Ingen form..
Min ponny vill inte gå riktigt i form vid ridning. Hon vill inte heller gå på tygeln och hennes hals blir rak istället för en fin båge. I skitten går det ganska bra, i traven sådär men i galoppen är det inte knappt värt att försöka få henne att gå på tygeln xD Det är inga fel i munnen, hon är nyligen kollad och raspad. Förslag på hur jag kan gå till väga för att förbättra formen?
Så länge hästen är frisk och mår bra, så är det bara din ridning som kan få hästen till att gå bra och jobba bakifrån och fram och riktigt trampa under sig. Skaffa en tränare som kan hjälpa och kolla=)

På Folly har jag fått tips om att börja rida med halsförlängare i paddocken ngn gång i veckan för att hjälpa henne att söka sig nedåt lite. Det sitter löst spänd och visst är det skillnad. Alla "dumheter" som vi har annars med taktande, passande, töltande och alla andra påhittade gångarter är som bortblåst.
Men detta är en tillfällig lösning på en fd travare som verkligen behöver hjälp att söka sig nedåt och framåt.
*** Kärleken övervinner allt ***
#2 Jo, jag har också köpt en, men jag har inte hunnit prova den ännu :)

Två snabba frågor
1. hur länge är hon riden?
2. får du andra hästar att gå i form?

Rider ju aldrig någon annan häst iofs, men gör jag det så är det inte en gammal travare som kör upp huvudet och ut med bogen. Folly är jätteduktig att inta "startposition". Och det hjälper faktiskt oss med en halsförlängare. Detta är inget vi gör varje dag eller så, utan vi tar hjälp av den när vi rider i paddocken, vilket sällan sker eftersom 90% av alla våra ridturer blir uteritter.

#5 båda frågorna var ställda till #0
det var för att bena lite i var man ska börja leta 
1. I ca 6 år
2. Ja

#6 Aha :)

Böjningen i halsen är inte lika med en god form. Det som först och främst behövs för att hästen ska kunna och orka gå i form är en bjudning framåt med påskjut från bakdelen. (Ett schvung i steget.)
Hästen måste gå framåt mellan skänkeln och handen, och för att kunna göra det krävs styrka i rygg och bakdel.
Hur vältränad är hon? Hoppar ni något? Klättrar ni? Vad rider ni på för underlag "till vardags"? (Gräs, sand, grus.) För att hästen ska orka gå i form måste den har muskelstyrka, och framförallt i galoppen. Fortsätt träna, fokusera på muskelbyggande övningar en tid och se om det hjälper. Ut och galoppera i skog och mark!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har fått ett tips för hästar som inte är så läta att jobba i form, men jag vet inte om det hjälper dig. Du kan ju prova. :)
Istället för att hålla händerna ihop ovanför manken (som man ju ska göra ^^) så kan du bredda ganska mycket mellan händerna. Kanske är lättare om man jobbar på en volt? Sedan är det ju såklart bra att klättra för att bygga upp muskler. :P Lycka till! :D
Jag har börjat lite smått med Lord, han kan gå ett par steg i vadera varv i skritt, sedan orkar inte han och det visar han tydligt! Rider inte med halsförlängare, longerar med det då jag måste ha bett! Så nu börjar jag longera honom, har gummisnodd, han får arbeta med den ett tag tills han blir mjuk och fin, söker sig neråt, (den är inte spänd, håller han huvudet högt när jag sätter på den, när han håller huvudet som han brukar, så spännar jag in den lite, bara så han känner trycket och att han har stöd i något!) Efter att han har arbetat med den på tar jag av den, och han går första med högt huvud men när jag sänker handen lite med longeringslinan, och ramar in honom med den, så söker han ser framåt/neråt helt själv i skritt och trav och har ett fint undertramp. Ska själv se till att han har mer muskler innan jag kräver något mer ifrån hästryggen! Ska ju arbeta honom där med, men endast i skritten tills den sitter där.
Hon är vältränad och jag rider ut ca 4 dagar i veckan varav jag klättrar 2 dagar, resten rider jag på "plan" mark och underlaget varierar, oftast rider jag i skogen, men även på "mjukt" grus och även lite hårdare grusvägar. Ca i gång i veckan rider jag i ridhus/ridbana antingen för instruktör eller själv och jag brukar variera dressyr och hoppning.
Det hänger ju en hel del på det som många ovan redan sagt. (har inte orkat läsa allt, bara ögnat igenom) Jobba mkt på volt. Bara trava (senare kanske galoppera oxå) på volt tills hon går ner i form och när hon gör det gå ut på rakt spår så kan hon hålla formen ett tag iaf. Brukar funka ibl…
Sedan så kan jag ju säga att nytt bett kan göra underverk, för det har de gjort här iaf. Kan ju alltid vara något att fundera över om det som är skrivet ovan inte funkar nå vidare..
#13. Ett nytt ben?

har inte orkat läsa allt som alla skrivit så ursäkta om jag upprepar saker nu. Men hon kan ju inte arbeta om hon inte kan bära sig, dvs har de rätta musklerna. Islandshästen jag rider nu går bra att forma i skritten och han blir super fin, dock har han inte musklerna för att forma sig och arbeta korrekt i traven och galoppen. Ut i skogen och klättra, bättre på msukler, kör åttvolter, serpentiner osv.

Mitt råd efter att läst tråden är, leta reda på en bra tränare.

hon ser rätt stel ut… massor volter t ex ått volter. Jag brukar göra väldigt snäva och tajta serpentin bågar för de kräver att hästen måste böja på sig end el.
Har du kollat upp hästen ifall den kan ha ont eller är spänd tex i ryggen eller nått?
Hur länge har hästen ridits? Har den muskler för att kunna gå i form?
Ta kontakt med nån tränare för att få hjälp. Det är alltid lättare att se ev fel och brister från marken när någon rider.

Först och främst: Är bakbenen med henne? Trampar hon under sig? En häst går tekniskt sätt i form när den jobbar med bakbenen. Om din häst jobbar med bakbenen, men inte söker sig nedåt kan det vara för att hon inte har den rätta muskelaturen som krävs. Då gäller det bara att bygga upp muskler!
Håller med om att hon verkar lite stel. Försök få henne så lösgjord som möjligt, det blir mycket lättare för hästen att söka sig nedåt-frammåt, och dessutom kommer du åt muskelaturen bättre. Alltså, volter, serpentiner, tempoväxlingar och skänkelvikningar.
Och jag rekommenderar verkligen att du skaffar en tränare som kan hjälpa dig med det här (: Lycka till!
Okej, tack för alla svart!! :) Vill bara lägga till att idag red jag ut i sällskap med två andra hästar och hon gick jättefint ;)
jag har fått tips av tränare att göra som #10 säger, både med silver, för att han är ung, och på paddie i galoppen, pågrund v hennes underhals och så (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#22, Då var jag inte helt ute och cyklade alltså… :P