Bett?
Har alltid ridit min ponny på gummibett. Först på tredelat, men det gick hon inte särskilt bra på, så jag provade gummistång. Hon går hyfsat på det, men blir dock lite stark och vill inte gärna gå ner med huvudet. Förslag på bett som skulle kuna passa pönnin min? :)

ta ut en tandläkare först och kolla munnen. Problemet kan sitta där

Pelham?
*** Kärleken övervinner allt ***
Varför har du valt gummibett?
Och hurdant gummibett menar du?
De gummibett jag tänker på är oftast alldeles för tjocka för normala hästmunnar, de kan knappt stänga munnen runt dem. Då blir det ingen bra effekt vid ridning heller…
Varför inte prova ett vanligt smalt, rakt oledat metallbett?
Tycker att du borde kolla upp tänderna ja =) Stick in ett finger i mungipan och känn på kindtänderna.. är dom vassa så måste dom raspas lite
Hon vart raspad och kollade för inte alls länge sedan, men det har inte hjälpt mkt. Jag har gummibett stång och tvådelad av "normal" storlek… Ska prova lite olika bett och se vilket hon går bäst på ;)
Menar du svart gummi eller "vitt" som finns i tex apple mouth betten?
svart gummi är "klistrigt" prova själv att dra det mot din arm så känner du hur det luggas och drar i håren/huden, slicka på det, o gör samma sakk där…. När JAG har testat svarta gummibett på det här viset har jag fått en obehaglig känsla i munnen att det liksom skaver…. samma känsla får säkerligen hästarna med.
vitt "gummi" däremot är slätare och "hugger" inte tag på samma sätt i munnen på hästen utan glider lättare mot vävnaderna i munnen…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har ett vitt bett, happy mouth både rkt och tredelat..