Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 2683 ggr
Thorsson
0

Kalla ben, mule och tjockare päls?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lord är nästan fullt frisk, dock så har han fått ett sår.. Jag är så himla chinkig *stavning* och tyckte att han hade svullna ben. Nu när såret är jättefint och varar inte lika mycket osv.. Nu så märker jag att han hade svullna ben, för nu har han sina vanliga smala ben. Det är bara det att när jag hämtat in honom från hagen och går igenom hans ben så är dom kalla, även hans mule är kall. Det är ju inte så toppenväder nu, men han brukar inte vara kall även om det regnat osv.. Han har även börjat sätta tjockare päls, mamma sa att det kunde bero på regnet men hon tyckte det skulle vara konstigt. Då han pigg och glad i övrigt så vet jag att han mår bra, för han visar när han inte är så himla pigg osv.. ´

Frågan är, är det farligt med kalla ben och mule? Och varför börjar han sätta tjockare päls?

Tacksam för svar, Linda & en liten knasig polle som skadar sig hela tiden..

Alex
0

Har du kollat om han har feber? Var en häst i stallet som hade ett svullet ben för nån vecka sen, och var kall på vissa partier på kroppen, bl.a. mulen. Det är ett tecken på feber, vilket han också hade. Så det är nog det första du bör kolla upp om du inte gjort det redan…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Thorsson
0

Efter att han har haft linder på sig är han varm och normal temeratur, men ska kolla febern! =)

Ahnna
0

Benen ska vara kalla och torra, inte varma och svampiga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Yessica
0

#3 Jag har också lärt mig att benen ska vara kalla och torra..

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Thorsson
0

#3-4. Tack då vet jag att det inte är något fel på honom den biten! :)