ju faktiskt inte bara den hästens egenskaper som ärvs ner. Utan sånt som finns hos hästens släkt kan också slå igenom, även fast det inte finns hos just den hästen man avlar på. Sen bara en sån sak som att undvika inavel…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mille
0

Jag håller med #46 till punkt och pricka. Vissa hästar kan jag tom. tänka mig att köpa på enbart stam (unghästar då)

Lorita
0

Ni som kan tänka er ostammat, kan ni tänka er samma pris som för en toppstammad häst eller är det rent ekonomiskt som gör att ni väljer bort stammen?

Spiritinthesky
0

absolut kan jag tänka mej samma pris. iallafall om hästen är några år och har kapacitet osv, skulle jag däremot köpa mej en ett-åring tex, skulle jag betala mer för en som hade toppstam, men skulle inte ha några problem att köpa en ostammad heller xD fan vad jag rör ihop det. men jag tror ni fattar (: att det sedan står i annonsen , tex "PowerBoy avkomma" skiter jag fullständigt i då jag har levande bevis på att det spelar noll roll ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lindbygarden
0

Om det inte skulle spela ngn roll så skulle vi inte ha elithingstar på ex hblsidan.. Se exempelvis på Robin Z och Cortez som lämnat många hästar som gått svår klass.. Vi har även ex Feliciano som också lämnat många många fina hästar..

Ja det finns många riktigt fina hingstar och ston som verkligen visat att de nedärver sig otroligt bra..

Skulle då stammen inte betyda ngt så skulle ju alltså dessa hingstar och ston inte betyda ett skit? För mkt avel handlar om att hitta de bästa blodskominationerna sk goldencross..

Tycker inte man ska förringa värdet av en god härstamning…

Lindbygarden
0

Däremot kan planerad korsningsavel ge mkt bra individer!

Lorita
0

#49 "om hästen är några år och har kapacitet osv" just det men om vilket är mer troligt den inte har lika mycket kapacitet, som en häst med mycket genomtänkt stam har.

När det gäller hästar med, stam så finns det ju även där dom som bara avlar utan kunskap. Då kan det ju bli fel om färgen är mer avgörande än om föräldrarna passar ihop och har hög kvalité.

varför göra troliga medelmåttor, är det inte bättre att låta bli?

Spiritinthesky
0

#50 sa inte att det inte spelar nån roll, jag sa att JAG inte bryr mej så mkt.

#52 om jag förstod din text riktigt, kan man ju ta paddie som ett bra exempel här (: hon köptes från danmark och skulle gå som uthyrningsponny, alltså en ponny som kapacitet lr nånting inte spelade nån roll precis, sålänge hon var trevlig att ha att sköta, MEN idag hoppar vi MSV och hon har kapacitet ÖVER det. Men min kompis, hon köpte sej ett sto, för mkt mkt mkt MYCKET pengar, med "toppstamm" med powerboy som pappa m.m vad fick hon av det ? jo, en ponny som med nöd och näppe kommer runt en LC bana. :) så det är PONNYN i sej, inte föräldrar lr morföräldrar lr liknande som spelar roll. (kan också påpeka att denna dyra ponnyn INTE är speciellt trevlig att ha o göra med)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Caspianowner
0

Stor del av ridponnyavel bygger på hästar med okänd stam.

Ofta är aveln idag prestansionsinriktad.

Vad det gäller avla på färger så kan man väl undra vad den fyller för funktion, men det är väl som någon skrev ovan, det finns en efterfråga.

Ett ex. Tinkerna som kommit till Sverige, var inga med kända stammar, men de blev trotts det populära.

Caspianowner
0

När jag ägde Welsh på min tid så var det inte många som var byggda med fulla stammar. Jag hittade mina med få kända led, ( inget som jag ens reflekterade över då och inte idag ) men ingen då undrade om de var sämre ponnysar. Tvärtom de visade sig vara precis som vilken annan ponny som helst, De var ridbara och de vann som mest över russen, när det gällde att kunna hoppa.  och hoppa var då mitt stora intresse.

Skulle jag köpa Welsh idag så skulle jag inte hindras av att den sakna stamtavla. Är de lika användabara så som mina Welshar var på sin tid, så betalar jag mer än gärna samma pris för dem som för en med känd stamtavla eller toppstamtavla.

Dagens toppstammade (utseendet) Welshar av idag, är inte en ponny jag i första hand skulle köpa till något av mina barn. De är inte alltid så roliga att hantera för mindre barn, de är slitsamma och för tuffa, i flertalet. Welshen har blivit de vuxnas Barbies. Utseendet har fått tagit för stor plats.