Det knäcker..
I nisses ben..
Innan jag åkte på läger o red regelbundet så knäckte det inget, efter lägret började det knäcka i nisses ben.. Jag rider inte regelbundet nu, min kompis häst e skadad o det e så enformigt att alltid rida ensam :(
Så det knäcker när vi står i stallgången ex, o hon stått still ett par minuter o slänger till me benet för o vifta bort flugor så knäcker det.
Ngn har sagt att hon e stel, ngn sa att hon har för mkt ledvätska i benen för att hon vilat o ngn sa att hon växer.. Vad e sant?
O de e inga sånna här gammelhäst knäckningar utan de låter inte så högt, men det märks o jag tänker på det.. ngn med erfarenheter?
Och jag vill inte ha ngn som försöker skrämma upp mig, ok???
/Elin
jag tror snarare att det är för lite ledvätska. men inget allvarligt.
jag tror också det är för lite ledvätska bara. i mina ben knäpper det när jag går i trappor, det är pga för lite ledvätska säger min doktor.
Okey :/ Tack för era svar!
Men asså.. är det för att jag ridit för lite?
/Elin
det behöver det inte vara
men varför blir det så? =/
/Elin
kan finnas olika anledningar.. vissa har ju lättare för att få det, ärftligt , miljön , fodret allt kan påverka..
men det är ingen fara så länge hon inte är stel. ge henne tillskott av nypon som är bra för lederna.
men hon e ju bara 5 år
Vill inte att de ska låta så än…
/Elin
ge henne nå tillskott som är bra för lederna, finns ju hur många som helst.. men har provat nypon själv. då mina egna leder knäcker (jag är bara 19 ;) ) ok jullans knäckte lite i vintras också. det funkade bra på båda oss iallafall :D
alltså vanliga nypon? :O
Råa?
/Elin
nej, det finns nyponpulver säljer dom i de flesta hästaffärer här i stan iallafall . annars funkar väl nyponsoppa lika bra , om det är hög halt nypon. (brukar ju va mest socker o vatten)
nypon? DET måste jag också prova på mig själv.
tack för tipset som du gav till Elins häst 

Pröva gurkmeja annars. Bra mot leder både för människa och häst i rimliga mängder.

Knäcker det både i fram å i bak?
he he. mjo, nypon är bra. fast jag vet inte riktigt vad som är bra i det.. (kommer inte på det just nu) gurkmeja har jag också hört.. provat det också, men pallade inte smaken så det blev inget av de :D
gurkmeja gav jag tova efter hennes kotledsinflammation… sägs vara bra..
När man är ouppvärmd så är det mindre ledvätska i alla leder, men det blir mer och mer ju varmare man blir. Det kan ju vara så att det knäcker lite bara för att han inte e varm i kroppen. För det låter väl inte när du rider?
Jag vet massa hästar som knakar lite när de står stilla på gången eller dyl så det e nog ingen fara!